پار‌ک‌های ملی در آفریقای جنوبی؛ پنجره ای به دنیای وحش

آفریقای جنوبی یکی از مقاصد شکفت‌انگیز برای توریست‌هایی است که عاشق طبیعت هستند. این کشور، کشوری فوق‌العاده متنوع از نظر مناظر و اکوسیستم‌های موجود در جهان است. در آفریقای جنوبی، حیات‌وحش و زیستگاه‌های فراوان و شگفت‌انگیزی وجود دارد که جانوران بسیاری در آن زندگی می‌کنند. خیلی از این جانوران از گونه‌های کمیاب و درحال انقراض به‌شمار می‌روند. سال‌ها میلیون‌ها گردشگر برای بازدید از موجودات کوچک و بزرگی که در این حیات‌وحش‌ها زندگی ‌می‌کنند به آفریقای جنوبی می‌روند. دیدن پار‌ک‌ های ملی در آفریقای جنوبی قطعا ارزش این که به این کشور سفر کنید را دارد. توریست‌هایی که به این مناطق سفر می‌کنند، برای دیدن حیوانات و جانوران در زیستگاه طبیعیشان به این کشور می‌روند. یکی دیگر از دلایل سفر و بازدید از پارک‌های ملی، پوشش گیاهی خاص و کمیاب این پارک‌ها است. اگر شما هم جزو کسانی هستید که به طبیعت وحشی علاقه دارید، در این مقاله با ما همراه شوید تا بهترین پار‌ک‌های ملی آفریقای جنوبی را به شما معرفی کنیم. 

رزرو تور آفریقا

رزرو بلیط هواپیما با سه کلیک خوبه!

یکی از بهترین پار‌ک‌ های ملی در آفریقای جنوبی؛ پارک ملی ساحل غربی

پار‌ک‌های ملی در آفریقای جنوبی 

یکی از بهترین پار‌ک ‌های ملی در آفریقای جنوبی، پارک ملی ساحل غربی است. این پارک با نام سرزمین رنگین‌کمان نیز شناخته می‌شود. دلیل شناخته شدن این پارک با این نام وجود گل‌های فراوان و رنگارنگ در محوطه ساحل غربی است. پارک ملی ساحل غربی با گل‌های زیبا و رنگارنگی که دارد، یک منظره بسیار زیبا را به توریستان ارائه می‌دهد. این پارک ملی، در سواحل غربی آفریقای جنوبی واقع شده‌است. از جاذبه‌های گردشگری این پارک می‌توان به تالاب Langebaan علفزارهای پر از گل و جزایر زیبا اشاره کرد. در اطراف تالاب Langebaan گونه‌های مختلفی از پرندگان زندگی می‌کنند که می‌توانید به تماشای آن‌ها بروید. با رفتن به این پارک می‌توانید با توجه به نقشه راهنما در مسیرهای زیبا، کنار گلزارهای رنگارنگ قدم بزند. از دیگر تفریحات داخل این پارک، شنا، کایاک‌سواری، سنگ‌نوردی، ماهیگیری، قایق‌سواری و اسکی روی آب است.  

پارک ملی گلدن گیت هایلندز

گلدن گیت هایلندز یکی از متفاوت‌ترین و جذاب‌ترین پارک های ملی در آفریقای جنوبی است. برخلاف دیگر پارک‌ های ملی در آفریقای جنوبی که به دلیل حیات‌وحش خود شناخته‌شده‌، این پارک به خاطر داشتن صخره‌های خاص مشهور است. این پارک زیبا در ایالت آزاد آفریقای جنوبی و در نزدیکی پادشاهی کوهستانی لسوتو(یکی از شهرهای آفریقا) قرار دارد. صخره‌های این پارک به مرور زمان دچار فرسایش شده‌است و به رنگ‌های طلایی، اخرایی و نارنجی، تغییر رنگ داده‌. به دلیل رنگ زیبای صخره‌ها هنگام غروب خورشید، به آن‌ها دروازه خورشید می‌گویند. در میان این صخره‌های زیبا، غارها و سرپناه‌های قدیمی نیز وجود دارد. این سرپناه‌ها و غارها با وجود نقاشی‌های مردم صحرانشین بوشمن جلوه زیبا پیدا کرده‌‌‌‌است که این پارک را به مکانی دیدنی تبدیل می‌کند. پارک ملی گلدن گیت هایلندز، قدیمی‌ترین منطقه‌ لانه‌سازی دایناسورها در دنیا است. این لانه‌ها حدود 190 میلیون سال قدمت دارد و شامل حداقل ۱۰ لانه با ۳۴ تخم و ردپاهای کوچک از دایناسورها می‌شود که در سال ۲۰۱۲ کشف شده‌است. این پارک ملی یکی از دیدنی‌ترین پار‌ک‌ های ملی در آفریقای جنوبی به‌شمار می‌رود. 

 یکی از بهترین پار‌ک ‌های ملی در آفریقای جنوبی؛ پارک ملی کارو

یکی از بهترین پار‌ک ‌های ملی در آفریقای جنوبی؛ پارک ملی کارو

یکی دیگر از زیباترین پارک های ملی در آفریقای جنوبی، پارک ملی کارو است. کارو، یکی از متفاوت‌ترین و خاص‌ترین پارک های ملی در آفریقای جنوبی به‌شمار می‌رود. این پارک در نزدیکی کوهستان نوولد واقع شده و دارای آب‌و‌هوایی شبیه به بیابان است. پارک ملی کارو دارای پوشش گیاهی بسیار متفاوتی با دیگر پارک‌ های ملی در آفریقای جنوبی است. این پارک، زیستگاه جانوران و حیوانات بسیاری است که سال‌ها در این مکان زندگی کرده‌اند. با وجود آب‌وهوای بیابانی، حیوانات و پوشش گیاهی این منطقه هزاران سال است که به زندگی خود ادامه داده‌اند. یکی از دلایلی که این پارک ملی را به یکی از خاص‌ترین پارک های ملی در آفریقای جنوبی تبدیل می‌کند، طبیعتی بکر و دست نخوره‌است. این پارک، فضای آرامش‌بخش و ساکتی دارد که برای هر توریستی جذاب است. جاذبه اصلی این کارو، کوهستان نوولد است که منظره چشم‌نوازی را ایجاد می‌کند. 

پاسپورت دومینیکا

پارک ملی ناماکوا

ناماکوا یکی از دیدنی‌ترین پارک های ملی در آفریقای جنوبی است. این پارک دارای مجموعه‌ای قابل توجه از جانوران و گیاهان محافظت شده‌است. به دلیل محیط بیابانی، بهترین زمان برای رفتن به این پارک، بهار یا پاییز است. زمانی که به پارک ناماکوا بروید، منظره گل‌های وحشی و رنگارنگ بازدیدی دوست‌داشتی را برای شما به ارمغان می‌آورد. ناماکوا یکی از معدود پارک‌هایی است که گونه‌های زیاد و مختلف گاهی و جانوری در آن زندگی می‌کند. تنوع زیستی در این پارک به 3500 گونه می‌رسد. بیش از هزار گونه از این گونه‌های گیاهی، فقط در پاک ملی ناماکوا وجود دارد. 

یکی از بهترین پار‌ک ‌های ملی در آفریقای جنوبی؛ پارک ملی Mapungubwe

 پارک ملی Mapungubwe

یکی از پارک های ملی در آفریقای جنوبی که از  نظر تاریخی ارزش زیادی دارد، پارک ملی Mapungubwe است. Mapungubwe  در مرز زیمباوه و بوتسوانا واقع شده‌است. این پارک، یک تپه باستانی است که در گذشته از پایتخت پادشاهی Mapungubwe محافظت کرده‌است. به همین دلیل نام این پارک را Mapungubwe گذاشته‌اند. اگر چه این پارک از نظر حیات‌وحش به اندازه‌ سایر پارک های ملی در آفریقای جنوبی برجسته نیست، اما از نظر فرهنگی و زیست محیطی اهمیت بالایی دارد. قدمت سکونت انسان‌ها در این تپه‌ باستانی به عصر آهن بازمی‌گردد. اشیا به دست‌آمده از پارک ملی Mapungubwe نشان‌دهنده‌ این است که ساکنان این منطقه با کشورهای دوردستی مانند چین تجارت داشته‌اند. گردشگران می‌توانند با کمک گرفتن از راهنماهایی که در مسیر پیاده‌روی وجود دارد از این پارک دیدن کنند. از موجودات جذاب پارک ملی Mapungubwe می‌توان به فیل، کرگدن سفید و چندین گونه بز کوهی اشاره کرد.

پارک ملی ماراکله

پارک ملی ماراکله که در شمال کشور واقع شده‌است، یکی از زیباترین پارک های ملی در آفریقای جنوبی است. ماراکله، به دلیل قرار گرفتن بین دو اکوسیستم مختلف، یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری آفریقا جنوبی به‌شمار می‌رود. قسمتی از مناطق این پارک خشک و بیابانی و دیگر مناطق دارای آب‌وهوایی مرطوب است. با وجود چنین اکوسیستمی، این پارک دارای گونه‌های متنوعی از گیاهان و جانوران است. علاوه‌بر تنوع جانوران و گیاهان، ماراکله دارای مناظر خیره‌کننده و بسیار زیبایی است. کوه‌های واتربرگ به‌طرز چشمگیری در کنار دشت‌های این پارک واقع شده‌است و چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای را به نمایش می‌گذارد. گردشگران می‌توانند با استفاده از ماشین‌های مجهز از دل این پارک ملی عبور کنند و حیواناتی مثل کرگدن، شیر و فیل‌های عظیم‌الجثه را ببینند. در کنار تمام این پستانداران و دیگر جانوران، کرکس‌ها نیز در ارتفاعات و اطراف کوه‌ها پرواز می‌کنند که به زیبایی این حیات‌وحش می‌افزایند. اگر به این پارک رفتید، حتما مراقب حیوانات وحشی که در آن‌جا زندگی می‌کنند باشید. 

پارک ملی گاردن روت؛ یکی از دیدنی‌ترین پار‌ک‌ های ملی در آفریقای جنوبی 

پارک ملی گاردن روت؛ یکی از دیدنی‌ترین پار‌ک‌ های ملی در آفریقای جنوبی 

یکی دیگر از دیدنی‌ترین پار‌ک های ملی در آفریقای جنوبی، پارک ملی گاردن روت است. این پارک ملی در جنوبی‌ترین بخش کشور واقع شده‌است. گاردن روت با آب‌وهوای معتدل مدیترانه‌ای، یکی از مکان‌هایی است که باید به آن سر بزنید. این پارک از سه منطقه محافظت‌شده تشکیل شده‌است. پارک ملی وایلدرنس، پارک ملی تسکاما و دریاچه‌های کنیسنا بخش‌های مختلف این پارک را شامل می‌شود. دیدن گاردن روت یک خاطره بسیار به‌یاد‌مادنی برای هر توریستی است؛ زیرا می‌توانید لذت بردن از تمام زیبایی‌های طبیعت را در یک مکان تجربه کنید. در تیسکاما، سواحل صخره‌ای شگفت‌انگیزی کنار اقیانوس وجود دارد. این سواحل با مسیری که از تپه‌های شنی تشکیل شده‌است شما را به سمت جنگل‌های مجاور می‌برد. این منطقه از پارک ملی بسیار حاصلخیز است و چندین دریاچه دارد. قسمت دیگر گاردن روت، دریاچه‌های کنیسنا است. دریاچه‌های کنیسنا محل مناسبی برای ورزش‌های آبی و فعالیت‌های ماجراجویانه مانند کایاک سواری، شنا، تیوب سواری و ماهیگیری است.

پارک ملی کوه تیبل

یکی دیگر از دیدنی‌ترین و زیباترین پارک های ملی در آفریقا جنوبی، پارک ملی کوه تیبل است. این پارک ملی از نمادین‌ترین پارک های ملی در آفریقای جنوبی است که در شهر معروف کیپ‌تاون قرار دارد. کوه تیبل نماد شهر کیپ تاون به‌شمار می‌رود. یکی از دلایل محبوبیت این پارک، دسترسی آسان به آن است. توریستان به راحتی می‌توانند از شهر به این پارک ملی بروند. گردشگران می‌توانند سوار بر تله‌کابین به قله کوه بروند و از منظره خیره‌کننده شهر و پارک در ارتفاعات لذت ببرند. این پارک ملی، یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های گونه‌های گیاهی و جانوری است. حیواناتی مثل پنگوئن و بابون گینه‌ای (نوعی میمون) در کوه تیبل زندگی می‌کنند. اطراف این کوه پر از سنگ‌های گرانیتی، ماسه‌سنگ، سواحل جذاب با سنگ‌های غول‌پیکر و جنگل‌های سرسبز است. از تفریحات پارک ملی کوه تیبل می‌توان به دوچرخه‌سواری در مسیرهای هموار یا کوهستانی، پیاده‌روی، پاراگلایدر، صخره‌نوردی، غواصی و تماشای حیات وحش اشاره کرد

یکی از بهترین پار‌ک‌ های ملی در آفریقای جنوبی؛ پارک ملی آدو الفنت

بهترین پار‌ک‌ های ملی در آفریقای جنوبی؛ پارک ملی آدو الفنت

بهترین انتخاب برای تماشا فیل‌ها بین پارک های ملی در آفریقای جنوبی، پارک ملی آدو الفنت است. در این پارک می‌توانید بزرگ‌ترین پستانداران جهان را در زیستگاه طبیعی‌شان تماشا کنید. آدو الفنت در گذشته شامل پنج بخش مختلف زیست‌بومی بوده‌، اما اکنون مساحت پارک افزایش یافته‌است و بخشی از منطقه ساحلی و همچنین چند جزیره را شامل می‌شود. در اصل این پارک در ابتدا فقط شامل پنج حیوان بزرگ اصلی حیات‌وحش آفریقا بود که اکنون دو گونه حیوانی بزرگ دیگر به آن اضافه شده‌است. از مهم‌ترین حیوانات ساکن در این پارک ملی می‌توان به گاو کوهی آفریقایی، فیل، بوفالو، بز کوهی آفریقایی قرمز و خدنگ اشاره کرد. همچنین پرندگان زیادی در پارک ملی آدو الفنت ساکن هستند. اخیرا نهنگ‌ها و کوسه‌های بزرگ سفید نیز جزء حیوانات این پارک به‌شمار می‌روند. این پارک، یکی از بهترین پارک های ملی در آفریقای جنوبی محسوب می‌شود.

پارک ملی کروگر

یکی از معروف‌ترین پارک های ملی در آفریقای جنوبی، پارک ملی کروگر است. پارک ملی کروگر، از بهترین مناطق حفاظت شده حیات‌وحش آفریقای جنوبی است که در سال ۱۹۲۶ تأسیس شده‌است. این پارک، در استان‌های لیمپوپو و امپومالانگا قرار دارد. این منطقه یکی از عظیم‌ترین مناطق حفاظت شده در آفریقا جنوبی است. در پارک کروگر، حیوانات زیادی زندگی می‌کنند که می‌توانید برای دیدن آن‌ها به این پارک بروید. از بیگ فایو یا همان پنج‌ حیوان اصلی حیات‌وحش آفریقا گرفته تا گونه‌های گیاهی نادر وخاص. این مکان خاص‌ترین و بهترین مکان برای دیدن حیوانات حیات‌وحش آفریقا به‌شمار می‌رود. علاوه بر بیگ‌فایو، بیش از 150 حیوان بزرگ دیگر مانند گورخر و بز کوهی در کروگر وجود دارد که در دشت‌های آن پرسه می‌زنند. اگر با تور به آفریقا سفر کنید، می‌توانید از تجربه سافاری در این پارک ملی بهره‌مند شوید که بسیار لذت‌بخش است. با این‌کار می‌توانید حیوانات حیات‌وحش آفریقا را از نزدیک ببینید. پارک ملی کروگر، با طبیعت باورنکردنی و حیات‌وحش نفس‌گیر خود، در قاره آفریقا بی‌همتا است. از گونه‌های جانوری موجود در این پارک می‌توان به پلنگ، شیر، فیل، بوفالو، سگ وحشی آفریقایی (گونه‌ در خطر انقراض) و کرگدن اشاره کرد. علاوه بر حیات‌وحش خاص، برخی گونه‌های گیاهی نادر مانند درخت خار، چوب پنبه و درخت‌های بسیار قدیمی در پارک ملی کروگر وجود دارند که حیات آن‌ها وابسته به رودخانه‌های منطقه است. گردشگران امکان کمپ و پیک‌نیک را در پارک ملی کروگر دارند.

کلام پایانی 

گشت‌وگذار در پارک های ملی در آفریقای جنوبی یک تجربه فراموش نشدنی است که با سفر به این کشور به خود هدیه می‌دهید. ما در این مقاله چندتا از بهترین پارک‌ های ملی در آفریقای جنوبی را به شما معرفی کرده‌ایم. این پارک‌های ملی جزو بهترین و زیباترین پارک‌های ملی جهان به‌شمار می‌روند. برخی از گونه‌های موجود در این پارک‌ها را در هیچ‌کجا جهان پیدا نخواهید کرد. البته بسیاری از گونه‌های گیاهی و حیوانی در آفریقا در خطر انقراض هستند. تمام این مسائل باعث می‌شود تا پارک‌های ملی آفریقای جنوبی به جاذبه‌های دیدنی‌  این قاره تبدیل شوند که آن‌ها را فراموش نمی‌کنید. اگر به آفریقا سفر کردید، حتما به یکی از این پارک‌ها سر بزنید تا با حیات‌وحش خیره‌کننده آفریقا آشنا شوید. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. اگر درباره پارک‌های ملی در آفریقا جنوبی نظری دارید، در قسمت نظرات آن را با ما درمیان بگذارید.

نظرات کاربران