Mariinsky Theater

تئاتر مارینسکی روسیه؛ صحنه‌ی کهن شاهکارهای جهانی

سفر کردن به کشورهای دیگر شاید با قصد استراحت کردن یا بهانه ای برای گریز از مسئولیت‌های خسته کننده‌ روزانه باشد، اما بیایید قبول کنیم در هر سفری ناخواسته مجذوب زیبایی‌هایی جدید می‌شویم که در مبدا سفر خبری از آن‌ها نبوده. از جاذبه‌های بصری آن کشور بگیرید تا فرهنگ و هنری که ساخته و پرداخته‌ مردمان گذشته آن کشور بوده و حالا به نسل بعدی رسیده است. جاذبه‌هایی دیدنی که حاصل ذهن افرادی خلاق است که نمی‌توانید نادیده بگیرید. می‌گویند وقتی ارزش هنر نمایش برای انسان‌ مشخص شد، لازم دید تا مکانی درخور جایگاه هنر بسازد. همین شد که خانه‌ای به نام تئاتر شکل گرفت. اکنون در سراسر جهان، هنر نمایش بر روی صحنه‌ تئاتر اجرا می‌شود تا برای لحظاتی شما را مجذوب و حتی میخکوب کند. روسیه‌ هم از این قاعده مستثنا نیست. در شهر سن پترزبورگ روسیه، تئاتر مارینسکی یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری است که با لیست بلند بالایی از نمایش‌ها و اپراها، سالانه میزبان افراد زیادی است.

رزرو تور لوکس روسیه فقط با سه کلیک خوبه!

تئاتر مارینسکی کجاست؟

Mariinsky Theater

سفر به روسیه همیشه با سفر به شهر سن پترزبورگ همراه است. چرا که تعداد زیادی از دیدنی‌های روسیه در این شهر واقع شده است. تئاتر مارینسکی هم در این شهر قرار دارد. اگر تصمیم گرفتید برای دیدن یک نمایش باله‌ فراموش نشدنی در تئاتر مارینسکی به سن پترزبورگ بروید، اول از همه لازم است میدان تئاتر را پیدا کنید. بعد از آن طولی نمی‌کشد که خود را روبه‌روی در ورودی تئاتر مارینسکی روسیه می‌بینید. 

تئاتر مارینسکی روسیه چگونه ساخته شد؟

 با ورود به تئاتر مارینسکی و با دیدن نمای داخلی قدیمی‌اش به دیرینگی این تئاتر پی خواهید برد. اگر تاریخچه تئاتر مارینسکی را دنبال کنید وارد یک سفر تاریخی می‌شوید که حتی ردپای جنگ جهانی دوم هم در ان دیده می‌شود. از آن جایی که تئاتر مارینسکی روسیه صحنه‌ای برای اپرا و باله در کنار موسیقی است، باید اشاره کرد که در سال 1783 بود که کاترین کبیر دستور تشکیل گروه نمایش، اپرا و باله‌ امپراتوری در سن پترزبورگ را داد. ناگفته نماند که تحت سلطنت کاترین کبیر بود که بسیاری از تئاترها تاسیس شدند و در واقع یک دوره نوسازی در فرهنگ روسیه شکل گرفت. 

در همان سال بود که یک ساختمان دائمی در میدان تئاتر سن پترزبورگ برای هنرمندان اپرا و باله تاسیس شد. طراح این بنا کسی جزء آنتونیو رینالدی، معمار ایتالیایی نبود. ساختمان جدید با نام تئاتر امپراتوری بولشوی کامنی بر سر زبان‌ها افتاد. در زبان روسی، کامنی به معنای سنگ است و کلمه بولشوی، بزرگ ترجمه می‌شود. البته این نامگذاری به این شکل علتی داشت و علت آن این بود تا این سازه با تئاترهای کوچک چوبی اشتباه گرفته نشود. 

53 سال بعد، تئاتر بولشوی کامنی بازسازی شد و این بار طراحی آن بر عهده‌ معمار روسی- ایتالیایی تبار به نام آلبرت کاووس قرار گرفت. آلبرت کاووس بیشتر به خاطر طراحی‌ ساختمان‌های تئاتر شناخته می‌شود و پسر کاترینو کاووس، آهنگساز اپرا بود که نقش کلیدی در تاریخ اپرای کشور روسیه بازی کرد. نتیجه‌ طراحی آلبرت کاووس آنقدر خوب بود که باعث شد تئاتر بولشوی کامنی به تئاتر اصلی باله و اپرای امپراتوری روسیه تبدیل شود. البته کار او همین‌جا تمام نشد. آلبرت کاووس، همچنین ساختمانی در میدان تئاتر طراحی کرد که به عنوان سیرک سوارکاری در ژانویه سال 1849 افتتاح شد. 

مارینسکی به چه معناست؟

Mariinsky Theater

نام این تئاتر از زمان تاسیس خود در سال 1860 میلادی، چندین بار تغییر کرده است. از همان سال تاسیس تا 1920، تئاتر امپریال مارینسکی خوانده می‌شد. حدود 57 سال بعد این تئاتر با نام تئاتر آکادمیک دولتی اپرا و باله کیروف شناخته می‌شد و حتی در دوره‌ شوروی سابق همین نام را حفظ کرد. در واقع از سال 1992 بود که نام تئاتر آکادمیک دولتی مارینسکی برای آن انتخاب شد و دیگر نام آن تغییر نکرد. این نام از اسم الکساندر دوم الهام گرفته شد. حتی وقتی وارد سرسرای اصلی تئاتر می‌شوید، مجسمه‌‌ مارینسکی را خواهید دید. 

شاهکار باله و موسیقی، مهمان صحنه‌ تئاتر مارینسکی

وقتی وارد ساختمان باشکوه تئاتر مارینسکی می‌شوید قطعا تزئینات چشم‌نواز سالن با سبک نئوکلاسیک خودش، شما را مجذوب می‌کند. اما این تازه شروع داستان است. گردش در این تئاتر تاریخی وقتی هیجان‌انگیز می‌شود که شما در جایگاه خود بین جمعیت نشسته‌اید و نمایش شروع می‌شود. سالنی که اکنون در آن شاهد اجرای هنرمندانه بزرگان نمایش هستید، در گذشته‌ دور میزبان شاهکارهایی بوده که به دست تاثیرگذارترین افراد در موسیقی روسیه خلق شده‌ است. پیوتر چایکوفسکی که بیشتر با اثر زیبای خود، دریاچه‌ی قو، شناخته می‌شود یکی از این افراد است که آثارش سالانه در تئاتر مارینسکی روسیه به نمایش گذاشته می‌شود. اپرای میخائیل ایوانوویچ و مودست موسورگسکی نیز از دیگر شاهکارهای این تئاتر هستند. رومئو و ژولیت که معرف حضور همه است. بله، حتی این داستان عاشقانه به شکل باله در تئاتر مارینسکی برای تماشاچیان به نمایش در آمد. در سال 1946 بود که باله‌ سیندرلا اثر سرگئی پروکفیف به صحنه‌ مارینسکی رفت و دقیقا 10 سال بعد از آن باله‌ اسپارتاکوس از آرام خاچاطوریان به نمایش گذاشته شد.  

سالن کنسرت در دل تئاتر

Mariinsky Theater

از آنجایی که تئاتر مارینسکی روسیه تلفیقی کامل از هنر و موسیقی و نمایش است جای تعجب نیست اگر سالن کنسرتی زیبا در کنار این تئاتر ببینید. طراحی این سالن کنسرت هنر معمار فرانسوی، خاویر فابر بود و در سال 2007 افتتاح شد. 

چطور بلیط تئاتر مارینسکی را بخریم؟

خرید بلیط به صورت حضوری در محل تئاتر امکان‌پذیر است اما تعداد افرادی که مشتاقانه از سراسر جهان خواهان تهیه بلیط هستند زیاد است و به همین دلیل بلیط‌های تئاتر مارینسکی روسیه خیلی سریع به فروش می‌رسند، پس بهتر است از قبل و به صورت اینترنتی بلیط‌ را تهیه کنید. بهترین سایت برای تهیه‌ اینترنتی بلیط، سایت رسمی تئاتر مارینسکی است. این سایت در دو نسخه‌ روسی و انگلیسی موجود است. پس اگر به زبان روسی تسلط ندارید مشکلی در تهیه‌ بلیط پیدا نمی‌کنید. 

مراحل تهیه‌ بلیط تئاتر از سایت بسیار ساده است. ابتدا در سایت تئاتر مارینسکی ثبت نام می‌کنید و سپس نمایش موردنظر که قصد تهیه بلیط آن را دارید را انتخاب می‌کنید. اگر نمی‌دانید که کدام صندلی را انتخاب کنید باید بگوییم که تجربه ثابت کرده، بهترین دید و ویو را صندلی‌های قسمت مرکز سالن دارند. در قدم بعدی هم باید تصمیم بگیرید که کدام صندلی را می‌خواهید انتخاب کنید تا از آنجا نمایش را تماشا کنید. وقتی در نهایت به صورت آنلاین پول بلیط را پرداخت می‌کنید، عملا کار تهیه‌ بلیط شما به پایان رسیده است. سایت تئاتر مارینسکی روسیه، بلیط شما را در قالب یک فایل پی‌دی‌اف برای شما ایمیل می‌کند. یادتان باشد که حتما این فایل را پرینت بگیرید تا در روز اجرای نمایش در تئاتر، همراه خود داشته باشید.

درباره‌ هزینه‌ی بلیط تئاتر مارینسکی باید گفت که این قضیه کاملا بستگی به نمایش‌ها و صندلی انتخابی شما دارد.

استرداد بلیط تئاتر مارینسکی  

Mariinsky Theater

اگر به هر دلیلی تصمیم بگیرید به تماشای نمایش نروید، آیا امکان استرداد بلیط وجود دارد؟ بله، تئاتر مارینسکی برای چنین شرایطی قابلیت استرداد بلیط‌های خود را فراهم کرده است. حالا اینکه چه مقدار از پول خرید بلیط بازپرداخت می‌شود، بستگی به زمانی دارد که شما برای استرداد درخواست می‌کنید. به طور مثال اگر هفت روز قبل از اجرای نمایش بخواهید بلیط خود را پس بدهید، پول شما تمام و کمال برگشت داده می‌شود اما اگر این زمان کمتر از هفت روز باشد، متاسفانه از میزان مبلغ کاسته خواهد شد. پس این نکته را در نظر داشته باشید.

تئاتر مارینسکی روسیه و کد لباس!

کد لباس چیز عجیب و غریبی نیست. در واقع برای برخی از مکان‌ها مجموعه‌ای از قوانین برای پوشش تماشاگران در نظر گرفته می‌شود. برای مثال ممکن است بعضی از لباس‌ها بر اساس کد لباس گزینه‌ خوبی برای پوشیدن در آن مکان نباشند و بهتر باشد از لیست احتمالی شما خط بخورند. درباره‌ کد لباس تئاتر مارینسکی می‌توان گفت که زیاد هم سخت‌گیرانه نیست و یا اصراری ندارد که حتما لباس کلاسیک و خیلی رسمی بپوشید. وقتی پا به سالن بگذارید، افراد زیادی را می‌بینید که شلوار جین پوشیده‌اند. پس از این نظر مشکل خاصی وجود ندارد. فقط یک نکته را باید در نظر بگیرید که توصیه می‌شود برای رفتن به تئاتر مارینسکی تی‌شرت نپوشید!

سایت تئاتر مارینسکی و امکانات آن

Mariinsky Theater website

سایت تئاتر مارینسکی یک سایت معمولی برای تهیه بلیط و اطلاع از زمان نمایش‌ها نیست. در قسمت پایینی صفحه اول سایت لینکی را می‌بینید که در واقع یک تلویزیون آنلاین است که اپرا، باله و کنسرت‌های مارینسکی را به صورت آنلاین نمایش می‌گذارد. در این قسمت شما می‌توانید نمایش‌های مختلف این تئاتر را به صورت آنلاین ببینید. اما باید بلیط تماشای آنلاین تهیه کنید. اما اگر قصد خرید بلیط تلوزیون آنلاین را ندارید از رادیو مارینسکی جدیدترین قطعه‌هایی که در سالن نمایش اجرا می‌شود را گوش دهید. رادیو مارینسکی رایگان است.

اقامت و گردش در نزدیکی تئاتر مارینسکی

بعد از غرق شدن در دنیای شوق‌برانگیز هنر، شنیدن نت‌های زیبا و دیدن یک نمایش‌های باله‌ پر احساس به یک استراحت کوتاه نیاز خواهید داشت. چه کسی بدش می‌آید در هتلی با امکانات و خدمات خوب اقامت داشته باشد. انتخاب شما می‌تواند هتل‌های پنج ستاره‌ای مثل گراند هتل مویکا، هتل لوته سن پترزبورگ یا گراند هتل اروپا باشد. هتل ستاره‌های سرخ هم گزینه‌ دیگری است که با غذاهای خوش طعم روسی از شما پذیرایی می‌کند. شاید هم دلتان بخواهد در هتل زیبای ماتیسوف دومیک اقامت داشته باشید. انتخاب با شماست.

البته یک حالت دیگر هم وجود دارد. ممکن است اصلا بعد از خروج از تئاتر احساس خستگی نکنید و دلتان بخواهد مکان‌های بیشتری را ببینید. پس بدون اتلاف وقت به موزه‌ی عظیم ارمیتاژ سر بزنید. آثار هنرمندان معروفی همچون پابلو پیکاسو، لئوناردو داوینچی و ونسان ونگوگ در این موزه قرار دارند. کلیسای ناجی در سن پترزبورگ می‌تواند مقصد جذاب دیگری باشد. در کلیسای ناجی با طراحی خیرکننده‌ای روبرو خواهید شد. به محض ورود به این کلیسا، دیوارها و سقف‌ را خواهید دید که با موزاییک‌های حاشیه‌دار خاصی پوشیده شده است.

گزینه‌ی بعدی ممکن است کمی از تئاتر مارینسکی فاصله داشته باشد ولی ارزش آن را دارد که سراغش بروید. فرقی ندارد بهار باشد یا پاییز، باغ تابستانی سن پترزبورگ همیشه شما را با زیبایی خارق‌العاده‌اش غافلگیر می‌کند. به همین خاطر به آن لقب قطعه‌ای از بهشت”را داده‌اند. 

 شکم‌گردی نزدیک مارینسکی

Katyusha restaurant

اگر بین دو نمایش گرسنه شدید یک راست به رستورانی که در ساختمان تئاتر قرار دارد بروید. پس از پایان نمایش و خارج شدن از تئاتر مارینسکی هم می‌توانید از بین بهترین رستوران های سن پترزبورگ انتخاب کنید. رستوران پالکین، رستوران کاتیوشا و رستوران اریوان از بهترین رستوران های سن پترزبورگ هستند.

تجربه تماشای نمایشی خاطره‌انگیز

سن پترزبورگ، شهری با دیدنی‌ها و فرهنگی خاص است که و به همین دلیل نسبت به سایر شهرهای روسیه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. برای نمونه تئاتر مارینسکی که شاهکار تاریخی و هنری سن پترزبورگ است. 

این تئاتر با امکانات جذابی که دارد، فضایی دوست داشتنی و باشکوه برای گردشگران فراهم کرده است. نمایش‌های باله و موسیقی و پخش آنلاین و رادیو مارینسکی همگی از بخش‌های مختلف این تئاتر دوست‌داشتنی و تاریخی است. اگر به نمایش‌های اپرا، باله و موسیقی کلاسیک علاقه دارید این تئاتر را از دست ندهید و از سایت مارینسکی بلیط نمایش‌های موردعلاقه‌ی خود را بخرید و خودتان را مهمان تلفیق زیبای نمایش و موسیقی کنید. از این فرصت بهترین استفاده را کنید تا بعدا پشیمان نشوید. 

نظرات کاربران