حقایق جالب درباره آفریقای جنوبی

حقایق جالب درباره آفریقای جنوبی؛ 28 رازی که نمی‌دانید!

فهرست مطالب

آفریقای جنوبی در جنوب قاره آفریقا قرار دارد و دارای مرز مشترک با اقیانوس هند و اطلس است. این کشور علاوه‌بر مناظر زیبا، حیات‌وحش جذاب، فرهنگ متنوع و سواحل رویایی، رازهای عجیب‌وغریبی هم دارد. منظور از حقایق جالب درباره آفریقای جنوبی رازهای نهفته در تاریخ، آمار و نقاط گردشگری این کشور است. اگر دوست دارید چیزهایی درباره آفریقای جنوبی بدانید که تابه‌حال به گوشتان نخورده، با ما همراه باشید تا با دانستن 28 راز از این کشور، شگفت‌زده شوید.

رزرو تور آفریقا

رزرو بلیط هواپیما با سه کلیک خوبه!

1. از روی این پل می‌پرند

حقایق جالب درباره آفریقای جنوبی

پل بلوکرانس، بلندترین پل آفریقا محسوب می‌شود که روی یک دره واقع شده است. یکی از حقایق جالب درباره آفریقای جنوبی، پرش از روی این پل است. ارتفاع این پل به 216 متر می‌رسد و پرش از روی آن واقعا وحشتناک است. اگر به انجام کارهای هیجان‌انگیز و پرتنش علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم به آفریقای جنوبی سفر کرده و از روی این پل بپرید.

2. نلسون ماندلا اینجا به‌دنیا آمده

Nelson Mandela فردی آفریقایی که در زمان تولد Rolihlahla Mandela نام داشت، اما در اولین روز مدرسه‌، معلمش نام او را به نلسون تغییر داد. زمانی که او 16 ساله بود طی یک مراسم سنتی، نام دالیبونگا به معنای خالق یا بنیانگذار را به او دادند. مردم آفریقای جنوبی معمولاً او را Madiba می‌نامند، که نام قبیله Thembu است. چند اسمی بودن این شخص، او را تبدیل به یک فرد عجیب‌وغریب کرده که یکی از چیزهای جالب درباره آفریقای جنوبی به شمار می‌آید..

3. این کوه نماد آفریقای جنوبی است

یکی دیگر از دانستنی‌ های جالب درباره آفریقای جنوبی، کوه تیبل است. این کوه از نشانه‌های نمادین این کشور است و جالب است بدانید که از قدیمی‌ترین کوه‌های جهان به شمار می‌آید. بیش از 2200 گونه گیاهی در آن یافت می‌شود که هرکدام از آن خواص منحصربه‌فردی دارد و بیش‌از 70 درصد این گیاهان بومی است. اگر به آفریقای جنوبی سفر کردید، حتما از این کوه دیدن کنید و لذت ببرید.

پاسپورت دومینیکا

4. بزرگ‌ترین دهانه جهان اینجا قرار دارد

حقایق جالب درباره آفریقای جنوبی؛ بزرگ‌ترین دهانه جهان

یکی دیگر از واقعیت ها درباره آفریقای جنوبی، وجود بزرگ‌ترین دهانه جهان در این کشور است. حدود 2030 میلیون سال پیش شهاب سنگی به‌اندازه یک کوه که عرض آن حدود 10 کیلومتر بود در ایالت آزاد آفریقای جنوبی به زمین افتاد و دهانه‌ای به عرض 300 کیلومتر ایجاد کرد. این دهانه قدیمی‌ترین دهانه یک شهاب‌سنگ است و اکنون محل انتشار بزرگ‌ترین انرژی در تاریخ است. 

5. طولانی‌ترین جاده جهان در آفریقای جنوبی است

یکی دیگر از نکات مهم درباره آفریقای جنوبی، جاده پرپیچ‌وخم 850 کیلومتری است که طولانی‌ترین مسیر جهان محسوب می‌شود. در نهایت این جاده به باغی 350 ساله می‌رسد که یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های انگور در جهان است. اگر به آفریقای جنوبی سفر کردید، از این باغ دیدن کنید و لذت ببرید.

6. ماهی‌های آفریقایی مهاجرت می‌کنند

مهاجرت ماهی‌های آفریقایی یکی دیگر از چیزها درباره آفریقای جنوبی است که جالب به‌نظر می‌آید. اگر در ماه‌های مه و جولای به این کشور سفر کنید به‌راحتی می‌توانید مهاجرت این ماهی‌ها را مشاهده کنید. میلیون‌ها ماهی نقره‌ای‌رنگ و کوچک در دسته‌های بزرگ از آب‌های سرد کیپ پوینت آفریقای جنوبی تا سواحل شمال کیپ شرقی و جنوب کوازولو ناتال حرکت کرده و صحنه بسیار جذابی را خلق می‌کنند. اگر در ماه‌های گفته‌شده به آفریقا سفر کردید، مشاهده این صحنه زیبا را از دست ندهید.

7. چند پایتخت دارد

حقایق جالب درباره آفریقای جنوبی

یکی دیگر از حقایق جالب درباره آفریقای جنوبی این است که سه پایتخت دارد. این کشور درمجموع 30 استان دارد که از بین آن‌ها کیپ تاون، پرتوریا و بلوم فونتین پایتخت‌های آن به شمار می‌آید. جالب است بدانید که آفریقای جنوبی تنها کشور جهان است که سه پایتخت دارد. 

8. این کشور منشا انسان‌های امروزی است

یکی دیگر از دانستنی‌ های جالب درباره آفریقای جنوبی این است که به‌تازگی استخوان‌هایی در این کشور یافت شده که نشان می‌دهد آفریقا، منشا انسان‌های امروزی است. استخوان‌های فسیل شده انسان‌ها با قدمت بین 2.5 تا 4.5 میلیون سال در غارهای آهکی در 50 کیلومتری شمال غربی ژوهانسبورگ یافت شد. همچنین در غارهای استرک‌فونتین نیز شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد انسان‌ها دو میلیون سال پیش از ابزارهای سنگی استفاده می‌کردند و می‌توانستند آتش ایجاد کنند که در آن سال‌ها کار بسیار ارزشمندی بود و از نکات مهم آفریقای جنوبی به شمار می‌آید.

9. مردمان آن به دو دسته تقسیم می‌شوند

یکی دیگر از نکات مهم درباره آفریقای جنوبی این است که مردمان این کشور به دو دسته سان و خوی تقسیم می‌شوند. سان‌ها، دامداران این کشور و خوی‌ها شکارچیان آن هستند. حدود 300 سال بعد از  میلاد این دو گروه با هم ترکیب شدند و به نام قبیله خویسان در جایی که اکنون کیپ غربی نام دارند مهاجرت کردند. پادشاهی‌های بزرگی به واسطه قبیله خویسان در منطقه ایجاد شد که در تاریخ این کشور بسیار تاثیرگذار بود.

10. کشتی‌ها در اینجا غرق می‌شوند

حقایق جالب درباره آفریقای جنوبی؛ کشتی های غرق شده

یکی دیگر از چیزهایی که جالب است درباره آفریقای جنوبی بدانید، غرق شدن بیش از 3 هزار کشتی در سواحل این کشور است. خط ساحلی آفریقای جنوبی سال‌های زیادی است که باعث قربانی شدن دریانوردان می‌شود. این کشور درحال‌حاضر از کشتی‌های غرق شده به‌عنوان آثار باستانی نگهداری می‌کند و گردشگران زیادی برای بازدید از این کشتی‌ها به آفریقایی جنوبی سفر می‌کنند.

11. هلندی‌ها و انگلیسی‌ها بر سر آن می‌جنگند

یکی دیگر از واقعیت هایی که درباره آفریقای جنوبی صدق می‌کند، جنگ هلندی‌ها و انگلیسی‌ها بر سر این کشور است. اولین مهاجران اروپایی، بازرگانان هلندی در مسیر اروپا بودند که در سال 1652 منطقه کیپ تاون کنونی را تأسیس کردند. در مقابل نیز انگلیسی‌ها در سال 1795 منطقه کیپ تاون را تصرف کردند و همین کار باعث ایجاد جنگ بین دو کشور هلند و انگلیس شد. در پایان قرن نوزدهم و آغاز قرن بیستم، بریتانیا دو جنگ با بوئرها و یک جنگ با زولوها برای کنترل منطقه انجام داد. پیروزی‌های بریتانیا بر آن‌ها منجر به تشکیل اتحادیه آفریقای جنوبی در سال 1910 شد. در نهایت آفریقای جنوبی در سال 1934 تبدیل به یک کشور مستقل شد.

12. در آفریقای جنوبی تبعیض نژادی وجود داشته

یکی دیگر از حقایق جالب درباره آفریقای جنوبی این است که این کشور نزدیک به 50 سال در وضعیت آپارتاید قرار داشت. منظور از وضعیت آپارتاید، تبعیض نژادی و جداکردن سفیدپوستان از سیاه‌پوستان است. در همین راستا صدها هزار نفر مجبور شدند دوباره به وطن خود بازگردند و تعداد زیادی هم زندانی، کشته یا تبعید شدند. سرانجام پس از دهه‌ها تحریم، مخالفت ANC و قیام‌های عمومی، دولت آپارتاید آفریقای جنوبی با لغو قوانین آپارتاید و برگزاری انتخابات دموکراتیک موافقت کرد. جالب است بدانید در سال 1994، نلسون ماندلا اولین سیاه‌پوست آفریقای جنوبی بود که رئیس‌جمهور این کشور شد. 

13. پرچم آفریقای جنوبی نماد است

حقایق جالب درباره آفریقای جنوبی

یکی دیگر از چیزهایی که درباره آفریقای جنوبی جالب به‌نظر می‌رسد این است که پرچم آفریقای جنوبی برای اولین بار در روز آزادی در سال 1994 مورد استفاده قرار گرفت. شکل V که در این پرچم مشاهده می‌کنید، نمادی از گردهم آمدن عناصر مختلف در جامعه آفریقای جنوبی، پیشرفت و حرکت به جلو در وحدت است.

14. یک جانور عجیب در آفریقای جنوبی وجود دارد

یکی دیگر از دانستنی های جالب درباره آفریقای جنوبی، وجود جانور ملی به نام Springbok در این کشور است. اسپرینگ باک یک غزال آفریقایی است که تنها در این کشور وجود دارد و می‌توانید آنها را در بوته‌ها و علفزارهای باز در کنار آب مشاهده کنید. همچنین اسپرینگ باک نام مستعار تیم ملی راگبی آفریقای جنوبی است.

15. چندین زبان رسمی دارد

وجود 11 زبان رسمی در این کشور یکی دیگر از حقایق جالب درباره آفریقای جنوبی است. isiZulu یکی از رایج‌ترین زبان‌های آفریقای جنوبی ‌است و پس از آن آفریقایی، isiXhosa، siSwati، Sesotho، Xitsonga، Sepedi، isiNdebele، Setswana، Tshivenda و انگلیسی زبان‌های رسمی این کشور به شمار می‌آیند. زبان انگلیسی، زبان تجارت، سیاست و رسانه است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید اکثر آفریقایی‌ها به بیش از یک زبان صحبت می‌کنند.

16. ادیان مختلفی دارد

حقایق جالب درباره آفریقای جنوبی؛ ادیان مختلفی

یکی دیگر از واقعیت ها درباره آفریقای جنوبی این است که 80 درصد جمعیت این کشور مسیحی هستند. 20 درصد دیگر را نیز هندو، مسلمان، بودایی‌ها یا سایر ادیان تشکیل می‌دهند. به همین دلیل زمانی که به این کشور سفر کنید می‌توانید به‌طور همزمان چندین سنت و فرهنگ را مشاهده کنید و با سبک زندگی چند دین آشنا شوید.

17. میزبان جام‌ جهانی بوده 

یکی دیگر از نکات مهم درباره آفریقای جنوبی این است که این کشور میزبان جام‌های جهانی فوتبال 2010، کریکت 2003 و راگبی 1995 بوده است. این تنها کشور جهان به‌جز انگلیس است که چنین کاری را انجام  داده است. تماشای جام‌های جهانی این کشور را از دست ندهید، بسیار جذاب و هیجان‌انگیز هستند.

18. مسابقات دوچرخه‌سواری در اینجا برگزار می‌شود

یکی دیگر از چیزهایی که جالب است درباره آفریقای جنوبی بدانید این است که در این کشور بزرگ‌ترین مسابقات دوچرخه‌سواری جهان برگزار می‌شود. هرساله در این مسابقات 35 هزار دوچرخه‌سوار در مسابقه 109 کیلومتری تور دوچرخه‌سواری کیپ تاون در شبه‌جزیره جنوبی کیپ تاون و در امتداد جاده ساحلی کوهستانی و دیدنی به نام Chapman’s Peak Drive شرکت می‌کنند. هیجان این مسابقه بسیار بالا بوده و افراد زیادی برای تماشای آن به این کشور سفر می‌کنند.

19. بزرگترین تولیدکننده این فلز است

حقایق جالب درباره آفریقای جنوبی

یکی دیگر از حقایق جالب درباره آفریقای جنوبی این است که این کشور بزرگ‌ترین تولیدکننده پلاتین در جهان است. همچنین در سال 2014، بیش از 110 هزار کیلوگرم، یعنی چهاربرابر بیشتر از روسیه پلاتین تولید کرد. همین موضوع در سال‌های اخیر باعث پیشرفت و ثروتمند شدن این کشور شده است.

20. ملیت‌های گوناگونی دارد

یکی دیگر از نکات مهم درباره آفریقای جنوبی، وجود ملت‌های گوناگون در این کشور است. از جمعیت تقریباً 55 میلیونی آفریقای جنوبی، حدود 80 درصد آفریقایی، حدود 9 درصد سفیدپوست و 9 درصد دیگر نیز از نژادهای مختلط هستند. این افراد از نوادگان مهاجران سفیدپوست، بردگان و آفریقایی‌ها هستند و معمولاً به زبان آفریکانسی و انگلیسی صحبت می‌کنند. علاوه‌بر این، حدود 2 درصد از جمعیت، فرزندان و کارگران هندی هستند که در اوایل قرن بیستم به این کشور مهاجرت کرده‌اند.

21. بزرگ‌ترین الماس جهان اینجاست

یکی دیگر از حقایق جالب درباره آفریقای جنوبی این است که بزرگ‌ترین الماس جهان در سال 1905 در معدن برتر در پرتوریای آفریقای جنوبی پیدا شد. این سنگ 3106 قیراطی به‌نام صاحب معدن کولینان نام‌گذاری شد. بعدها این سنگ به 9 سنگ بزرگ و حدود 100 سنگ کوچک‌تر تقسیم شد. جالب است بدانید بزرگ‌ترین الماس تراش‌خورده بی‌رنگ جهان از این سنگ ساخته شده و می توان آن را در بالای عصای ملکه انگلیس و صلیب در برج لندن مشاهده کرد. لازم به ذکر است معادن الماس آفریقای جنوبی 9.1 درصد از الماس‌های جهان را تشکیل می‌دهند.

22. اولین پیوند موفقیت‌آمیز جهان اینجا انجام شده

حقایق جالب درباره آفریقای جنوبی؛ اولین پیوند موفقیت‌آمیز جهان

یکی دیگر از نکات مهم درباره آفریقای جنوبی این است که این کشور محل اولین پیوند موفقیت‌آمیز قلب در جهان بود. این عمل برای اولین بار در جهان توسط دکتر کریستیان بارنارد در 3 دسامبر 1967 در بیمارستا کیپ تاون انجام شد که نتیجه بسیار خوبی داشت. علاوه بر این، اسکن CAT که در بیمارستان‌ها برای تولید تصاویر سه‌بعدی از ساختارهای داخلی بدن انسان جهت تشخیص بیماری استفاده می‌شود، توسط فیزیکدانی آفریقایی به‌نام آلن کورماک و همکار بریتانیایی‌اش گادفری هانسفیلد ساخته شد. همچنین آنها در سال 1979 برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی جهان شدند.

23. آفریقایی‌ها جاروبرقی استخر را اختراع کرده‌اند

یکی دیگر از دانستنی های جالب درباره آفریقای جنوبی، اختراع جاروبرقی استخر است. مهندس هیدرولیک Ferdinand Chauvier در سال 1974، KreepyKrauly را اختراع کرد که با جذب فشار آب به برگ‌ها، گیاهان و خاک آبرسانی می‌کند. این اختراع تاثیر بسیار زیادی بر صرفه‌جویی آب دارد و از هدر رفتن آب جلوگیری می‌کند.

24. بخشی از تجارت جهانی است

یکی دیگر از واقعیت های جالب درباره آفریقای جنوبی این است که این کشور بخشی از بریکس است. منظور از بریکس، پنج بازار اصلی در سطح جهان است که متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. جالب است بدانید که بریکس 42 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد و یکی از مهم‌ترین پایه‌های تجارت جهانی به‌شمار می‌آید.

25. تولیدکننده طلاست

حقایق جالب درباره آفریقای جنوبی

یکی دیگر از حقایق جالب درباره آفریقای جنوبی، تولید طلا در این کشور است. در سالیان گذشته آفریقای جنوبی تولیدکننده شماره یک طلا در سطح جهانی بود. همچنین بخشی از معادن این کشور مانند معدن AngloGold Ashanti’s Mponeng که در جنوب غربی ژوهانسبورگ قراردارد، از عمیق‌ترین معادن جهان به شمار می‌آید که بین 2.4 تا 3.9 کیلومتر زیر سطح زمین کار می‌کند.

26. حیوانات بزرگی دارد

یکی دیگر از چیزهای جذاب درباره آفریقای جنوبی، وجود حیوانات بزرگ در این کشور است. آفریقای جنوبی دارای بزرگترین پستاندار خشکی (فیل)، بزرگترین پرنده (شترمرغ)، بلندترین حیوان (زرافه)، بزرگترین ماهی (کوسه نهنگ)، بزرگترین خزنده (لاک‌پشت چرمی)، سریعترین پستاندار خشکی (یوزپلنگ) است. 

27. برنامه ابزارهای جنگ هسته‌ای دارد

یکی دیگر از دانستنی های جالب درباره آفریقای جنوبی، ساخت و برچیدن برنامه ابزارهای جنگ هسته‌ای است. آفریقای جنوبی تنها کشور جهان است که تصمیم به ساخت و سپس برچیدن کل برنامه جنگ هسته‌ای خود گرفت. رئیس‌جمهور سابق این کشور، فردریک ویلم دکلرک گفت آفریقای جنوبی شش بمب اتمی خام ساخته است و هفتمین بمب اتمی خود را در طول یک پروژه مخفیانه 15 ساله آغاز کرده است. 

28. باشکوه‌ترین قطارهای جهان را دارد

حقایق جالب درباره آفریقای جنوبی

یکی دیگر از نکات مهم درباره آفریقای جنوبی این است که این کشور مجلل‌ترین قطارهای جهان را دارد. حداکثر 72 مسافر می‌تواند در قطارهای رووس با پوشش چوبی مجلل سفر کنند و لذت ببرند. این قطارهای دارای حمام کامل، دوش مجزا، تخت دو نفره دائمی و دو صندلی راحتی هستند که سفر را برای شما لذت‌بخش‌تر می‌کند.

کلام آخر سه کلیک در مورد حقایق جالب درباره آفریقای جنوبی

در این مقاله کوشیدیم تعدادی از حقایق جالب درباره آفریقای جنوبی را به شما معرفی کنیم. این کشور با اقیانوس هند و اطلس مرز مشترک دارد و به‌دلیل داشتن حیات‌وحش جذاب، مناظر زیبا، معماری منحصربه‌فرد و سواحل شگف‌انگیز، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. علاوه بر این‌ها رازهای شگفت‌انگیزی هم دارد که دانستن ‌آن‌ها هر انسانی را شگفت‌زده می‌کند. آیا پس از خواندن این مقاله دوست دارید که به این کشور سفر کنید؟ تجربه خود را از سفر به آفریقای جنوبی با ما درمیان بگذارید.

نظرات کاربران