غذاهای معروف آفریقای جنوبی؛ از بوبوتی تا بریانی!

غذاهای معروف آفریقای جنوبی به‌اندازه فرهنگ آن متنوع، پر از شگفتی و رنگ است؛ به‌گونه‌ای که امتحان کردن آن‌ها برای یک‌بار هم شده، برای هرکسی واجب است. این کشور محل زندگی قوم‌ها و ملیت‌های مختلفی است، به‌همین دلیل به ملت رنگین‌کمان معروف شده‌است و تنوع فرهنگی دارد. افراد خارجی که به این کشور آمدند، همراه با خود غذاهای محلی‌شان را نیز آورده‌اند. نکته جالب این است که این روش‌های طبخ غذا که روشی اصلی و محلی بوده، در آفریقای جنوبی دچار تغییراتی شده اما بااین‌حال هنوز اصل آن حفظ شده‌است. بیشتر مردم جهان قومیت را در رنگ سیاه یا سفید پوست می‌بینند، درحالی که جمعیت آفریقای جنوبی ترکیبی از اکثر ملت‌ها و اقوام است؛ برای مثال قفقازی‌های اروپا، هلندی‌ها، آلمانی‌ها، فرانسوی‌ها، انگلیسی‌ها و… . جمعیت این کشور، ریشه‌های قبیله‌ای مختلفی داند که هرکدام غذاهای سنتی و محلی خود را دارند. این مسئله باعث ایجاد طعم‌ها و مزه‌های بی‌نظیر در غذاهای معروف و اصیل آفریقای جنوبی شده‌است. ما در این مقاله تعدادی از بهترین غذاها را معرفی می‌کنیم؛ غذاهایی که دستور اصلی خود را حفظ کرده و برای ادامه راه از فرهنگ آفریقای جنوبی تاثیر گرفته‌است. با سه‌کلیک همراه شده تا با این غذاها آشنا شوید.

رزرو تور آفریقا

رزرو بلیط هواپیما با سه کلیک خوبه!

بوبوتی یا Bobtie ، یکی از غذاهای معروف آفریقای جنوبی

بوبوتی یا Bobtie ، یکی از غذاهای معروف آفریقای جنوبی

هنگامی که به آفریقای جنوبی سفر می‌کنید، برای غذاخوردن آن هم در اولین‌بار، بوبوتی را انتخاب کنید. این غذا یکی از غذاهای معروف آفریقای جنوبی محسوب شده که شامل گوشت چرخ‌کرده‌ای است که با فلفل تند، زردچوبه، سیر، پوست لیمو، پیاز، سبزی و نمک، طعم‌دار و پخته می‌شود. بسیاری از مردم دوست دارند کشمش را نیز به این ترکیب اضافه کنند. زمانی که این غذا کاملا پخته شد، مخلوطی از تخم‌مرغ و شیر درست کرده و روی آن می‌ریزیم و دوباره غذا را در فر قرار می‌دهیم تا رویه آن ببندد و کاملا آماده شود. به لایه بیرونی این غذا که یکی از غذاهای معروف و اصیل آفریقای جنوبی است، کاستارد می‌گویند. کاستارد نوعی دسر است که پایه اصلی آن همان مخلوط تخم‌مرغ و شیر همراه با آردگندم یا نشاسته است. بعد از پخت کامل بوبوتی، آن را به‌صورت مربع برش‌داده و روی برنج سفید دانه‌بلند که با زردچوبه و کشمش پخته شده، سرو می‌کنند. چاشنی طعم زردآلو در آب نیز می‌تواند با بوبوتی بسیار خوشمزه‌تر باشد. دستور پخت بوبوتی که به‌عنوان یکی از غذاهای معروف آفریقای جنوبی به‌شمار می‌رود، به دوران رومیان برمی‌گردد. یک نویسنده رومی به‌نام آپیکیوس، غذایی که شبیه به بوبوتی بوده‌است را با همان لایه‌های گوشتی ادویه‌دار چشیده و طعم آن را توصیف کرده. بااین‌وجود عده‌ای هم می‌‌گویند دستور پخت این غذا را هلندی‌ها در سال 1609، به آفریقای جنوبی آوردند، سپس جامعه کیپ مالایی با اندکی تغییرات مثل ادویه‌دار کردن غذا، بوبوتی را به‌عنوان یکی از غذاهای اصلی کشورشان معرفی کردند.

Droewors and Biltong

Droewors and Biltong

Droewors  و Biltong، گوشت‌های پخته‌شده‌ای است که به‌عنوان میان‌وعده‌های خوشمزه مصرف می‌شود و یکی از غذاهای معروف آفریقای جنوبی به‌شمار می‌آید. این غذای لذیذ محلی یا سوسیس خشک، از گوشت بره،گاو و حتی گوشت‌های شکار مانند شترمرغ، کودو و… همراه با ادویه‌های متنوعی تهیه می‌شود. هنگام تماشای راگبی فوتبال، ورزش کریکت و یا رفتن به سفرهای طولانی، انتخاب بیشتر مردم برای رفع گرسنگی، سوسیس یا گوشت خشک است. Biltong یا بیلتونگ، برش‌های گوشتی است که در آب‌نمک خیسانده‌ شده و برای درمان آویزان می‌شود که این روش یک روش دریایی_باستانی برای نگهداری گوشت است. بااینکه غذاهای پرچرب سالم نیست، اما مردم محلی، بیلتونگ که یکی از غذاهای معروف آفریقای جنوبی است را با لایه‌های چربی زیاد دوست دارند. Droewors یا سوسیس خشک نیز به همان روش بیلتونگ، آماده می‌شود البته با این تفاوت که گوشت را چرخ می‌کنند. گوشت چرخ‌کرده را با چربی گوشت گوسفند و ادویه‌جاتی مانند تخم گشنیز و… مخلوط می‌کنند تا یک سوسیس خشک نازک تهیه شود. این سوسیس درمقایسه با بیلتونگ، زودتر خشک شده و دیرتر کپک می‌زند.

پوتجیکو؛ یکی از غذاهای معروف آفریقای جنوبی

پوتجیکو؛ یکی از غذاهای معروف آفریقای جنوبی

پوتجیکو یکی از غذاهای معروف و اصیل آفریقای جنوبی است که تاریخچه پرفرازونشیبی داشته و جزو فرهنگ آفریقایی محسوب می‌شود. پوتجیکو به‌معنای یک غذای پخته‌شده در یک قابلمه است. روش سنتی طبخ این غذا اینگونه است که سبزیجات تازه را با کمی سس روی گوشت قرار داده، درون قابلمه چدنی می‌ریزند و ر‌وی حرارت ملایم آتش می‌پزند. پخت این غذا روی آتش و کنترل کردن دمای آتش، مهارت زیادی می‌خواهد که اکثر بومیان آفریقا از سنین پایین این مهارت را یادگرفته‌اند. آشپزهای باتجربه در پخت پوتجیکو، تا حد امکان از برداشتن در قابلمه برای چک‌کردن غذا خودداری می‌کنند تا گرما و رطوبت از آن خارج نشود. این غذا که یکی از غذاهای معروف آفریقای جنوبی است، امروزه به روش‌های مدرن نیز پخته می‌شود. هرچقدر این غذا پرگوشت‌تر باشد، زمان پخت آن طولانی‌تر می‌شود. وقتی غذا آماده شد، آن را هم نمی‌زنند بلکه با قاشق از ته قابلمه می‌خورند. بافت تکه‌های گوشت مانند ژله نرم شده و بسیار خوش‌طعم است. هنگام سفر به آفریقای جنوبی حتما این غذا را بخورید.

پاسپورت دومینیکا

بریانی؛  یکی از غذاهای معروف آفریقای جنوبی

بریانی؛  یکی از غذاهای معروف آفریقای جنوبی

در کشور آفریقای جنوبی، جمعیت زیادی از هندی‌ها زندگی می‌کنند. بیشتر آن‌ها در شهر دوربان و اطراف آن ساکن هستند و این شهر را به یکی از بزر‌گ‌ترین شهرهای هندی‌نشین خارج از هند، تبدیل کرده‌اند. بااین توضیح جای تعجب نیست اگر بسیاری از غذاهای سنتی هندی را در میان غذاهای معروف آفریقای جنوبی پیدا کنید. یکی از این غذاهای هندی، بریانی است که ترکیباتی شامل ادویه هندی، برنج و گوشت مرغ، بز، میگو، خوک، بره و یا ماهی دارد و معمولا گوشت را در این غذا چرخ می‌کنند. کلمه بریان در فارسی به‌معنی سرخ شدن، قبل از پختن است. روش پخت بریانی به این صورت است که برنج و گوشت را جداگانه می‌پزند و بعد با ادویه‌های تقریبا تندی مخلوط می‌کنند تا مزه‌دار شود. برخی از مردم آفریقای جنوبی علاقه دارند که سبزیجات و عدس را نیز به این غذا اضافه کنند. حواستان باشد که بریانی(Biryani) که یکی از غذاهای معروف و اصیل آفریقای جنوبی است را با بریان اصفهان اشتباه نگیرید.

بوئروروس (Boerewors)؛ یکی از غذاهای معروف آفریقای جنوبی

بوئروروس یک سوسیس معمولی در آفریقای جنوبی است که عمدتا به‌شکل مارپیچ بسته‌بندی می‌شود. نام این سوسیس از یک کلمه هلندی گرفته شده و به‌معنای سوسیس دهقانان است. این سوسیس که یکی از غذاهای معروف و اصیل آفریقای جنوبی محسوب می‌شود، با گوشت گاو یا خوک که خردشده و بسیار باریک است، تهیه می‌شود. لازم است در این مورد بیشتر توضیح دهیم؛ سوسیس باید حداقل 90 درصد گوشت گاو، خوک، بره یا بز را داشته‌ باشد. درصد زیادی از گوشت باید گوشت چرخ‌کرده گاو باش؛د زیرا گوشت بره یا خوک را می‌توان برای طعم و قوام غذا استفاده کرد. چیزی که بوئروروس را بسیار ویژه می‌کند، استفاده از ترکیب طعم‌ها و ادویه‌هایی مانند گشنیز، فلفل سیاه و میخک است. این سوسیس یکی از غذاهای معروف آفریقای جنوبی است که محلی‌های آفریقا به‌طور سنتی و با مهارتی که دارند، آن را روی آتش می‌پزند. سوسیس دهقانان در جشنواره‌ها و رویدادهای ورزشی، به‌عنوان یک غذای محبوب سرو می‌شود. این نوع سوسیس در کشورهای نامیبیا، بوتسوانا و زیمبابوه یک غذای اصلی به‌شمار می‌رود.

Mealie Pap

Mealie Pap

یکی از غذاهای معروف آفریقای جنوبی کنجاله ذرت درشت، پاپ یا همان فرنی سفت آرد ذرت است. این فرنی که یک غذای اصلی در اکثر خانواده‌ها محسوب می‌شود، ارزان است، نیازی به نگهداری در یخچال ندارد و برای مدت طولانی تازه می‌ماند. پاپ همچنین برای غلیظ کردن سس‌ها و خورش‌ها بسیار مناسب است. این غذا به‌خاطر بافت غلیظی که دارد برای صبحانه مناسب نیست، اما اگر به‌صورت آبدار تهیه شود با شیر، شکر و کره برای صبحانه سرو می‌شود.

وت کوک (Vetkoek)؛ یکی از غذاهای معروف آفریقای جنوبی

وت کوک نوعی نان سرخ‌شده یا نان همبرگر ناسالم اما خوشمزه است. این گلوله‌های خمیر سرخ‌شده، شبیه نوعی دونات هلندی به نام اولیبول یا کیکهای جامائیکایی است؛ زیرا ظاهری ترد و طلایی دارد و بافت داخلش کرکی است. این نان وقتی با گوشت چرخ‌کرده یا مخلوط مرغ و سس مایونز پر شود، یکی از غذاهای معروف آفریقای جنوبی محسوب می‌شود. این غذا به عنوان یک میان‌وعده یا غذای فست‌فودی، بسیار محبوب است و توسط فروشندگان خیابانی یا رستوران‌های کوچک محلی فروخته می‌شود.

سوساتیز(Sosaties)

یکی دیگر از غذاهای معروف آفریقای جنوبی، سوساتیز نام دارد که متعلق به مالایی ها است. سوساتیز در سایر نقاط جهان به‌عنوان کباب شناخته می‌شود. برای پخت این غذا از گوشت بره، مرغ، گاو یا خوک استفاده می‌کنند و سپس گوشت سیخ شده و سبزیجات را در یک سس تند می‌خوابانند. مردم محلی این غذا را روی باربیکیو می‌پزند تا طعم دودی بگیرد و خوشمزه‌تر شود.

کوک سیسترز(Koeksisters)

کوک سیسترز(Koeksisters)

کوک سیسترز نام یکی از غذاهای معروف آفریقای جنوبی است که با سرخ کردن خمیر مخصوصی آماده می‌شود و به‌خاطر طعم شیرینش، آن را با چایی سرو می‌کنند. این خوراکی ظاهری پیچ‌خورده و بافته‌شده دارد و گاهی اوقات برای اینکه طعم شیرینش دو برابر شود، در شربت شکر یا عسل ریخته شده و سپس سرخ می شود. کوک سیسترز ظاهری ترد و طلایی دارد و بافت داخل آن مانند دونات نرم و چسبناک است. جالب است بدانید که در شهر اورانیا برای تجلیل از زنانی که خوراکی‌ها و غذاهای متنوعی را برای فروش می‌پزند تا درآمدی داشته باشند، مجسمه کوک سیسترز ساخته شده‌است.

Milk Tart

تارت شیر که در بین آفریقایی‌ها با نام Melektart شناخته می‌شود، ورژن آفریقایی تارت کاستارد سنتی است. دستور پختی که هلندی‌ها آن را به این کشور آوردند و امروزه به یکی از غذاهای معروف آفریقای جنوبی و بخش جدایی‌ناپذیر سنت‌های غذایی این کشور تبدیل شده‌است. تا جایی که 27 فوریه هر سال، به‌عنوان روز رسمی تارت شیر در آفریقای جنوبی جشن گرفته می‌شود. این دسر شیرین و خوش‌طعم مانند چیز کیک، بسیار سبک است و ترکیباتی شامل آرد، تخم‌مرغ، شکر، شیر و پودر دارچین دارد. برای کسانی که ممکن است به شیر آلرژی داشته باشند، از شیرهای بدون لاکتوز در تهیه این دسر استفاده می‌شود.

پودینگ ملوا (Malva Pudding)

در کنار تارت شیر، پودینگ ملوا یکی از دسرهای محبوب در آفریقا است که متعلق به هلندی‌ها است. این پودینگ تقریبا در همه‌جا سرو می‌شود. یک کیک نرم و فنری‌شکل با طعم مربای زردآلو، کارامل و سس خامه‌ای شیرین که روی آن ریخته می‌شود و با کاستارد نازک و بستنی سرو می‌شود. این دسر خوشمزه یکی از غذاهای معروف آفریقای جنوبی محسوب می‌شود. اگر به کشورهای آفریقایی سفر کردید حتما طعم آن را بچشید.

پخت سیب‌زمینی کلاسیک

پخت سیب‌زمینی کلاسیک؛ یکی از غذاهای معروف آفریقای جنوبی

کیک سیب‌زمینی پنیری و خامه‌ای یکی از غذاهای معروف آفریقای جنوبی است که با ترکیبات ساده‌ای پخته می‌شود. ابتدا سیب زمینی‌ها را خیلی نازک برش می‌دهند تا به‌طور یکنواخت و همزمان بپزد. این غذا را با ترکیباتی مانند قارچ، بیکن و یا بیلتونگ که نوعی گوشت خشک است، سرو می‌کنند.

Geelrys

Geelrys یا برنج زرد یکی از غذاهای معروف آفریقای جنوبی است که به برنج زرد ترجمه شده‌است. یک برنج خوشمزه و شیرین که به‌خاطر مخلوط شدن با زردچوبه به رنگ زرد درآمده‌است و ترکیباتی ازجمله پوست لیمو، کشمش و دارچین برای خوش‌طعم شدن، به این غذا اضافه می‌شود. این غذای برنجی شیرین و خوشمزه در بین مردم محلی بسیار محبوب است. اگر به کشورهای آفریقایی سفر کردید، حتما طعم این غذا را بچشید.

Hertzoggies

Hertzoggies یا Hertzogkoekie در زبان آفریکانس، تارت‌های خوشمزه‌ای است که با مربای زردآلو و نارگیل پر شده و یکی از غذاهای معروف آفریقای جنوبی محسوب می‌شود. دستور پخت این غذا زمانی اختراع شد که ژنرال جی بی ام هرتزوگ، برای نخست‌وزیر شدن مبارزه می‌کرد. او قول داد به زنان حق رای بدهد و به مردم مالایی کمک کند تا از حقوق برابر با سفیدپوستان برخوردار شوند. وقتی ژنرال پیروز شد، به قول اولش عمل کرد ولی متاسفانه قول دومش را عملی نکرد. این غذای خوشمزه و سبک که یکی از غذاهای معروف آفریقای جنوبی است، دارای یک تاریخچه سیاسی است و به‌خاطر طعم خوبش با چایی میل می‌شود.

Melkkos

Melkkos؛ یکی از غذاهای معروف آفریقای جنوبی

فرنی شیر یک غذای سنتی و خوشمزه است که با مواد ساده و ارزان تهیه می‌شود. بسیاری از مادربزرگ‌ها این غذا را به‌طور مرتب تهیه می‌کنند. Melkkos یکی از غذاهای معروف آفریقای جنوبی است و به این صورت طبخ می‌شود؛ شیر و آرد را روی حرارت ملایم می‌پزند و با دارچین و شکر طعم‌دارش می‌کنند، گاهی اوقات کره و پوست پرتقال رنده شده را نیز به آن اضافه می‌کنند. خوردن این غذای سنتی یک راه عالی برای گرم کردن خود در روزهای سرد است.

سامبال

سامبال‌ نوعی از سس‌ها یا چاشنی‌های تندی است که به‌طور معمول از مخلوط کردن انواع فلفل تند با مواد فرعی مانند سس میگو، سیر، هالاپینو، زنجبیل، شالت، پیازچه،گشنیز، شکر پالم و آبلیمو تهیه می‌شود. این سس، توسط مهاجران مالایی و اندونزیایی به آفریقای جنوبی آورده شده‌ که امروزه در سراسر آفریقا محبوب است و یکی از بخش‌های جدایی‌ناپذیر غذاهای معروف آفریقای جنوبی محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله به‌معرفی تعدادی از غذاهای معروف آفریقای جنوبی پرداختیم؛ غذاهای رنگارنگی که با مزه‌های متفاوت و خوشمزه توسط مردم محلی طبخ می‌شود و یا غذاهایی که توسط دیگر ساکنان آفریقا به این کشور آورده شده‌است. از طعم بی‌نظیر بوبوتی یا لایه‌هایی گوشت ادویه‌دار و چاشنی برگ زردآلو و پوتجیکو که غذای بومی آفریقا است، گفتیم تا به بیلتونگ یا گوشت خشک‌شده که برای تماشای ورزش‌ها و رفتن به سفر خوراکی محبوبی بود، رسیدیم. بریانی و بوئروروس یا سوسیس دهقانان، وت کوک‌های خوشمزه اما ناسالم، فرنی ذرت با بافت غلیظش، کوک سیسیترزهای شیرین و پیچ‌خورده و… مواردی بود که جزو غذاهای معروف و اصیل آفریقای جنوبی محسوب می‌شد. خالی از لطف است اگر از طعم شیرین تارت‌های پرشده با مربای زردآلو و نارگیل، فرنی مامان‌بزرگ‌پز، تارت شیر و پودینگ ملوا حرفی نزنیم. در کل غذاهای آفریقایی چه بومی آفریقا باشد و چه توسط مهاجران به این کشور آورده شده‌باشد، به‌خاطر عطر و طعم‌های بی‌نظیرش هوش از سر آدم می‌پراند. آیا غذای موردعلاقه شما در لیست بود؟ کدام یک از غذاها، شما را برای سفر به آفریقای جنوبی ترغیب کرد؟ اگر طعم هرکدام از این غذاها را چشیده‌اید، تجربه خوشمزه خود را با ما به‌اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران