Bara International Airport

20 تا از مرگ آفرین و خطرناک ترین فرودگاه های جهان

سفر هوایی همیشه جذاب و شیرین است؛ چه مقصد کوتاه باشد چه طولانی مدت. زمانی‌که بلیط هواپیما خود را رزرو می‌کنید، معمولا به سراغ ایرلاین‌های محبوب و راحت می‌روید تا یک سفر آرام و آسان را تجربه کنید. غافل از اینکه فرودگاه مقصد می‌تواند برایتان دردسرساز شود. بله، همه فرودگاه‌های دنیا دارای استانداردهای لازم نیستند و سالانه اتفاقات زیادی که دلیل آن باند فرودگاه است، رخ می‌دهد. اگر با خطرناک ترین فرودگاه های جهان آشنا نیستید، در ادامه یک لیست بلند بالا از آن‌ها به شما معرفی خواهیم کرد. 

چه چیزهایی فرودگاه‌ها را خطرناک می‌کنند؟

خطرناک ترین فرودگاه های جهان

حملات تروریستی، هجوم ملخ‌ها و حشرات، طوفان و… برخی از مواردی هستند که فرودگاه‌ها را به محل خطرناک و ترسناک تبدیل می‌کنند. با‌این‌حال، یک فرودگاه خطرناک را می‌توان با طیف گسترده‌ای از عوامل مختلف توصیف کرد. مواردی مانند: 

ارتفاعات بالا

جو نقش مهمی در نحوه فرود و برخاستن هواپیماها دارد. اگر ارتفاع زیاد باشد، هواپیماها با افزایش سرعت فرود مواجه می‌شوند و فاصله چرخش هواپیما در هنگام فرود افزایش پیدا کرده و فرود خطرناک خواهد شد. البته ارتفاع فرودگاه از سطح دریا نیز از دیگر عوامل مهم فرود هواپیما به شمار می‌آید.

شرایط باد

میزان سرعت وزش باد نیز می‌تواند نست و برخاست هواپیما را با مشکل روبرو کند. اگر فرودگاه در منطقه‌ای با وزش باد شدید قرار گرفته باشد، احتمالا با خطرات زیادی روبرو خواهد بود. 

 طول باند

یکی از عوامل دیگری که یک فرودگاه را به خطرناک‌ترین فرودگاه های جهان تبدیل می‌کند، فضای کم باند است. محدوده مناسب برای طول باند بین 1800 تا 2400 متر است. هر چند که اندازه هواپیما نیز در طول باند نقش دارد و برای هواپیماهای بزرگ بایستی طول پهن‌تری داشته باشد.

مکان باند

فرودگاه باید عاری از موانع زمینی باشد دارد تا اطمینان حاصل شود که هواپیماها بدون مشکلی به طور ایمن فرود می‌آیند. با‌این‌حال، چندین فرودگاه در این لیست وجود دارد که به این دستورالعمل‌ها پایبند نیستند. از سواحل شنی گرفته تا شهرهای مجاور، مانع از تسلط کامل بر باند فرودگاه می‌شوند. 

ناآرامی های سیاسی یا اجتماعی

بی‌ثباتی یک کشور می‌تواند علاوه بر تاثیر منفی روی وضعیت اقتصادی و اجتماعی بر فرودگاه‌ها هم اثر بگذارد. از حملات هوایی گرفته تا اعتراضات خشونت‌آمیز و… که ایمنی هواپیما و مسافران را خطر می‌اندازد.

20 تا از خطرناک ترین فرودگاه جهان

ممکن است یک سفر طولانی را با هواپیمایی ایمن و بدون خطر طی کنید، اما شرایط مختلف فرودگاه می‌تواند به طور غیرقابل‌پیش‌بینی همه چیز را به بدترین شکل تغییر دهد. بیایید تا شما را با 20 مورد از فرودگاه های خطرناک جهان آشنایتان کنیم.

فرودگاه بین المللی کانسای (ژاپن)

Kansai International Airport

در حالی‌که از بالا شاهد یک باند کوچک در میان دریای وسیع آب هستید، احتمالا زیباست، اما فرودگاه بین‌المللی کانسای دارای عوامل محیطی مختلفی است که می‌تواند خطرناک باشد. از زلزله گرفته تا نزدیکی به سطح دریا، از عوامل خطرناکی هستند که می‌توانند پرواز را با مشکل مواجه کنند. به‌خصوص در هنگام وقوع بلایای طبیعی!

در سال ۲۰۱۸ این فرودگاه به دلیل سیل ناشی از طوفان بسیار شدید مجبور شد به مدت ده روز تعطیل شود. هزاران مسافر و کارمند در طول شب در محوطه فرودگاه حبس شدند و گیر افتادند. از طرفی یک کشتی که گرفتار طوفان شده بود به پلی که فرودگاه را به اوزاکا متصل می‌کند، برخورد کرد و شرایط بسیار بدی را به‌وجود آورد. 

فرودگاه بین المللی بارا (اسکاتلند)

هواپیماهای این فرودگاه از خلیج‌های زیبای بارا در کوکل استرند (اسکاتلند) بلند می‌شوند. شاید برایتان عجیب باشد که این فرودگاه به معنای واقعی بالا و پایین می‌شود و علت آن هم جزر و مد دریاست، چون باند فرودگاه از ساحل شنی این خلیج است. گاهی اوقات هر سه باند فرودگاه به طور کلی زیر آب می‌روند و در هنگام طوفان و بارندگی هم وضعیت خطرناک‌تر خواهد شد. بنابراین، گزارش‌های آب‌و‌هوا و وضعیت ساحل باید به طور مداوم نظارت شود تا هواپیماها به طور ایمن فرود آیند.

فرودگاه بین المللی ولینگتون (نیوزیلند)

فرود هواپیماها در این فرودگاه با یک باند بسیار کوتاه (بین 1828-2012 متر) و شرایط باد وحشتناک، یک شاهکار چالش برانگیز است. این فرودگاه در نیوزیلند به‌عنوان یکی از بادخیزترین شهرهای جهان، به دلیل تلاطم در هنگام پرواز و فرودهای پر از دست‌انداز، یکی از خطرناک ترین فرودگاه های جهان به شمار می‌آید.

فرودگاه بین المللی پرنسس جولیانا (سنت مارتین)

خطرناک ترین فرودگاه های جهان

یکی‌دیگر از فرودگاه های خطرناک جهان، فرودگاه بین‌المللی پرنسس جولیانا است که مرکز اصلی پروازهای سنت مارتین (جزیره‌ای در دریای کارائیب) به حساب می‌آید. باند فرودگاه بسیار تنگ است و طول خیلی کمی دارد. همین باعث شده تا فرود در این باند یک چالش بزرگ برای خلبانان باشد. از طرفی دیگر، سنت مارتین بر روی کمربند طوفان قرار دارد و اغلب اوقات با طوفان‌های شدیدی همراه است. 

فرودگاه لوکلا (نپال)

فرودگاه لوکلا که در میان کوه‌های کوه اورست قرار دارد، ساختمان کوچکی است که در نزدیکی کمپ اصلی مرتفع‌ترین کوه جهان واقع شده است. این فرودگاه ایستگاه آخر برای ماجراجویان و کوهنوردانی  است که به سمت قله اورست می‌روند. فرود در باند کوچک و کوه‌های اطراف بسیار خطرناک و ترسناک خواهد بود. احتمالا تماشای کوه‌های زیبای اطراف در هنگام فرود حواستان را پرت کند و متوجه خطر آن نشوید. 

فرودگاه پارو (بوتان)

یکی‌دیگر از خطرناک‌ترین فرودگاه های جهان، فرودگاه پارو در بوتان است. همین‌قدر بدانید که نه چند خلبان واجد شرایط و دارای گواهینامه لازم، می‌توانند در این فرودگاه فرود بیایند. اگر جان سالم به در‌ ببریدف احتمالا از خلبان خود تشکر خواهید کرد. باند فرودگاه در یک دره قرار گرفته! 

فرودگاه سانتوس دومونت (برزیل)

سانتوس دومونت، دومین فرودگاه بزرگ در ریودوژانیرو، برزیل است. این فرودگاه خطرناک توسط آب‌های آبی دریا احاطه شده و فرود را با سختی بسیار مواجه می‌کند. احتمالا پرواز بر فراز آن شما را با یک صحنه فوق‌العاده از دریا مواجه کند، اما  باند کوتاه و سواحل اطراف کار را برای خلبان سخت و ترسناک می‌کند. 

ایستگاه مک موردو (قطب جنوب)

McMurdo Station

احتمالا از نام آن متوجه شده‌اید که با یکی از خطرناک ترین فرودگاه های جهان مواجه هستید. مردم عادی اجازه ورود به این منطقه را ندارند و اینجا مختص محققان است. با‌این‌حال، فرود روی زمین یخی کار هر کسی نیست، مخصوصا اگر هوا طوفانی و ورزش باد هم شدید باشد.

فرودگاه سوالبارد (نروژ)

یکی‌دیگر از مناطق یخبندان در لیست خطرناک ترین فرودگاه های جهان، فرودگاه پوشیده از برف سوالبارد است. این باند روی یخ ساخته شده و همچنین محل بدترین سانحه هوایی در تاریخ نروژ است که در سال 1996 باعث کشته شدن 141 نفر شد.

فرودگاه گوستاف سوم (کارائیب)

کارائیب به اندازه کافی فرودگاه خطرناک دارد که یکی از آن‌ها فرودگاه گوستاف سوم است. باند این فرودگاه بسیار کوتاه است و حتی در انتهای آن یک شیب ملایم منتهی به ساحل دارد. در‌صورتی‌که خلبان نتواند در فاصله مشخص فرود بیاید یا از زمین بلند شود، احتمالا هواپیما به دریا خواهد افتاد. 

فرودگاه صبا (کارائیب هلند)

فرودگاه صبا در هلند که به نام فرودگاه Juancho E Yrausquin نیز شناخته می‌شود، یکی دیگر از خطرناکترین فرودگاه های دنیا است. باند این فرودگاه نه تنها بسیار کوتاه است، بلکه در لبه صخره قرار گرفته و شیب‌دار هم است. در‌صورتی‌که خلبان مهارت لازم را نداشته باشد، برخورد با صخره‌ها فاجعه رخ خواهد داد. 

فرودگاه گیزبورن (نیوزیلند)

خطرناک ترین فرودگاه های جهان

فرودگاه گیسبورن با خط راه‌آهنی که مستقیماً از فرودگاه عبور می‌کند، تجربه‌ای شگفت‌انگیز با ترشح آدرنالین بالا، برای مسافران هوایی دارد. برای اطمینان از عدم وقوع فاجعه در این فرودگاه، برنامه‌ریزی‌های دقیق صورت می‌گیرد. تصور کنید قطار و هواپیما با یکدیگر برخورد کنند!

فرودگاه مادیرا (پرتغال)

با داشتن طول باند متر، مادیرا یکی از خطرناک ترین فرودگاه های جهان است. مادیرا در  کنار ساحل و بر روی ستون‌های زیادی ساخته‌ شده‌اس. قرارگیری در کنار صخره‌ها، نبود فضا برای گسترش باند فرودگاه، بادهای شدید، عدم وجود سیستم فرود و بارندگی از عواملی هستند که فرود و بلند شدن در این فرودگاه را خطرناک کرده‌اند. در سال 1977 حادثه تلخ در این فرودگاه رخ داد و عدم توقف هواپیما و سقوط به صخره‌های ساحلی باعث کشته شدن 131 مسافر این پرواز شد. 

فرودگاه نارسارسواک Narsarsuaq (گرینلند)

نارسارسواک از دیگر فرودگاه های خطرناک جهان است که قرارگیری آن در هوای گرینلند برایش کافی است. باندهای یخی و بادهای استخوان‌سوز این منطقه پرواز بسیار دشوار و بعضا غیرممکن می‌کنند. شاید از بالا شاهد مناظر زیبایی از طبیعت اطراف باشید، اما فرود قطعا دلهره‌آور است. 

فرودگاه بین المللی جبل الطارق (جبل الطارق)

فرودگاه بین‎المللی جبل‌الطارق یک شگفتی تما عیار است. فکرش بکنید که برای فرود یا برخاست هواپیما عابران و خودروها مجبور به توقف کامل هستند. چون باند این فرودگاه دقیقا یکی از جاده‌های اصلی جزیره را قطع می‌کند. عجیب اما واقعی! 

فرودگاه بین المللی سن دیگو (کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا)

San Diego International Airport

از آنجایی که فرودگاه سن دیگو در نزدیکی مرکز شهر قرار دارد. هنگام فرود هواپیما ترس از برخورد با ساختمان‌های بلند تمام وجودتان را پر می‌کند. این قطعا یکی از ترسناک‌ترین پروازهای عمرتان خواهد بود. 

فرودگاه بین المللی تونکنتین Toncontín (هندوراس)

ین فرودگاه هندوراس با موقعیتی بین کوه‌های باشکوه و بلند به همراه یک باند کوچک، حتی برای خلبان‌ها ماهر هم پروازی ترسناک و بعضا دلخراش است. فقط این نیست که تونکنتین را به یکی از خطرناک ترین فرودگاه های جهان تبدل کرده و زمان‌بندی هم بسیار مهم است. بهتر بگوییم، زمان‌بندی در این باند فرودگاه همه‌چیز است، زیرا خلبانان باید بلافاصله هنگام لمس آسفالت ترمز کنند تا مطمئن شوند که لندینگ رول، آن‌ها را وارد ترافیک بزرگراه کناری نمی‌کند.

فرودگاه شهرستان آسپن/پیتکین (کلرادو، ایالات متحده آمریکا)

فرودگاه کوه‌های راکی، مکانی پوشیده از برف است که به‌خاطر پیست‌های اسکی ستاره‌ای و مناظر طبیعی خیره‌کننده‌اش شناخته می‌شود، اما چالش‌هایی را برای هواپیماها دارد. از ارتفاعات بالا گرفته تا شرایط تغییر سریع باد، شرایط فرود را سخت می‌کنند. به احتمال زیاد، پس از یک پرواز لرزان، خوشحال خواهید بود که روی آسفالت قدم می‌گذارید.

فرودگاه آگاتی (هند)

در لیست فرودگاه های خطرناک جهان به فرودگاه آگاتی می‌رسیم. این فرودگاه در فضایی با آب‌های شفاف و سواحل پر از درخت نخل محصور شده و فرود را در حین زیبایی مناظر، وحشتناک می‌کند. باند فرودگاه با ارتفاع حدود 1219 متری از سطح دریا، فشار محکمی برای فرود به همراه دارد. 

فرودگاه Congonhas-São Paulo (برزیل)

خطرناک ترین فرودگاه های جهان

در میان چهار خط هوایی تجاری رسمی در سائوپائولو، فرودگاه Congonhas-São Paulo یکی از دشوارترین فرودگاه‌ها در آمریکای جنوبی برای فرود خلبانان است. این فرودگاه با شرایط زمینی لغزنده، مرطوب و مجاورت با شهر و همچنین با باند فرودگاهی کوتاه، لندینگ را با دشواری‌های زیادی همراه می‌کند.

فرودگاه Congonhas-São Paulo که به عنوان محل یکی از بزرگ‌ترین بلایای پرندگان در تاریخ برزیل شناخته می‌شود. چون در نزدیکی جنگل ساخته شده‌است. از طرفی، در سال 2007، بیش از 180 نفر در ایرباس A320-233 به دلیل فرود اشتباه خلبان جان خود را از دست دادند. از آنجایی که باند فرودگاه نزدیک یک پمپ بنزین بود، هواپیمای سقوط کرده به دلیل سر خوردن به سمت پمپ بنزین حرکت کرد و شعله‌ور شد.

نظر نهایی در مورد فرودگاه های خطرناک جهان

پروازهای هوایی هر چند که از ایمنی بالایی برخوردار هستند، اما گاهی اوقات این فرودگاه‌های هستند که مشکل‌ساز می‌شوند. شناخت خطرناک ترین فرودگاه های جهان می‌تواند یک سفر ایمن را برای شما به همراه داشته باشد. از طرفی توصیه می‌کنیم که از قبل حتما شرایط آب و هوایی مقصد را بررسی کنید، در روزهای مانده به پرواز اخبار منطقه مقصد مورد نظرتان را چک کنید و ایمنی فرودگاه را نیز در نظر بگیرید. درهرصورت امیدواریم سفری بدون خطر و راحت داشته باشید.  

حالا با خیال راحت بلیط هواپیما آنلاین خود را رزرو کنید!

نظرات کاربران