Lisbon
28 فروردین 1402
پرتغال

معرفی شهر لیسبون؛ شهری با مناظر کارت پستال

در معرفی هر لیسبون شما را با شهری پیشرفته، بزرگ و مدرن آشنا می‌کنیم که هنوز هم حس یک شهر کوچک را دارد. آب و هوای عالی، مناظر فوق‌العاده و شبیه به کارت پستال، کیفیت زندگی ایده آل، خیابان‌های سنگ‌فرش‌ شده و بسیاری موارد دیگر. در کل، لیسبون از خصوصیات و ویژگی‌های زیادی برخوردار است که بایستی قبل از سفر خوب آن‌ها را بشناسید. 

اطلاعات شما درباره این شهر چقدر است!؟

لیسبون کجاست؟

Lisbon

لیسبون پایتخت و بزرگ‌ترین شهر پرتغال است. این شهر همچنین غربی‌ترین شهر بزرگ واقع در قاره اروپا و همچنین غربی‌ترین پایتخت آن و تنها شهر در امتداد ساحل اقیانوس اطلس است.

اما قبل از اینکه به همه چیز درباره لیسبون بپردازیم. بیایید تا چند شهر مهم آن را نیز بشناسیم: 

شهر پورتو (Porto): پورتو دومین شهر بزرگ پرتغال است. این شهر دارای جاذبه‌های فراوان، شاهکارهای معماری، خیابان‌های باستانی و ساختمان‌های قدیمی است که در کنار امکانات مدرن همزیستی جالبی دارند.

شهر کشکایش (Cascais): یکی از بهترین مکان‌ها برای زندگی در پرتغال است. این شهر در 25 کیلومتری پایتخت پرتغال، لیسبون قرار دارد که با ماشین، اتوبوس یا قطار قابل دسترسی است. کشکایش زمانی یک دهکده ماهیگیری بود، بعدها بندری در آن ساخته شد و کم‌کم تبدیل به شهر امروزی شد. این شهر اکنون به عنوان یکی از ثروتمندترین مکان‌ها در شبه جزیره ایبری شناخته می‌شود.

شهر کویمبرا (Coimbra): کویمبرا با 105000 نفر جمعیت یکی از بهترین شهرهای بخش مرکزی پرتغال است. پیش از این، این شهر پایتخت پرتغال بوده، اما اکنون تنها برای داشتن یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اروپا شناخته می‌شود.

معرفی شهر لیسبون

Lisbon

لیسبون محبوب‌ترین مقصد گردشگری برای توریست‌ها و مسافرین است. اغلب گردشگران برای دیدن و آشنایی با پرتغال این شهر را انتخاب می‌کنند. نام این شهر برگرفته از میراث اولیس، قهرمان اودیسه است. تا قرن شانزدهم لیسبون لبه جهان محسوب می‌شد. بخش اعظم معماری باستانی آن در اواسط قرن هجدهم در اثر یک زلزله بزرگ ویران شد، اما زیبایی شهر همچنان باقیمانده ‌است.

مشهورترین مناطق در میان گردشگران مناطق زیر لیسبون هستند: بایکسا، آونیدا دا لیبرداد، آلفاما، بلم و پارک ملل، منطقه مورایرا و مناطق Cais do Sodré، Princip Rial و Estrela در نزدیکی Chiado و Bairro Alto. به جز پارک ملل، همه این مکان ها محله‌های تاریخی لیسبون هستند که قبل از قرن نوزدهم ساخته شده‌اند.

پارک ملل مدرن‌ترین منطقه لیسبون با معماری چشمگیر، یک مرکز خرید بزرگ، یک تفرجگاه زیبا، یک اقیانوس آرام بزرگ، یک کازینو و بسیاری از سرگرمی‌های دیگر است.

لیسبون به رودخانه تاگوس و خلیج دسترسی دارد. آب اطراف لیسبون حتی در تابستان سرد است، اما می‌توانید در ساحل استراحت کنید و از تماشای اقیانوس اطلس لذت ببرید. قلعه‌های باستانی، شهرهای کوچک ماهیگیری، خلیج‌های متروک، معابد باشکوه، جنگل‌های چند صد ساله و فانوس‌های دریایی همگی در این شهر خارق‌العاده هستند تا آن را به مکانی زیبا و عجیب و غریب تبدیل کنند. 

اطلاعات کلی شهر لیسبون

نام شهر: lisbon

زبان: پرتغالی

مذهب: مسیحیت از شاخه کاتولیک رومی

جمعیت: حدود 2 میلیون نفر

واحد پول: یورو

اختلاف ساعت ایران با شهر لیسبون: ایران 2 ساعت و نیم جلوتر است. 

طول پروازهای تهران لیسبون: 7 ساعت و 40 دقیقه

آب و هوای شهر لیسبون

Lisbon

در معرفی شهر لیسبون باید بگوییم که آب و هوای این شهر همواره مطبوع و تحت تاثیر اقیانوس اطلس است. تابستان‌ها هوا گرم، روزها طولانی و نسیم خنک اقیانوس را تجربه خواهید کرد و در فصل زمستان هوا سرد و بارندگی را. بهترین زمان سفر به این شهر دوست داشتنی فصل بهار و اوایل پاییز است. 

وضعیت تحصیل و دانشگاه‌ های لیسبون

تجربه زندگی در لیسبون و تحصیل در آن از نظر آموزشی، زندگی دانشجویی و جذابیت شهر، تجربه‌ای مفید و ایده آل خواهد بود. علاوه بر این، تحصیل در لیسبون نسبت به سایر کشورهای همسایه در اروپای غربی نسبتاً ارزان‌تر است.

اکثر برنامه‌ها و دوره‌هایی که در مقطع کارشناسی تدریس می‌شوند، عمدتاً زبان پرتغالی را به عنوان زبان آموزشی دارند. با این حال، یافتن دوره‌های آموزشی انگلیسی در سطوح کارشناسی ارشد و دکترا معمول است.

اگر به فکر محل تحصیل در لیسبون هستید، باید برخی از دانشگاه‌های زیر را بررسی کنید.

دانشگاه لیسبون

     Universidade Nova de Lisboa

     Instituto Universitário de Lisboa

     Universidade Catolica Portuguesa

دانشگاه های ذکر شده در بالا برنامه‌های متعددی را ارائه می‌دهند که به زبان انگلیسی در رشته‌های مختلف مانند مدیریت، اقتصاد، شیمی، علوم کامپیوتر و مهندسی تدریس می‌شوند. این دانشگاه‌ها همچنین دارای برنامه‌های MBA با کیفیت بالا هستند. از دیگر ویژگی‌های آن‌ها همکاری و مشارکت با دانشگاه‌ها و کالج‌های پیشرو جهان در ایالات متحده مانند موسسه فناوری ماساچوست (MIT) و سایر دانشگاه‌های برتر در اروپا و چین است. 

رفت‌وآمد و گردش در شهر لیسبون

سیستم حمل و نقل لیسبون از مترو، تراموا، فونیکولار، اتوبوس، قطار شهری و کشتی تشکیل شده‌است. با توجه به میزان شلوغی حمل و نقل عمومی، بیشتر افراد تاکسی جایگزین مناسب می‌دانند که از هزینه بالاتری برخوردار است. این را هم اضافه کنیم که با تهیه یک کارت می‌توانید از کلیه وسایل حمل و نقل عمومی لیسبون استفاده کنید. 

هزینه های زندگی در شهر لیسبون

در معرفی شهر لیسبون به بخش مهم و اساسی یعنی هزینه‌های زندگی در آن می‌رسیم. هزینه زندگی در لیسبون، از ملک گرفته تا رستوران، گران‌تر از سایر مناطق این کشور است. در داخل کشور، به ویژه در بخش‌هایی از کشور که تعداد مهاجران زیادی ندارند، قیمت‌ها می‌تواند بسیار ارزان باشد. حتی پورتو، دومین شهر بزرگ کشور، به طور قابل توجهی مقرون به صرفه‌تر از لیسبون است.

خلاصه هزینه زندگی در لیسبون

  • هزینه تخمینی ماهانه خانواده چهار نفره: 3536 یورو
  • هزینه‌های ماهانه تخمینی یک نفر: 1868 یورو
  • هزینه زندگی در لیسبون ارزان‌تر از 65 درصد از شهرهای اروپای غربی است (51 از 79)
  • هزینه زندگی در لیسبون ارزان‌تر از 56 درصد شهرهای جهان است (129 از 231)

شرایط دریافت ویزا شهر لیسبون

در معرفی شهر لیسبون باید بگوییم که گذشته از گردشگری، اقتصاد این شهر در چندین زمینه مانند تجارت، مد، امور مالی، رسانه، تجارت و آموزش عالی است. این شهر همچنین یکی از شلوغ‌ترین بنادر کانتینری در اروپا را در خود جای داده‌است. از طرفی کیفیت زندگی آن نیز به طور مداوم در حال بهتر شدن و پیشرفت است تا جایی که این شهر در هر رتبه‌بندی از «قابلیت زندگی» در جایگاه‌های بالاتر قرار می‌گیرد. در حالت کلی، موقعیت شغلی، کیفیت زندگی و وجود دانشگاه‌های معتبر خیلی از افراد را برای ادامه زندگی به لیسبون می‌کشاند. اگر شما نیز جزو این افراد هستید، بایستی یکی از ویزاهای دانشجویی، کاری و تجاری را انتخاب کنید. 

چگونه ویزای توریستی لیسبون را بگیریم؟

لیسبون یکی از بهترین و زیباترین شهرهای پرتغال است که جذابیت‌های آن تمام نشدنی است. در حالی که این شهر را بیشتر به خاطر تاریخ استعماری، معماری آراسته و سنت موسیقی فادو می‌شناسند، تفریحات مهیج زیادی نیز در آن وجود دارد. مناظر تماشایی بالای تپه در آلفاما یا قلعه سنت جورج، آب و هوای مطبوع در طول سال و مردم محلی دوستانه فقط برخی از دلایلی هستند که گردشگران را به این شهر می‌کشانند. 

چنانچه به دنبال ویزای توریستی شهر لیسبون هستید، باید به کنسولگری پرتغال مراجعه کرده و پس از پر کردن فرم درخواست ویزا اقدام به انجام مراحل اداری آن کنید. 

رزرو بلیط هواپیما لیسبون با سه کلیک خوبه!

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای توریستی

  • پر کردن فرم درخواست ویزا
  • پاسپورت معتبر
  • 2 قطعه عکس با سایز و فرمت مشخص
  • کپی ویزاهای قبل
  • ارائه بیمه مسافرتی
  • ارائه مدرک مبنی بر تمکن مالی
  • پرداخت هزینه صدور ویزا

فرودگاه‌ های شهر لیسبون

لیسبون دارای یک فرودگاه است که تمامی پروازهای بین‌المللی و داخلی را انجام می‌دهد. علیرغم اینکه از نظر ظاهری نسبتاً قدیمی است، اما به خوبی سازماندهی شده و تمام امکاناتی که از یک فرودگاه بین‌المللی بزرگ انتظار می‌رود را در خود دارد. این فرودگاه در محدوده شهر قرار گرفته و تنها 6 کیلومتر با مرکز تاریخی فاصله دارد. حمل و نقل عمومی عالی از فرودگاه وجود دارد و اغلب مسافرین مترو را برای رسیدن به شهر انتخاب می‌کنند، چون در عرض چند دقیقه به مرکز شهر می‌رسند. 

قوانین و فرهنگ شهر لیسبون

  • پرتغالی‌ها سنتی و محافظه کار هستند.
  • آن‌ها مردمی هستند که در برخورد با یکدیگر احساس رسمی بودن را حفظ می‌کنند که در قالب ادب شدید نشان داده می‌شود.
  • در جامعه پرتغالی ظاهر بسیار مهم است، به خصوص در شهرها.
  • کلیسای کاتولیک، مانند بسیاری از کشورهای دیگر، تأثیر زیادی بر شکل‌گیری فرهنگ و ارزش‌های پرتغالی داشته و دارد.
  • هنگامی که سلام و احوالپرسی شخصی‌تر می‌شود: مردان ممکن است با در آغوش گرفتن و دست دادن به یکدیگر سلام کنند و زنان دو بار روی گونه‌های یکدیگر را ببوسند که با سمت راست شروع می‌شود.
  • اگر برای شام به یک خانه پرتغالی دعوت شده‌اید، گل، شکلات‌های مرغوب یا آب نبات برای مهماندار بیاورید. حواستان باشد که 13 گل ندهید، چون نشان‌دهنده بدشانسی برای آن‌هاست.
  • در صورت دعوت به شام، حداکثر 15 دقیقه بعد از زمان تعیین شده حاضر شوید.
  • پرتغالی‌ها ملاقات‌های حضوری را به جای ارتباط کتبی یا تلفنی ترجیح می‌دهند.
  • هنگام صحبت کردن، تماس چشمی را حفظ کنید.

سخن آخر

در این مقاله یعنی در معرفی شهر لیسبون به شهری اشاره کردیم که چه به لحاظ گردشگری و چه از نظر اقتصادی و سیاسی جایگاه ویژه‌ای برای کشور پرتغال دارد. شناخت ویژگی‌ها و خصوصیات این شهر مطمئنا تصمیم گیری را برای شما راحت‌تر خواهد کرد. 

نظرات کاربران