کاشان

بهترین جاهای دیدنی کاشان

یکی از زیباترین حمام‌های ایران «حمام سلطان امیراحمد» است که قدمت آن به دوره سلجوقیان بازمی‌گردد. معماری خاص و منحصربه‌فرد این حمام از جمله گچ‌بری‌های ۷ لایه و کاشی‌کاری‌هایی با رنگ‌های طلایی و آبی فیروزه‌ای از این حمام یک اثر هنری تمام عیار ساخته‌اند. همچنین نقاشی‌های دیواری، سقف‌های طاقی و موزاییک‌های درخشان حمام سلطان امیراحمد، می‌تواند هر بازدیدکننده‌ای را به وجد بیاورد. از جمله جذاب‌ترین بخش‌های این حمام پشت‌بام آن است؛ جایی که با تپه‌های کاه‌گلی متعددی مواجه می‌شوید که از دور به لطافت مخمل شباهت دارند و جان می‌دهند برای عکاسی. روی این تپه‌های کوچک، عدسی‌های محدبی نصب شده است که وظیفه نورپردازی حمام را به عهده دارند. آدرس حمام سلطان امیراحمد: کاشان، میدان کمال‌الملک، خیابان علوی، کوچه سلطان امیراحمد.

در این مقاله قصد داریم بهترین جاهای دیدنی کاشان را به شما معرفی کنیم؛ شهری با قدمت تاریخی بالا و انواع جاذبه‌های باستانی و طبیعی که در همسایگی قم و در فاصله ۳ ساعته با تهران قرار دارد. تاریخ ۸ هزار ساله کاشان این شهر را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران تبدیل کرده است. بیایید با شهر گل و گلاب و خانه‌های تاریخی با معماری‌های چشم‌نواز بیشتر آشنا شویم.

جاهای دیدنی کاشان در بهار

سفر به کاشان در فصل بهار، جذابیت‌های فراونی را به دنبال خواهد داشت. از جاذبه‌هایی دیدنی و طبیعی که در این فصل در زیباترین حالت خود قرار می‌گیرند تا مراسم‌ها و جشن‌های سنتی گلاب گیری بخشی از جاذبه‌های گردشگری کاشان در بهار هستند.

باغ فین کاشان؛ زیباترین باغ ایرانی

باغ فین کاشان

باغ فین یکی از بهترین جاهای دیدنی کاشان به حساب می‌آید.

دورتادور این باغ ۳۳ هزار متری را دیوارها، برج‌های استوانه‌ای و باروها دربر گرفته‌اند. محوطه باغ با درختان و آبراه‌هایی با فواره‌های متعدد که چهار گوشه‌ی باغ را به حوض‌های مختلف وصل می‌کنند، تشکیل شده است. بر اساس آیینی که از زرتشتیان به یادگار مانده، بازدیدکنندگان باغ فین معتقدند که با انداختن سکه به درون حوض‌ها، آرزوهایشان برآورده خواهد شد.

اگر شما هم دوست داشتید شانس‌تان را امتحان کنید، پیشنهاد می‌کنیم بدین منظور از «حوض جوشان» یا «حوض دوازده فواره» استفاده کنید، چراکه این دو حوض از زیبایی باشکوهی برخوردار هستند و از شاهکارهای آب‌رسانی به حساب می‌آیند.

از دیگر جاذبه‌های تماشایی باغ فین می‌توان به بناهای کوشک صفوی، اتاق شاه‌نشین، عمارت سردر، کوشک قاجاری، حمام‌های باغ فین، چشمه زنانه، حیات خلوت کریم خانی، چشمه سلیمانیه، برج و باروی باغ، اسطبل، کتابخانه و موزه ملی کاشان اشاره کرد.

آدرس باغ فین: کاشان، انتهای خیابان امیرکبیر.

حمام فین؛ قتلگاه میرزا تقی خان امیرکبیر

حمام فین

در بنای داخلی باغ فین دو حمام وجود دارد که به حمام‌های «بزرگ» و «کوچک» معروف هستند. قدمت حمام کوچک به دوره صفویه و قدمت حمام بزرگ به دوران قاجاریه بازمی‌گردد. این حمام از بخش‌های مختلفی نظیر ورودی، رختکن (سربینه)، خزینه، گرمخانه و آبنما تشکیل شده است. سیستم تعویض آب حمام فین هنوز که هنوز است، شگفتی معماران سراسر جهان را به همراه داشته است. همین‌طور می‌توان به عایق‌های رطوبتی دیوارها اشاره کرد که از اتلاف انرژی جلوگیری کرده و آب حمام را گرم نگه می‌دارند.

در بدو ورود به حمام سلطنتی فین با ستون‌هایی از سنگ مرمر روبه‌رو خواهید شد که در نوع خود منحصربه‌فرد هستند. نقاشی‌های کشیده شده روی سقف و سرستون‌ها زیبایی این حمام را دوچندان کرده‌اند. همچنین روزنه‌هایی که روی دیوارهای حمام وجود دارند و توسط پنجره‌های مشبک پوشیده شده‌اند، وظیفه نورپردازی یکی از بهترین جاهای دیدنی کاشان را به عهده دارند.

حمام فین از ساعت ۹ تا ۱۸ آماده پذیرش بازدیدکنندگان است.

آدرس حمام فین: کاشان، انتهای خیابان امیرکبیر، باغ فین.

قمصر؛ شهر گل و گلاب

قمصر؛ شهر گل و گلاب

از قمصر می‌توان به عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی کاشان در بهار نام برد؛ شهری که از قدمت ۲۵۰۰ ساله برخوردار است و در فاصله ۲۵ کیلومتری کاشان قرار گرفته است.

به محض ورود به قمصر، بوی خوش گل‌های صورتی رنگ مشام شما را پر می‌کند. عطری که در کنار منظره باغ‌های انبوه گل محمدی می‌تواند هوش از سرتان برباید و شما را غرق در خلسه کند. همین امر قمصر را به یکی از بهترین جاهای دیدنی کاشان تبدیل کرده است؛ به ویژه در فصل بهار و اردیبهشت‌ماه که جشنواره‌های گلاب گیری به طرز باشکوهی در این شهر برگزار می‌شود و همه ساله گردشگران فراوانی را به کاشان می‌کشاند.

آدرس قمصر کاشان: ۲۵ کیلومتری جنوب کاشان

آتشکده چهارطاقی نیاسر؛ عبادتگاه زرتشتیان ساسانی

آتشکده چهارطاقی نیاسر

یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی کاشان در بهار آتشکده نیاسر است که قدمت آن به دوران ساسانیان بازمی‌گردد و در شمال غربی کاشان واقع شده است. این آتشکده زیبا در ارتفاعات کرکس نیاسر قرار گرفته و در گذشته محلی برای دعا و نیایش پیروان دین زرتشت بوده است.
آتشکده نیاسر که به نام‌های «چهار دروازه» و «چهار قاپو» نیز شناخته می‌شود، در زمره عظیم‌ترین و قدیمی‌ترین بناهای چهارطاقی ایرانیان به حساب می‌آید و علیرغم قدمت بالایی که دارد هنوز از استحکام مناسبی برخوردار است و در مقایسه با دیگر بناهای چهارطاقی، در طول سال‌ها آسیب کمتری دیده است. زرتشتیان ایران باستان علاوه بر دعا و نیایش، از آتشکده نیاسر برای علوم اخترشناسی و نگارش تقویم نیز استفاده می‌کردند.
آدرس آتشکده نیاسر‌: کاشان، نیاسر، ارتفاعات کرکس.

خانه تاریخی احسان؛ خانه‌ای با بادگیرهای باشکوه

خانه تاریخی احسان؛

این خانه که قدمت آن به اواخر دوران قاجاریه بازمی‌گردد، در حال حاضر به یک اقامتگاه گردشگری سنتی تبدیل شده است. حیاط خانه تاریخی احسان از دو بخش اندرونی و بیرونی تشکیل شده است. همچنین هشتی ورودی، دو بادگیر، ایوان تابستانی، یک مهتابی، سه سرداب، هفت دری، پنج دری و شاه نشین نیز بخش‌های دیگر این خانه باشکوه را تشکیل داده‌اند. بادگیرهای مرتفع خانه تاریخی احسان منظره فوق‌العاده‌ای را پیش چشم بازدیدکنندگان قرار می‌دهند.

آدرس خانه تاریخی احسان: کاشان، میدان کمال‌الملک، خیابان فاضل نراقی

آبشار نیاسر؛ آب بازی در دل کویر

آبشار نیاسر؛ آب بازی در دل کویر

آبشار نیاسر که در کنار آتشکده نیاسر قرار گرفته است، یکی از بهترین جاهای دیدنی کاشان به حساب می‌آید. این آبشار ۲۵ متر ارتفاع دارد و از چشمه اسکندریه سرچشمه می‌گیرد.

ویژگی منحصربه‌فرد آبشار نیاسر صخره‌های زیبای آن است که در طول سالیان دراز به صورت استالاکتیت‌ها (قندیل‌های سنگی) درآمده و منظره خیره‌کننده‌ای را پیش چشم بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

اگر در بهار گرم کاشان هوس آب بازی به سرتان زد، بهتر است سری به آبشار نیاسر بزنید.

آدرس آبشار نیاسر: کاشان، نیاسر، محله سرکمر

جاهای دیدنی کاشان در پاییز

برخی از جاذبه‌های گردشگری کاشان در فصل پاییز در زیباترین حالت خود قرار می‌گیرند. همچنین در این فصل از آفتاب‌های سوزان کاشان نیز خبری نیست و شهر آب و هوای دلپذیری پیدا می‌کند. بیایید بهترین جاهای دیدنی کاشان در پاییز را مرور کنیم.

تپه سیلک؛ یادگار ۷۵۰۰ ساله

تپه سیلک

یکی از بهترین جاذبه‌های باستانی کاشان تپه سیلک است که در زمره مهم‌ترین آثار تاریخی ایرانیان به حساب می‌آید. قدمت بسیاری از اشیاء تاریخی کشف شده در تپه سیلک نظیر ظرف‌های لوله‌دار با نقش‌های خورشید و اسب و همچنین انواع جنگ‌افزارهای آهنی مانند نیزه و شمشیر، به پیش از امپراتوری هخامنشیان بازمی‌گردد.

جالب است بدانید که این بنای ۷ هزار و پانصد ساله، که زمانی نیایشگاه ایرانیان باستان بوده است، تا هشتاد سال قبل ناشناخته مانده بود. در پی وقوع سیل در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی، دهقانان کاشانی که کشاورزی را رها کرده و درحال پناه گرفتن بودند، در اطراف خود با منظره مرموزی مواجه شدند که تاکنون ندیده بودند. این‌گونه بود که تپه سیلک به عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی کاشان در فهرست میراث ملی ایران ثبت شد.

آدرس تپه سیلک: کاشان، خیابان امیرکبیر.

خانه مرشدی؛ یک خانه مینیمال قجری

خانه مرشدی

خانه مرشدی یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان است که قدمت آن به ۲۵۰ سال قبل بازمی‌گردد. ویژگی منحصربه‌فرد این خانه طراحی مینیمال آن است. دیوارهای یکدست سفید و درهای چوبی در کنار طراحی دایره‌واری که در سقف، سردر و حوض این خانه به چشم می‌خورد، آن را به یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی تبدیل کرده است.

آدرس خانه مرشدی: کاشان، میدان کمال‌الملک، خیابان دروازه اصفهان، کوچه بوستانی.

غار رئیس نیاسر؛ مرموزترین غار مصنوعی جهان

غار

نیاکان ما در حدود ۲۰۰۰ سال قبل، با ابزارهایی که در اختیار داشتند یکی از عجیب‌ترین غارهای جهان را در دل کوه کرکس نیاسر کنده‌کاری کرده‌اند.

این غار از یک زیرزمین، تعدادی اتاق، تعدادی چاه و همچنین دالان‌هایی تنگ، طولانی و پیچ‌درپیچ با ظاهری ترسناک تشکیل شده است. راهروهای تنگ و تودرتوی غار نیاسر در روح شما رسوخ کرده و شما را به دو هزار سال قبل می‌برند.

یکی از اسرار کشف نشده این غار سیستم تهویه هوای آن است. در واقع اجداد ما با ابزارهای ابتدایی خود، این غار را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که تمام نقاط آن از هوای مناسبی برخوردار باشد.

آدرس غار رئیس نیاسر: کاشان، شهرستان نیاسر.

مشهد اردهال؛ مراسم سنتی قالی شویی

مشهد اردهال

روستای مشهد اردهال که به نام «مشهد قالی» نیز شناخته می‌شود، در فاصله ۴۲ کیلومتری کاشان قرار دارد و از جمله جاهای دیدنی کاشان به حساب می‌آید. فارغ از جاذبه‌های طبیعی و بومگردی، ویژگی اصلی این روستا مراسم‌ها و جشنواره‌هایی است که در آن برگزار می‌شود.

هر سال در دومین جمعه از فصل پاییز، همه مردم روستا در مقبره امام‌زاده سلطان علی دور هم جمع شده و به شستن قالی‌های‌شان می‌پردازند. این رسم تماشایی هر سال تعداد زیادی از گردشگران را به روستای مشهد اردهال می‌کشاند.

آدرس مشهد اردهال؛ ۴۲ کیلومتری غرب شهر کاشان، روستای مشهد اردهال.

آرامگاه سهراب سپهری؛ شاعر گل و کبوتر

آرامگاه سهراب سپهری

اگر شما هم جزو شیفتگان سهراب سپهری هستید، می‌توانید در سفر خود به مشهد اردهال، از آرامگاه این شاعر دوست‌داشتنی معاصر نیز دیدن کنید.

آرامگاه سهراب در محوطه زیارتگاه امام‌زاده سلطان علی قرار گرفته و مانند خودش از صفا و سادگی خاصی برخوردار است. اگر مایل بودید از مقبره سهراب سپهری دیدن کنید بهتر است وصیت او را به یاد داشته باشید: “به سراغ من اگر می‌آیید، نرم و آهسته بیایید، مبادا که ترک بردارد، چینیِ نازکِ تنهایی من.”

آدرس آرامگاه سهراب سپهری: کاشان، روستای مشهد اردهال، زیارتگاه امامزاده سلطان علی.

جاهای دیدنی کاشان؛ شهر زیرزمینی نوش آباد

جاهای دیدنی کاشان؛ شهر زیرزمینی نوش آباد

شهر زیرزمینی نوش آباد یکی از مرموزترین جاهای دیدنی کاشان است که در شهری به همین نام در ۵ کیلومتری کاشان واقع شده است.

کشف این شهر داستان جالبی دارد. در سال ۱۳۸۵ مردی که در خانه خودش مشغول حفر چاه بود، در انتهای چاه به یک حفره عجیب و غریب می‌رسد. زمانی که کنجکاوی او را وادار می‌کند تا از راز این حفره سر دربیاورد به یک زیرزمین با دالان‌هایی باریک و تودرتو و اتاق‌هایی با ابعاد بسیار کوچک برخورد می‌کند که با طولی در حدود ۴ کیلومتر در زیر سطح شهر جا خوش کرده‌ است. بدین ترتیب شهر زیرزمینی نوش آباد که به نام «شهر زیرزمینی اویی» نیز معروف است کشف می‌شود.

بازدید از شهر زیرزمینی نوش آباد می‌تواند یکی از جذاب‌ترین تجربه‌های گردشگری شما را رقم بزند.

آدرس شهر زیرزمینی نوش آباد: کاشان، شهر نوش آباد، شهر زیرزمینی اویی (نوش‌ آباد)

جاهای دیدنی کاشان در زمستان

با توجه به آب و هوای گرم کاشان بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند در فصل زمستان به این شهر زیبا سفر کنند. تعدد جاذبه‌های گردشگری در این شهر به گونه‌ای است که در سردترین فصول سال نیز می‌تواند برای بازدیدکنندگان راضی کننده باشد.

مسجد و مدرسه آقا بزرگ

مسجد و مدرسه آقا بزرگ

یکی از بهترین جاهای دیدنی کاشان«مسجد آقا بزرگ» است که در بافت تاریخی این شهر واقع شده است. این مسجد و مدرسه‌ای که به همین نام در کنار آن قرار دارد، به معماری زیبا و سحرانگیزش معروف است.

هشتی ورودی، سردر، شبستان‌ها، مقصوره و صحن مرکزی مسجد آقا بزرگ، در نوع خود منحصربه‌فرد بوده و از ظرافت و زیبایی فراوانی برخوردارند.

تزئینات ساختمان داخلی این مجموعه شامل کنده‌کاری‌ چینی‌ها، مقرنس‌کاری‌ها، گچ‌بری‌ها، گره چینی‌ها، نقاشی‌ها و کاشی‌کاری‌ها هرکدام با هنرمندانه‌ترین حالت ممکن ساخته شده‌اند؛ به طوری‌که وقتی وارد این مجموعه بشوید، دیگر دلتان نمی‌خواهد بیرون بروید.

اگر قصد سفر به کاشان را دارید، تماشای مسجد و مدرسه آقا بزرگ را از دست ندهید، به خصوص که بازدید از آن برای همه افراد رایگان است.

آدرس مسجد آقا بزرگ: کاشان، خیابان فاضل نراقی، کوچه مسجد و مدرسه آقا بزرگ.

جاهای دیدنی کاشان؛ بازار کاشان

«بازار کاشان» یکی از قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین بازارهای سنتی ایران است که در مرکز این شهر تاریخی قرار دارد. این بازار بسیار بزرگ، از دالان‌های تودرتویی تشکیل شده است که ممکن است داخل آن گم شوید. هر راسته به صنف خاصی مانند مسگرها، رنگرزها، زرگرها، کفاشان، ریسمان فروشان و غیره اختصاص دارد.

حین قدم زدن در این بازار زیبا می‌توانید عطر دلنشین عرقیات سنتی و ادویه‌جاتی که در حجره‌ها به فروش می‌رسند را استشمام کنید. همچنین در برخی از قسمت‌های بازار با کوچه‌هایی مواجه خواهید شد که به خانه‌هایی قدیمی منتهی می‌شوند. درِ این خانه‌ها معمولا به روی بازدیدکنندگان باز است و می‌توانید در حیاط از حوض و پرندگان عکاسی کنید.

آدرس بازار کاشان: کاشان، میدان کمال الملک، ابتدای خیابان باباافضل.

تیمچه امین الدوله؛ جواهری در قلب بازار کاشان

تیمچه امین الدوله

اگر از قدم زدن در راهروهای طولانی بازار کاشان خسته شدید، بهترین گزینه تیمچه امین الدوله است. تیمچه امین الدوله در مرکز بازار قرار گرفته است و خود به تنهایی یکی از بهترین جاهای دیدنی کاشان به حساب می‌آید.

در اطراف این مکان دیدنی حجره‌های متعددی به چشم می‌خورد. از هنرمندان و نقاشان گرفته تا حجره‌های فروش صنایع دستی کاشان، غرفه‌های خود را در تیمچه امین الدوله برپا کرده‌اند.

همچنین حیاط این تیمچه محل استراحت کبوتران است. تماشای گردهمایی کبوتران در مکانی با معماری تماشایی می‌تواند روح شما را به پرواز درآورد.

همچنین اگر از بازارگردی خسته شدید می‌توانید با حضور در کافه‌های تیمچه امین الدوله قهوه‌ای بنوشید و نفسی تازه کنید.

آدرس تیمچه امین الدوله: کاشان، بازار سنتی.

موزه ملی کاشان

موزه ملی کاشان

موزه ملی کاشان در دل باع فین واقع شده است و از جمله جاهای دیدنی کاشان به شمار می‌رود. این موزه از سه بخش مردم شناسی، صنایع دستی و باستان شناسی تشکیل شده است.

بیش از ۴۰۰ اثر ملی ثبت شده در موزه ملی کاشان در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد. اگر به تماشایی اشیائی مانند ظروف سفالی، اشیاء مفرغی، لباس‌ها و کتب باستانی و انواع سرامیک‌ها با پیشینه تاریخی چند هزار ساله علاقه‌مند هستید، بازدید از موزه ملی کاشان را از دست ندهید.

آدرس موزه ملی کاشان: کاشان، انتهای خیابان امیرکبیر، باغ فین، موزه ملی کاشان.

مسجد جامع کاشان؛ یادگار سلجوقیان

مسجد جامع کاشان

مسجد جامع کاشان که به «مسجد جمعه» نیز معروف است، یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی کاشان به حساب می‌آید. در دوره سلجوقیان این بنا یک آتشکده و محل عبادت زرتشتیان بوده است. اما پس از گسترش اسلام در ایران، آن آتشکده‌ به مسجد جامع تبدیل می‌شود.

ساختمان این مسجد از یک حیاط با حوض‌خانه، یک صحن بزرگ، یک شبستان تحتانی و دو شبستان بزرگ تشکیل شده است. زیر گنبد آجری مسجد جامع کاشان، مقصوره‌ای زیبا و یک ایوان مرتفع دیده می‌شود. در کتیبه‌ای که محراب و شبستان اصلی را پوشانده است، نام ملک‌شاه در کنار وزیرش خواجه نظام الملک به چشم می‌خورد.

بازدید از مسجد جامع کاشان رایگان است و می‌توانید در همه فصول سال از فضای زیبا و آرامش‌بخش آن استفاده کنید و لذت ببرید.

آدرس مسجد جامع کاشان: خیابان باباافضل، محله میدان کهنه.

جاهای دیدنی کاشان در شب

در ادامه به معرفی بهترین جاذبه‌های گردشگری کاشان در شب می‌پردازیم؛ جاهایی که بازدید از آن‌ها در تاریکی و آرامش شب لطف بیشتری دارد.

کویر مرنجاب؛ تماشای ستارگان و آفرود سواری

کویر مرنجاب؛

کویر مرنجاب یکی از محبوب‌ترین کویرهای ایران و از جمله بهترین جاهای دیدنی کاشان است. این کویر زیبا امکانات تفریحی مناسبی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد که از این میان می‌توان به شترسواری، سافاری و موتور چهارچرخ اشاره کرد.

شما می‌توانید ساعت‌ها روی شن‌های نرم و روان کویر مرنجاب پیاده‌روی کنید و در تاریکی شب نیز به تماشای آسمانی بی‌کران با انبوهی از ستارگان بنشیند.

اگر اهل کمپینگ باشید می‌توانید چادر خود را در همان حوالی برپا کرده و با خوابیدن در آرامش توصیف‌ناپذیر کویری، یک شب خاطره‌انگیز را برای خود رغم بزنید.

آدرس کویر مرنجاب: کاشان، شهرستان آران و بیدگل، جاده مرنجاب.

کاروانسرای مرنجاب؛ لذت خوابیدن در یک کاروانسرای ۸۰۰ ساله

کاروانسرای مرنجاب

اگر گذرتان به کویر مرنجاب افتاد، حتما سری هم به کاروانسرای مرنجاب بزنید. این کاروانسرای ۸۰۰ ساله در دل کویر مرنجاب قرار گرفته و جذابیت‌های این کویر را دوچندان کرده است.

اگر به منظور تماشای ستارگان به کویر رفته‌اید می‌توانید در این کاروانسرای تاریخی استراحت کنید. خوابیدن در کاروانسرایی که روزگاری محل استراحت بازرگانان بوده است می‌تواند به کویرگردی شما حال و هوای متفاوتی ببخشد.

آدرس کاروانسرای مرنجاب: کاشان، کویر مرنجاب، ۵۰ کیلومتری شهرستان آران و بیدگل.

خانه عباسیان؛ شاهکار معماری ایران

خانه عباسیان

یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی کاشان، خانه عباسیان است که در زمان قاجار توسط یک تاجر مشهور بلور و چینی به نام «محمد ابراهیم تاجر کاشی» ساخته شد. تزئینات بی‌نظیر گچ‌بری، رسمی‌بندی، یزدی‌بندی، نقاشی، گره‌سازی و مقرنس این خانه چشم‌ها را به خود خیره می‌کند.

خانه تاریخی عباسیان از دو بخش زمستان‌نشین و تابستان‌نشین تشکیل شده است. معماری بنا به گونه‌ای است که قسمت زمستان‌نشین در فصل زمستان گرم و قسمت تابستان‌نشین در فصل تابستان دمای خنک و مطبوعی دارد. به همین دلیل از این خانه به عنوان یکی از شاهکارهای معماری قاجاری نام می‌برند.

آدرس خانه تاریخی عباسیان: کاشان، خیابان علوی، کوچه سلطان امیر احمد.

جاذبه‌های گردشگری کاشان؛ امام‌زاده میر شمس‌الدین

امام‌زاده میر شمس‌الدین

یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی کاشان در شب میدان قاضی اسدالله است که در بافت تاریخی این شهر قرار دارد. در بدو ورود، آرامگاه امام‌زاده میرشمس‌الدین در مرکز میدان نظر شما را به سمت خود جلب می‌کند.

مردم محلی در مورد کرامات این امام‌زاده افسانه‌های مختلفی دارند. از جمله اینکه هربار که قرار بر تخریب امام‌زاده می‌شود، لودر خراب می‌شود. تکرار این اتفاق سبب می‌شود که مسئولان وقت از تخریب میدان قاضی اسدالله منصرف شوند.

تماشای منظره این میدان در غروب آفتاب حس و حال خوبی را در شما ایجاد می‌کند. همچنین درهای امام‌زاده میر شمس‌الدین نیز شب‌ها به روی بازدیدکنندگان بازمی‌شود.

آدرس امام‌زاده میر شمس‌الدین: کاشان، خیابان ملامحسن فیض کاشانی، میدان قاضی اسدالله.

جاهای دیدنی کاشان برای عکس هنری

اگر به عکاسی علاقه‌مند هستید، این مقاله را تا پایان دنبال کنید، چراکه قصد داریم بهترین مکان‌های کاشان برای گرفتن عکس‌های هنری را به شما معرفی کنیم.

روستای ابیانه؛ طبیعت بکر و خانه‌های سرخ رنگ روستایی

روستای ابیانه

اگر از علاقه‌مندان به هنر عکاسی هستید، به هیچ وجه بازدید از روستای ابیانه را از دست ندهید.
این روستا سوژه‌های متعددی را پیش چشم عکاسان قرار می‌دهد؛ از طبیعت بکر و جنگل‌هایی پوشیده از درختان کهنسال گرفته تا خانه‌هایی که با ظاهر دل‌فریب سرخ رنگ‌شان بر روی سطح شیب‌دار دامنه کوه خودنمایی می‌کنند و حتی مردم روستا که همچنان پوشش اصیل و چند صد ساله خود را حفظ کرده‌اند، همگی می‌توانند سوژه عکس هنرمندانه شما باشند.
آدرس روستای ابیانه؛ کیلومتر ۷۰ جاده کاشان به نطنز.

خانه طباطبایی‌ها؛ شاهکار معماری قجری

خانه بروجردی‌ها

خانه طباطبایی‌ها یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی ایران و از جمله بهترین جاهای دیدنی کاشان برای عکس هنری است. این خانه با مساحتی بالغ بر ۴۷۰۰ مترمربع در سال ۱۲۵۰ توسط فردی به نام سید جعفر طباطبایی ساخته شد.

آینه‌کاری‌ها و گچ‌کاری‌های ظریف و منحصربه‌فرد این خانه، آن را به یک شاهکار معماری قجری تبدیل کرده است. همچنین شیشه‌های رنگیِ پنجره‌های خانه طباطبایی‌ها نور خورشید را درون خانه به رنگ‌های مختلفی در می‌آورند؛ بازتاب این نورهای رنگی زیبا روی صورت‌تان می‌تواند عکس‌های فوق‌العاده‌ای برای شما بسازد.

آدرس خانه طباطبایی‌ها: کاشان، میدان کمال‌الملک، خیابان علوی.

جاهای دیدنی کاشان: خانه بروجردی‌ها

خانه بروجردی‌ها

زمانی‌که حاج حسن بروجردی، برای پسرش حسین به خواستگاری دختر سیدجعفر طباطبایی می‌رود، سید جعفر شرط این وصلت را ساخت خانه‌ای هم‌تراز با خانه طباطبایی‌ها اعلام می‌کند. همین موضوع سبب می‌شود تا حاج حسن بروجردی، با ساخت این خانه روی پدر عروس خود را کم کند.

توجه به جزئیات و ریزه‌کاری‌های هنرمندانه در همه قسمت‌های این خانه به چشم می‌خورد. به همین دلیل ساخت خانه بروجردی‌ها حدود ۱۸ سال به طول انجامیده است. وقتی وارد خانه بروجردی‌ها می‌شوید، عظمت و شکوه آن شما را به تسخیر خود در می‌آورد. شما می‌توانید ساعت‌ها در قسمت‌های مختلف خانه بروجردی‌ها قدم بزنید و با عکس گرفتن، لذت تماشای این بنای باشکوه را با دیگران تقسیم کنید.

آدرس خانه بروجردی‌ها: کاشان، میدان کمال‌الملک، خیابان علوی.

حمام سلطان امیر احمد؛ حمامی به مثابه یک اثر هنری

حمام سلطان امیر احمد

یکی از زیباترین حمام‌های ایران «حمام سلطان امیراحمد» است که قدمت آن به دوره سلجوقیان بازمی‌گردد. معماری خاص و منحصربه‌فرد این حمام از جمله گچ‌بری‌های ۷ لایه و کاشی‌کاری‌هایی با رنگ‌های طلایی و آبی فیروزه‌ای از این حمام یک اثر هنری تمام عیار ساخته‌اند.

همچنین نقاشی‌های دیواری، سقف‌های طاقی و موزاییک‌های درخشان حمام سلطان امیراحمد، می‌تواند هر بازدیدکننده‌ای را به وجد بیاورد.

از جمله جذاب‌ترین بخش‌های این حمام پشت‌بام آن است؛ جایی که با تپه‌های کاه‌گلی متعددی مواجه می‌شوید که از دور به لطافت مخمل شباهت دارند و جان می‌دهند برای عکاسی. روی این تپه‌های کوچک، عدسی‌های محدبی نصب شده است که وظیفه نورپردازی حمام را به عهده دارند.

آدرس حمام سلطان امیراحمد: کاشان، میدان کمال‌الملک، خیابان علوی، کوچه سلطان امیراحمد.

نظرات کاربران