prague

کامل ترین راهنمای سفر به پراگ در سال 2023

پراگ از آن مقاصد گردشگری است که از سراسر جهان توریست‌های زیادی برای دیدنش صف می‌کشند. تصور کنید در کوچه‌های پرپیچ‌وخم سنگ فرش قدم بزنید و اطرافتان مملو از ساختمان‌هایی با معماری عجیب و قدیمی باشد. در همین حوالی به یک کافه دنج و کوچک محلی می‌رسید که احتمالا بوی قهوه و شیرینی تازه آن، شما را به آنجا کشیده است. این فقط توصیف کوچکی از تجربه سفر به شما به پراگ است. اگر این مقصد را در لیست خود قرار داده‌اید، راهنمای سفر به پراگ را مطالعه کنید تا با جاهای دیدنی، هزینه‌ها، کارهایی که باید انجام دهید و موارد دیگر این شهر بیشتر آشنا شوید.  

پراگ در یک نگاه

Prague

پراگ پایتخت جمهوری چک و بزرگ‌ترین شهر آن است. این شهر از گذشته یا بهتر بگوییم از زمان تاسیس‌اش در قرن نهم، همواره پایتخت این کشور بوده. شهری تاریخی و اصیل که با ساختمان‌های قرون وسطایی خود و کلیساها و موزه‌ها قطعا ارزش سفر و دیدن را دارد. هر ساله میلیون‌ها نفر برای دیدن این شهر بلیط هواپیما پراگ را رزرو می‌کنند و یکی از مقصدهای محبوب برای توریست‌ها به حساب می‌آید. درست است که پراگ بیشتر از هر چیز به جنبه‌های تاریخی‌اش معروف است، اما جاذبه‌های بسیار و تفریحات متنوع دیگری هم وجود دارد که می‌تواند رنگ و بویی متفاوت و جذاب به سفرتان ببخشد. اگر چیز زیادی درباره این شهر نمی‌دانید در راهنمای سفر به پراگ با ما باشید تا در کوچه‌پس‌کوچه‌های آن قدم بزنیم و خاطره‌سازی کنیم. 

آب و هوای پراگ و بهترین زمان سفر به این شهر 

از نظر آب و هوا، بهار و پاییز بهترین فصل برای سفر به پراگ است. هوا معتدل و گردشگران هم کم هستند. 

بهار فصل خوب پراگ است

بهار زمان خوبی برای سفر به پراگ است، به خصوص در ماه‌های اردیبهشت و خرداد که هوا رو به گرمی ‌می‌رود. در کل بهار هوا معتدل، خنک و شهر خلوت است. البته نسبت به پاییز گردشگران بیشتری خواهید دید. 

تابستان فصل گردشگری پراگ است

کامل ترین راهنمای سفر به پراگ در سال 2023

آب‌وهوای گرم و دوست‌داشتنی پراگ در تابستان، گردشگران زیادی را به این شهر می‌کشاند. می‌توانید هر کاری که می‌خواهید انجام دهید و به راحتی در شهر بگردید، اما شاید کمی شلوغی نارحت‌کننده باشد. 

پاییز در پراگ همانند بهار است

مانند بهار، پاییز نیز زمان ایده‎‌آلی برای بازدید از پراگ است. آب و هوا معتدل و همه جا پر از رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی است. یکی از زیباترین زمان‌های سفر به پراگ که ارزش دیدن را خواهد داشت. 

زمستان سردی در انتظارتان خواهد بود

پراگ زمستان‌های سردی را تجربه می‌کند، اما چراغ‌های کریسمس گرمی زیبایی به آن می‌بخشد. درهرصورت ممکن است خیلی‌ها نتوانند هوای سرد پراگ را تحمل کنند. تصمیم باشماست! 

اطلاعات ضروری برای سفر به پراگ

واحد پول: کرونا است که با کد CZK مشخص می‌شود.

اختلاف ساعت: 2 ساعت و نیم ساعت تهران جلوتر از ساعت پراگ است.

زبان رسمی: زبان چک

کد کشور: 420+

شماره پلیس: 158

کارهایی که در پراگ باید انجام دهید و مکان‌هایی که باید ببینید

در راهنمای سفر به پراگ قدم به قدم پیش می‌رویم از جاهای دیدنی این شهر تاریخی و زیبا بازدید می‌کنیم، آماده‌اید !؟

از قلعه پراگ دیدن کنید

Prague Castle

در بالاترین نقطه از شهر در زمان شاهزاده بوریووی (سال 870 پس از میلاد) قلعه‌ای بزرگ ساخته شد. قلعه پراگ زمانی مقر پادشاهان چک بوده و ساختمانی بسیار زیبا و تاریخی دارد. در اطرافش هم، باغ‌ها و محوطه‌های سرسبز قرار دارد که قدم‌زدن و گشتن را لذت‌بخش می‌کند. 

کلیسای جامع سنت ویتوس مشهورترین بنای اینجاست و همچنین مقبره قدیسان و فرمانروایان تاریخ چک را در دل خود جای داده‌است. امروزه اما این قلعه محل اقامت رسمی رئیس جمهور چک است. در این قلعه می‌توانید از جواهرات باارزش و آثار تاریخی گرانبهای (متعلق به پادشاهان بوهمیایی) این کشور دیدن کنید.

قیمت بلیط ورودی  250 CZK است.

در میدان قدیمی شهر قدم بزنید

میدان قدیمی شهر، خانه کلیساهای تاریخی، ساعت نجومی، کافه‌ها، فروشگاه‌های کوچک و بامزه است. در زمان‌های گذشته این میدان یک بازار شلوغ و یک چهارراه مهم در مسیرهای تجاری اروپا بوده و شما هنوز هم می‌توانید نشانه‌هایی از تاریخ اصیل را در اطراف خود ببینید. در نزدیکی این میدان کلیسای گوتیک بانوی ما یا کلیسای باروک سنت نیکلاس قرار گرفته که معماری خیره‌کننده‌اش شما را محو تماشای خود می‌کند. کمی آن‌طرف‌تر یک ساعت نجومی بر روی تالار شهر قدیمی نصب شده‌است. این ساعت در ابتدا در سال 1410 نصب شد و قدیمی‌ترین ساعت نجومی در جهان است. ما در راهنمای سفر به پراگ به شما توصیه می‌کنیم، گشت‌وگذار خود را از این میدان شروع کنید، چون از از قرن دهم تقریباً دست نخورده باقی‌مانده و مرکز تاریخی پراگ است.

از پل چارلز عبور کنید (Charles Bridge)

کامل ترین راهنمای سفر به پراگ در سال 2023

یکی از قدیمی‌ترین پل‌های ایستاده در جهان، پل چارلز است که در سال 1357 توسط شاه چارلز چهارم ساخته شد، تا سال‌ها یعنی تا 1840 این پل، قلعه پراگ را به شهر قدیمی متصل می‌کرد و تنها راه عبور از رودخانه ولتاوا بود. در امتداد پل، هنرمندان خیابانی، نوازندگان، رقصندگان و چیزهای سرگرم‌کننده زیادی را خواهید دید. البته بر روی پل هم مجسمه‌های زیبایی از جنس برنز وجود دارد. برای مثال، مجسمه برنزی جان نپوموک که مردم محلی معتقدند که دست زدن به مجسمه خوش‌شانسی می‌آورد. 

دیوار جان لنون را ببینید

از زمان مرگ جان لنون در سال 1980، چهره او (همچنین اشعار و گرافیتی‌های سیاسی) روی دیوار ساده روبروی سفارت فرانسه نقاشی شده‌است. این دیوار که توسط جوانان چک ایجاد شد، نشان‌دهنده آزادی بیان و مقاومت بدون خشونت در چکسلواکی کمونیستی آن زمان بود. خیلی از گردشگران به دیدن این دیوار می‌روند و عکس یادگاری می‌گیرند. 

موزه ملی را از دست ندهید

National Museum

این موزه در سال 1818 تأسیس شد و بیش از 2000 نمایشگاه و 14 میلیون آثار مربوط به تاریخ، هنر، موسیقی و کتابداری را در خود جای داده‌است. ساختمان اصلی که یک شاهکار نئورنسانس قرن نوزدهمی است که در میدان Wenceslasواقع شده. حتی اگر به موزه‌گردی هم علاقه نداشته باشد، دیدن این آثار از نزدیک ارزشش را خواهد داشت.

بلیط موزه اصلی 260 CZK است. 

ساعت نجومی را ببینید

این ساعت پیچیده که در قرن پانزدهم ساخته شده، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های شهر پراگ است. در یک زمان خاص، مردم در مقابل ساعت جمع می‌شوند تا مراسم رژه دوازده رسولان را تماشا کنند. درهر‌صورت اگر به میدان قدیمی شهر بروید، از این ساعت هم می‌توانید بازدید کنید. 

از Josefov (محله یهودیان) دیدن کنید.

این منطقه کوچک در شهر قدیمی قرار گرفته و قدمت آن به قرن دهم برمی‌گردد. این شهر زادگاه فرانتس کافکا بوده و برخی از جاذبه‌های کمتر بازدید شده شهر مانند گورستان قدیمی یهودیان و کنیسه را در خود جای داده‌است. امروزه 6 کنیسه و یک گورستان تاریخی یهودیان باقی مانده که ارزش دیدن را دارد. گردشگران معمولا به این مکان جالب و دیدنی سر نمی‌زنند ولی احتمالا برای شما جذاب باشد. 

شما می‌توانید بلیطی بخرید که امکان دسترسی به تمام کنیسه‌ها را با 200 CZK به همراه داشته‌ باشد.

در رودخانه ولتاوا سوار قایق شوید

کامل ترین راهنمای سفر به پراگ در سال 2023

رودخانه ولتاوا اصلی‌ترین رودخانه‌ای است که از پراگ می‌گذرد. محلی‌ها و اغلب گردشگران تفریحات زیادی در کنار این رودخانه انجام می‌دهند که یکی از آن‌ها قایق‌سواری است. ترجیحا یک تور قایق دو ساعته به قیمت 465 CZK انتخاب کنید و شهر را از زاویه‌ای دیگر ببینید. 

در میدان Wenceslas خرید کنید

این منطقه مرکز اصلی خرید و اجتماعات تجاری و فرهنگی پراگ است. بسیاری از کافه‌ها، هتل‌ها، فروشگاه‌ها، ادارات، مغازه‌ها و فست‌فودهای خوشمزه در اینجا قرار دارند. گشتن در این میدان حس و حال مردم محلی به شما می‌دهد. جالب است بدانید که در گذشته این میدان محل بسیاری از اعتراضات و تظاهرات بوده و اهمیت خاصی برای مردم دارد. 

از تپه پترین صعود کنید

این تپه 327 متری در امتداد رودخانه ولتاوا قرار دارد و یکی از سرسبزترین مکان‌های پراگ است. اگر اهل گشت‌وگذار و به خصوص کوهنوردی هستید، حتما تپه پترین را در لیست کارهای خود در سفر به پراگ قرار دهید. 

اینجا جایی است که می‌توانید از برج نمادین پترین پراگ (که شبیه یک برج کوچک ایفل است) دیدن کنید. همچنین کلیسای سنت مایکل، یک ساختمان چوبی قرن هفدهمی بر روی این تپه قرار دارد که دیدن آن خیلی جذاب و فراموش‌نشدنی است. درهرصورت با صعود از این تپه با یک تیر چند نشان خواهید زد. 

راهنمای سفر به پراگ و هزینه های سفر

به بخش مهم سفر یعنی هزینه‌های آن رسیدیم: 

هزینه محل اقامت در سفر به پراگ

Vltava River

قیمت هاستل: برای اتاق‌هایی که 6-8 تخته هستند، هزینه یک تخت در هر شب 350 CZK است. اگر یک اتاق خصوصی در هاستل بخواهید این هزینه در حدود 1400 CZK در هر شب خواهد بود. اغلب هاستل‌ها وای فای و صبحانه رایگان دارند و می‌توانید از آشپزخانه نیز استفاده کنید. هاستل خانم سوفی، محله کوچک، پراگ پلاس و MadHouse پراگ برخی از مکان‌‎های اقامت در سفر به پراگ هستند. 

قیمت هتل‌های مقرون به صرفه: هتل‌های 2 و 3 ستاره از جمله هتل‌های مقرون به صرفه‌ای هستند که هزینه آن‌ها از 930 CZK در هر شب برای یک اتاق دو نفره اولیه شروع می‌شود. منتظر امکانات استاندارد مانند تلویزیون، AC، و چای یا قهوه‌ساز باشید. بسیاری از هتل‌های مقرون به صرفه نیز دارای صبحانه رایگان هستند. 

شما می‌توانید با رزرو هتل سه کلیک، بهترین محل اقامت را پیدا کنید. 

هزینه خوردوخوراک سفر به پراگ

غذاهای چک دلچسب و لذیذ است و به شدت تحت تأثیر کشورهای همسایه لهستان و آلمان قرار گرفته قرار گرفته. وقتی به یک رستوران محلی و سنتی در شهر می‌روید، مقدار زیادی سوپ یا خورش، کلم ترش، سیب‌زمینی، گوشت سوخاری و کوفته‌ها در منو آن دیده می‌شود که طعم‌های خوشمزه‌ای دارند. 

برای یک وعده غذایی ارزان قیمت از غذاهای سنتی، حداقل 265 CZK باید بپردازید. اگر هم اهل فست‌فود باشید، این هزینه در حدود 174 CZK خواهد بود. اگر هم هوس پیتزا کنید باید آماده قیمتی معادل 325 CZK باشید. 

اگر هم می‌خواهید غذای خود را بپزید، یک هفته مواد غذایی حدود 600 تا 900 CZK برای مواد اولیه‌ای مانند نان، پنیر، سبزیجات و مقداری گوشت هزینه دارد.

راهنمای سفر به پراگ و بودجه سفر برای کسانی که با کوله‌پشتی سفر می‌کنند

بودجه کم

این بودجه چیزی در حدود 1000 CZK در روز است. البته اگر بیشتر باشد، بهتر خواهد بود. با این بودجه در هاستل می‌مانید، از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی استفاده کنید، بیشتر پیاده‌روی انجام دهید و در آخر از مکان‌های دیدنی رایگان و فعالیت‌های بدون هزینه استفاده کنید.

بودجه متوسط

کامل ترین راهنمای سفر به پراگ در سال 2023

این بودجه 1900 CZK در روز است. با این بودجه یک اتاق خصوصی در هاستل اجاره کنید. در رفت‌وآمد خود به صورت گه گاهی از تاکسی استفاده و فعالیت‌های پولی را هم محدود انجام دهید. برای اکثر وعده‌های غذایی هم می‌توانید در رستوران غذا بخورید. 

بودجه لوکس

با بودجه لوکس حدود 4700 CZK در روز می‌توانید در یک هتل اقامت کنید، هر فعالیتی را که می‌خواهید انجام دهید، در هر جایی که می‌خواهید غذا بخورید، یک سفر دریایی داشته باشید و برای چند سفر یک روزه ماشین کرایه کنید. 

راهنمای سفر پراگ و نکات صرفه جویی در پول

سفر به پراگ چند سالی است که خیلی محبوب شده اما هزینه‌ها همچنان مقرون‌به‌صرفه و قابل قبول هستند. در مقایسه با دیگر شهرها و کشورهای همسایه قیمت هنوز گران نیست و با کمی درایت می‌توانید حتی پس‌انداز هم داشته باشید. ما در راهنمای سفر به پراگ چند نصیحت به شما می‌کنیم تا شاید به سود جیبتان تمام شود: 

نزدیک پل چارلز غذا نخورید: رستوران‌های نزدیک پل چارلز به طور عجیبی گران‌تر از جاهای دیگری هستند. از بقیه بپرسید، مردم محلی بیشتر کجاها غذا می‌خورند، خیلی موثر خواهد بود. 

تور چیاده‌روی رایگان را انتخاب کنید: با پیاده‌روی از جاهایی سردرمی‌آورید که شاید هیچ‌وقت متوجه آن‌ها نشوید. در خیابان‌های پر پیچ‌وخم پراگ و معماری نفس‌گیر آن کمی قدم بزنید. 

از پارک‌ها و کلیساهای رایگان دیدن کنید: تعداد زیادی پارک، باغ و کلیسا زیبا وجود دارد که می‌توانید به صورت رایگان از آن‌ها دیدن کنید. به سمت باغ‌های والنشتاین در کاخ Valdštejnský بروید تا از موسیقی، برنامه‌ها و تفریحات رایگان لذت ببرید. 

چگونه در شهر پراگ بگردیم

حمل‌ونقل عمومی: هزینه مترو در پراگ براساس زمان خواهد بود. برای مثال در مدت 30 دقیقه هزینه 30 CZK و یک روزه 120 CZK است. خطوط مترو از 5 صبح تا نیمه شب فعالیت می‌کنند. 

خطوط اتوبوس در پراگ در مناطقی کار می‌کنند که مترو به آن دسترسی ندارد، اما اگر در ایستگاه اتوبوسی هستید که با علامت “M” مشخص شده است، به این معنی است که می‌توانید از اتوبوس خارج شده و سفر خود را در مترو ادامه دهید.

دوچرخه: دوچرخه‌سواری راهی سرگرم‌کننده برای دیدن شهر و در عین حال ورزش کردن است.

تاکسی: در هر کجا که باشید، می‌توانید به تاکسی دسترسی داشته باشد. اما اگر می‌خواهید در هزینه‌های سفرتان صرفه‌جویی کنید، به سراغ حمل‌ونقل عمومی بروید. 

در آخر

در راهنمای سفر به پراگ سعی کردیم شما را جاهای دیدنی این شهر زیبا آشنا کنیم، در خیابان‌ها قدم بزنیم و از نحوه رفت‌وآمد، محل اقامت و خوردوخوراک اطلاع آگاه شوید. شک نکنید که پراگ از آن مقصدهای زیبا و جذاب است که خاطراتی فراموش‌نشدنی برای شما به ارمغان می‌آورد. بلیط هواپیما آنلاین به مقصد پراگ را با سه کلیک رزرو کنید و با این مقاله یک برنامه‌ریزی عالی برای سفرتان انجام دهید. 

نظرات کاربران