Flight class

انواع کلاس های پروازی؛ بیزینس، اکونومی و یا فرست کلاس؟

از مهم‌ترین بخش‌های یک سفر داخلی یا خارجی رزرو بلیط هواپیما است. در هر سامانه بلیط فروشی، شما باید اطلاعات مورد نظرتان را از قبیل مبدا و مقصد، تاریخ مورد نظرتان برای سفر و تعداد مسافران را مشخص کنید. اما یک بخش از این سامانه به خصوص در سه کلیک به نوع کلاس پروازی شما اشاره می‌کند؛ این‌که تصمیم دارید با چه کلاس پروازی سفر کنید، هزینه‌های متفاوتی را باید بپردازید. اگر در این خصوص اطلاعات لازم را ندارید و هنوز با انواع کلاس های پروازی آشنا نیستید، در ادامه به صورت کامل برایتان توضیح می‌دهیم تا همیشه بهترین پرواز را رزرو کنید. 

کلاس پروازی چیست؟

Flight class

یکی از مواردی که در هنگام خرید بلیط هواپیما باید مشخص کنید، کلاس پروازی است. هواپیما نیز همانند اتوبوس‌های مسافربری انواع و صندلی‌های مختلفی دارند. احتمالا با بلیط‌های اتوبوس‌های معمولی و یا VIP آشنا هستید، در مورد هواپیما نیز به همین صورت است. صندلی‌های پرواز یا همان کلاس پروازی به شکل‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. تفاوت این کلاس‌ها در پروازهای کوتاه و طولانی مشخص می‌شود. به این معنی که اگر مدت پرواز شما کم باشد، تفاوت زیادی در کلاس‌های پروازی نخواهد بود، علت هم زمان کم پرواز است. اما در صورتی که پرواز شما طولانی‌تر باشد، خدمات دریافتی و نوع صندلی اهمیت پیدا کرده و سفر راحت‌تری را برای شما به همراه دارد.

انواع کلاس های پروازی

شرکت‌های هواپیمایی خدمات مختلفی را برای مسافرین خودشان ارائه می‌دهند که در ادامه به این موارد می‌پردازیم. باید بگوییم که در کلاس‌های پروازی مختلف نوع خدمات، قیمت، میزان بار، شرایط تغییر و لغو بلیط متفاوت است. چهار نوع کلاس پروازی وجود دارد که در مورد هر کدام توضیحاتی خواهیم داد.

1.  کلاس پروازی اکونومی (Economy class)

Economy class

کلاس پروازی اکونومی، بیشترین تقاضا را در بین انواع مختلف پرواز دارد. احتمالاً به این دلیل است که هزینه مناسب‌تری در مقایسه با دیگر کلاس‌های پروازی ارائه می‌دهد. در اکونومی که به اقتصادی نیز شناخته می‌شود، صندلی‌ها با فاصله کمتری از یکدیگر قرار گرفته‌اند و خدمات نیز متفاوت است. برای مثال، در پرواز‌های طولانی مدت یا دوربرد بر روی صندلی‌ها یک نمایشگر قرار دارد. در مورد غذا و نوشیدنی هم با توجه به نوع ایرلاین اوضاع فرق می‌کند. برای مثال اگر از ایرآسیا یا ایزی جت بلیط خریداری کرده باشید، باید هزینه‌ جداگانه برای غذا و نوشیدنی بپردازید. در حالی که در ایرلاین‌هایی مانند لوفت هانزا این چنین نیست و رایگان خواهد بود.

اغلب افرادی که با تورهای مختلف به سفر می‌روند، می‌توانند با انتخاب کلاس پروازی اکونومی تا حدی از هزینه‌های خود کم کنند. هر چند که تور ارزان سه کلیک تنها به کلاس پروازی وابسته نیست، اما می‌تواند در قیمت تور اثرگذار باشد.

نکته: پرواز اکونومی در بلیط با حرف اختصاری «Y» مشخص می‌شوند.

2.  کلاس پروازی پریمیوم اکونومی (Premium economy)

از دیگر انواع کلاس های پروازی، پریمیوم اکونومی است. در این پروازها، صندلی‌ها با فاصله بیشتری از یکدیگر قرار دارند و به لحاظ اندازه نیز بزرگ‌تر هستند. بنابراین نشستن بر روی این صندلی‌ها حتی در سفرهای طولانی مدت هم راحت خواهد بود. پذیرایی نیز نسبت به کلاس اکونومی بهتر است اما در مقایسه با دیگر کلاس‌های پروازی درجه یک، از سطح کمتری برخوردار است. در کل، پذیرایی به نوع شرکت هواپیمایی بستگی دارد. برخی از این ایرلاین‌ها نوشیدنی یا غذای رایگان در نظر می‌گیرند و برخی دیگر نیز هزینه آن را جداگانه حساب می‌کنند.

نکته: کلاس پروازی پریمیوم اکونومی برخی خدمات که اغلب شامل حمل بار مسافران است را ارائه می‌دهد. در ضمن پرواز پریمیوم اکونومی در بلیط با حرف اختصاری «P» مشخص می‌شوند.

3.  کلاس پروازی بیزینس (Business class)

Business class

پرواز بیزینس یا تجاری از انواع کلاس های پروازی است که پیشنهاد می‌شود برای پروازهای طولانی مدت در نظر گرفته شود. علت آن هم این است که در این کلاس پروازی فضای جانبی اطراف شما بیشتر است. به این معنی که شما می‌توانید آزادتر رفتار کنید، دراز بکشید و کل مسیر را استراحت کنید.

پذیرایی در مقایسه با کلاس‌های پروازی اکونومی و پریمیوم اکونومی، متفاوت است. البته میزان پذیرایی و نحوه آن تا حد قابل توجهی به مسافت بین مبدا و مقصد یا همان مدت زمان پرواز شما بستگی دارد. اما تصور نکنید که در سفرهای کوتاه پذیرایی صورت نمی‌گیرد، نه این چنین نیست. در کلاس بیزینس پذیرایی در هر صورت کامل خواهد بود. با این تفاوت که در پروازهای طولانی‌تر، شما می‌توانید یک میان وعده کوچک یا نوشیدنی هم درخواست کنید.

نکته: پرواز بیزینس در بلیط با علامت اختصاری «C» مشخص می‌شوند. همچنین Check In شما زودتر انجام می‌شود یعنی بار و وسایلتان را زودتر دریافت می‌کنید تا وقت زیادی از شما گرفته نشود.

4.  فرست کلاس (First Class)

احتمالاً با خواندن نام فرست کلاس متوجه تفاوت این کلاس پروازی با انواع دیگر شده باشید. فضای کلی فرست کلاس در هواپیما کوچک است. اما فضای بین صندلی‌ها و راحتی آنها از دیگر کلاس‌های پروازی بیشتر است. البته این تنها تفاوت نیست و عمدتاً این قیمت فرست کلاس است که آن را با دیگر کلاس‌ها متمایز کرده است. هزینه پرداختی برای فرست کلاس خیلی بیشتر از کلاس‌های پروازی دیگر است و معمولاً تقاضای محدودتری دارد.

اصلی‌ترین تفاوت فرست کلاس، نحوه خدمات آن است که به شکلی سفارشی‌تر به چشم می‌آید. انواع غذاهای سرو شده بیشتر بوده و کیفیت آنها نیز بیشتر است. شما می‌توانید نوشیدنی‌های مختلف و میان‌وعده‌های متنوعی را درخواست کنید. همچنین، چمدان‌های مسافران فرست کلاس در بخش جداگانه قرار می‌گیرد و زودتر از مسافران دیگر به در اختیارشان قرار می‌گیرد.

نکته: پرواز بیزینس در بلیط با علامت اختصاری «F» مشخص می‌شوند.

شناسه نرخی کلاس پروازی چیست؟

Flight class rate ID

در هنگام رزرو بلیط احتمالا چشمتان به برخی حروف انگلیسی خورده‌است و شاید به راحتی از کنار آن‌ها عبور کرده باشید. غافل از این‌که هر کدام از این حروف نشان‌دهنده کیفیت و قیمت سرویس‌دهی به شما هستند. همان‌طور که در این مقاله صحبت کردیم، کلاس‌های پروازی به 4 دسته تقسیم می‌شوند، اما این کلاس‌ها دارای نرخ‌های متفاوتی هستند. به عبارتی دیگر، تمامی صندلی‌های هواپیما با نرخ و مولفه‌های مشخصی دسته‌بندی می‌شوند که هر کدام قیمت متفاوت‌تری خواهند داشت.

کلاس‌های نرخی یا Fare Basis Class چیست؟

ساده بگوییم که کلاس‌های پروازی به کلاس‌های نرخی تقسیم‌بندی می‌شوند. ممکن است هر کلاس پروازی دارای چندین نوع کلاس نرخی باشد. مهمترین دلیل قرارگیری کلاس‌های نرخی، قوانینی است که به استرداد بلیط برمی‌گردد. یعنی زمانی که بخواهید بلیط خود را کنسل کنید با توجه به این نرخ‌ها، میزان جریمه شما متفاوت خواهد بود. پس بهتر است برای تجربه یک خرید بلیط مناسب یا دردسر کم‌تر در هنگام لغو آن، اطلاعات خود را درباره کلاس‌های نرخی بیشتر کنید.

انواع شناسه‌های نرخی

first class

برای نشان دادن شناسه‌های نرخی از حروف انگلیسی استفاده می‌شود. به این معنی که هر حرف انگلیسی مشخص‌کننده یک قیمت خواهد بود. برای مثال شناسه S معمولاً ارزان‌ترین قیمت را به خودش اختصاص داده است. تنوع شناسه در هر شرکت هواپیمایی متفاوت است. اما برخی از آن‌ها که معمولاً در بیشتر شرکت‌های هواپیمایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از:

  • فرست کلاس: F, A,P
  • کلاس پروازی بیزینس: C, D, J
  • کلاس پروازی اکونومی: Q, N, S, W, L, K, M, H, B, Y ,O

اگر می‌خواهید ارزان‌ترین قیمت بلیط را تهیه کنید به سراغ  شناسه نرخی O و Q بروید که البته این هم در شرکت‌های هواپیمایی مختلف داخلی و خارجی متفاوت است.

کلام آخر

انواع کلاس های پروازی تاثیر مستقیمی در کیفیت پرواز شما دارند. این کلاس‌ها از قیمت متفاوتی برخوردار و خدمات ارائه شده نیز در هر کدام با دیگر فرق دارد. در هر صورت ما در این مقاله به این موارد پرداختیم و توضیح دادیم که هر کلاس پروازی دارای شناسه‌های نرخی است که در هنگام خرید باید به آنها توجه کنید. در آخر بگوییم که ما در سه کلیک با یک تیم پشتیبانی قوی به صورت 24 ساعته همراه شما هستیم تا بهترین خدمات را به شما ارائه دهیم. پس با توجه به مطالعه این مقاله و فارغ از کلاس و نوع نرخی پروازتان، به شما این پیشنهاد را می‌دهیم تا خدمات سفرتان را به سه کلیک بسپارید تا یک سفر آسوده و با کیفیت را تجربه کنید.

نظرات کاربران