بلیط ایرلاین ماهان

معرفی شرکت هواپیمایی ماهان؛اولین شرکت هواپیمایی خصوصی در ایران

ایرلاین ماهان یکی از معتبرترین و محبوب‌ترین شرکت‌های هواپیمایی داخلی است که در طی سال‌ها فعالیت خود توانسته نظر مثبت بیشتر مسافرین را جلب کند. اما این شرکت دقیقا از کجا شروع به کار کرده، چه قوانینی دارد و ناوگان هواپیمایی آن به چه صورت است. این‌ها سوالاتی هستند که در معرفی شرکت هواپیمایی ماهان به آن‌ها خواهیم پرداخت.

آغاز کار ماهان

شرکت هواپیمایی ماهان

هواپیمایی ماهان کار خود را به عنوان اولین شرکت خصوصی در زمینه حمل‌ونقل در سال 1371 آغاز کرد. در اوایل کار خود این شرکت تنها دو پرواز رفت‌وبرگشت تهران-کرمان را برعهده داشت که به مرور زمان و با توسعه ناوگان خود مسیرهای بیشتر داخلی و حتی خارجی را نیز برعهده گرفت. 

مسیر پیشرفت ماهان

در معرفی شرکت هواپیمایی ماهان باید بگوییم که این ایرلاین مسیر پیشرفت و کار خود را قدم‌به‌قدم پیش برده و تا به امروزه هم در این زمینه پیش‌رو است. بگذارید این‌گونه توضیح دهیم، ماهان در سال 1371 مجوز رسمی خود را دریافت کرد و در سال 1372 اولین پرواز به مقصد تهران-کرمان را انجام داد. این مسیر ادامه داشت تا در سال 1376 پا را فراتر گذاشت و اولین پرواز خارجی خود را به مقصد تهران-دبی به ثمر رساند.  

این مسیر در طی این سال‌ها همواره ادامه داشت و ماهان هر سال یک قدم مثبت و بزرگ به سمت پیشرفت برداشته است. به صورت خلاصه:

  • در سال 1378 یک فروند هواپیمای ایرباس A300 را به ناوگان خود اضافه کرد.
  • در سال 1379 به صورت رسمی در سازمان بین‌المللی حمل و نقل هوایی (IATA) عضو شد.
  • در سال 1380 به سراغ خرید ایرباس‌های A310 رفت و ناوگان هوایی خود را گسترش داد.
  • در سال 1386 این مسیر ادامه پیدا کرد و 3 فروند هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ سری 400 را به ناوگان خود اضافه کرد.
  • در سال 1391 تعداد هواپیماهای ماهان به 45 فروند رسید.
  • در سال 1394 و با افزایش تعداد ناوگان هواپیمایی، این تعداد به 67 فروند رسید.
  • این روند پیشرفت همچنان تا به امروز ادامه داشته و ماهان را به یکی از محبوب‌ترین ایرلاین‌های داخلی تبدیل کرده‌است.

هواپیمایی ماهان به کدام شهرهای داخلی پرواز دارد؟

شرکت هواپیمایی ماهان

در معرفی شرکت هواپیمایی ماهان به این نقطه رسیدیم که مسیرهای پروازهای داخلی این ایرلاین را به شما ارائه کنیم. باید بدانید که درحال‌حاضر ماهان مسیرهای زیادی را در کل کشور تحت پوشش خود قرار داده و پروازهای متنوعی را در اختیار مسافرین این شرکت گذاشته است. در زیر این مسیرهای به صورت دو طرفه عنوان شده‌است:

تهران به: رفسنجان، گچساران، عسلویه، سبزوار، خارک، کیش، تبریز، بجنورد، جیرفت، بم، بجنورد، ایلام، شهرکرد، سیرجان، ساری، شیراز، اصفهان، ایرانشهر، اهواز، مشهد، کرمان، بندرعباس، خرم‌آباد، زابل، زاهدان، قشم و طبس

مشهد به: شیراز، تهران، اهواز، اصفهان، کیش، شهرکرد، ساری و شهرکرد 

اصفهان به: قشم، خارک، تهران، کرمان و خارک

کرمان به: قشم، مشهد، تهران، شیراز و زابل

هواپیمایی ماهان به کدام شهرهای خارجی پرواز دارد؟

شرکت هواپیمایی ماهان نه تنها به مقاصد داخل کشور بلکه به خیلی از مقاصد خارجی نیز پرواز دارد. لیست این مقصدها به صورت زیر است:

تهران به: دبی، جده، کویت، کابل، اربیل، آلماتی، نجف، دهلی، کوالالامپور، وارنا، شانگهای، استانبول، آنکارا، مسکو، دوسلدورف، گوانگجو و سنت‌پترزبورگ

مشهد به: نجف، دبی، بیروت، کویت، استانبول، دمام و دمشق

دبی به: مشهد، لار، تهران، کیش و قشم

کویت به: شیراز، مشهد و تهران

آیا می‌خواهید با هواپیماهای شرکت ماهان آشنا شوید؟

مدل‌ها و انواع مختلف ناوگان هواپیمایی ماهان در جدول زیر به صورت خلاصه قرار داده شده‌است: 

هواپیماتعدادوزن هواپیما (کیلوگرم)طول بال (متر)طول (متر)ارتفاع (متر)حداکثر برد (کیلومتر)ظرفیت مسافر
بوئینگ 747-3002362.8736/596/703/199.800442
ایرباس A340-6007368.0004/633/752/1714.600308
ایرباس A340-3004257.0003/6069/6391/16600/13293
ایرباس A300-60014171.0008/44545/167.500224-273
ایرباس A310-30010157.00090/4366/4680/159.600193-175
BAE 146-3001744.22534/2699/3059/82.900112

ماهان کدام کلاس‌های پروازی را ارائه می‌دهد؟

تابه‌اینجا در معرفی شرکت هواپیمایی ماهان با تاریخچه و ناوگان هواپیمایی آن آشنا شدیم. اما الان وقت آن رسیده که درباره بلیط‌ها و خدمات این شرکت بیشتر بدانید. در کل، ایرلاین ماهان دارای دو کلاس پروازی اکونومی و بیزینس است. 

کلاس پروازی اکونومی ماهان

شرکت هواپیمایی ماهان

اگر بخواهیم کلاس پروازی اکونومی را با دیگر ایرلاین‌های داخلی مقایسه کنیم، این شرکت فضای بیشتری را در این کلاس در اختیار مسافرین خود قرار داده‌است. شما می‌توانید در این کلاس پروازی از خدماتی چون تماشای تلویزیون و مطالعه مجلات استفاده کنید. وعده‌های غذایی ارائه شده نیز از کیفیت مناسبی برخوردار هستند و پذیرایی در پرواز به صورت کامل انجام می‌گیرد.

کلاس پروازی بیزینس ماهان

کلاس پروازی بیزینس ماهان با در اختیار گذاشتن فضای بیشتر و محیطی آرام، یک پرواز راحت را برای شما به ارمغان می‌آورد. مانیتورهای نصب شده در کابین به شما این امکان را می‌دهد که نشست و برخاست هواپیما، فیلم و برنامه‌های دیگر را تماشا کنید. همچنین وعده‌های غذایی و انواع نوشیدنی با بهترین کیفیت و سرویس‌دهی به مسافرین ارائه می‌شود.

قوانین کنسلی بلیط در ایرلاین ماهان به چه شکل است؟

یکی از موارد مهمی که در معرفی شرکت هواپیمایی ماهان باید به آن پرداخته شود، قوانین کنسلی این شرکت است. در برخی موارد به هر دلیلی مسافرین قصد لغو کردن پرواز خود را دارند. در این مواقع هر شرکت هواپیمایی از جمله ماهان، قوانین خاص خود را دارد. این ایرلاین با توجه به کلاس پروازی و شناسه نرخی پرواز یک سری قوانین را قرار داده که میزان جریمه در صورت کنسل کردن پرواز را نشان می‌دهد. این درصد در جدول زیر مشخص شده‌است. 

میزان درصد جریمه ایرلاین ماهان براساس شناسه نرخ پروازی
کلاس نرخی پروازیک روز قبل پرواز تا ساعت 12 ظهرتا 3 ساعت قبل از پروازتا نیم ساعت قبل از پرواز
W, WW, WA205070
L154050
U909095
I204050
N205070
C304070
S,X,T,V,Q,P,R,Y,B103050

سفر با نوزاد در ایرلاین ماهان چگونه است؟

یکی از خدمات کاملا رایگان شرکت هواپیمایی ماهان ارائه سبد نوزاد در پرواز‌های ماهان است که برای نوزادان ۷ روز تا ۲ سال تمام و تحمل وزن ۱۲ تا ۱۴ کیلوگرم است. معمولا صندلی‌های جلو یا کنار راهرو را به دلیل ایمنی و سهولت بیشتر به همراه کودک اختصاص می‌دهند. این سرویس برای پرواز‌های بیش از ۹۰ دقیقه بوده و وظیفه مراقبت از نوزاد به عهده والدین است.

آیا خدمات کودک بدون همراه در ایرلاین ماهان وجود دارد؟

خدمات کودک

بله، در بعضی از موارد کودکان رنج سنی ۵ تا ۱۲ سال به دلایل مختلف قصد سفر بدون همراه را دارند که در این مواقع باید بلیط پرواز حداکثر ۴۸ ساعت قبل از زمان پرواز برای کودک بدون همراه (UM) صادر گردد. البته باید توجه داشت که کودک باید توسط ولی یا قیم رسمی تحویل و مورد بدرقه قرار گیرد. 

تحویل دهنده کودک باید ۲ ساعت قبل از پرواز جهت انجام امور تشریفات پذیرش در فرودگاه حضور یابد. همچنین، در مدت زمان پرواز با هدف ایمنی، راحتی و کاهش اضطراب والدین و کودکان، مهماندار ارشد پرواز تمامی مسئولیت UM را بر عهده خواهد داشت.

ایرلاین ماهان برای افراد معلول چه امکاناتی در نظر می‌گیرد؟

شرکت هواپیمایی ماهان این امکان را برای افراد نابینا، ناشنوا و مسافرانی که احتیاج به ویلچر دارند، قرار داده که با راحتی و آسانی سفر کنند. مسافرانی که نیاز به ویلچر دارند باید در زمان رزرو این مسئله را اعلام کنند و SSR در بلیط‌شان درج شده باشد، سپس می‌توانند در فرودگاه و حین سفر از ویلچر استفاده کنند.

آیا می‌توانم حیوان خانگی خود را همراه داشته باشم؟

آیا می‌توانم حیوان خانگی خود را همراه داشته باشم؟

یکی از دغدغه‌های اغلب مسافرین شرکت هواپیمایی ماهان این است که آیا اجازه همراه داشتن حیوان خانگی خود را دارد؟ در جواب باید بگوییم که یکی از جالب‌ترین خدماتی که این شرکت هواپیمایی ارائه می‌دهد حمل پرندگان و دیگر حیوانات خانگی است. مسافر می‌تواند پس از دریافت کد AVIH از دفاتر فروش هنگام رزرو بلیط هواپیما، در زمان سفر هماهنگی‌های لازم را انجام دهد و قفس را با خیال راحت به پرسنل دلسوز ماهان ایرلاین بسپارد.

بلیط ایرلاین ماهان را از کجا بخریم؟

اگر با آنچه که در معرفی شرکت هواپیمایی ماهان گفتیم، قصد دارید تا این ایرلاین را برای سفر خود انتخاب کنید، سایت سه کلیک این امکان را برای شما فراهم کرده تا بهترین بلیط هواپیما را در کمترین زمان ممکن خریداری کنید. شما می‌توانید مقصدهای مختلف این ایرلاین را در سامانه رزرواسیون سه کلیک جستجو کرده و بلیط خود را رزرو کنید.

شرکت هواپیمایی ماهان؛ اولین شرکت هواپیمایی ایرانی

ما در مقاله معرفی شرکت هواپیمایی ماهان سعی کردیم تا شما را با یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین ایرلاین‌های داخلی آشنا کنیم. از قوانین این شرکت گفتیم و اطلاعات لازم درباره ناوگان هوایی و شرایط کنسلی بلیط هواپیما را بیان کردیم. امیدواریم توانسته باشیم به بخشی از سوالات شما پیرامون این ایرلاین جواب داده باشیم.

سوالات متداول سه کلیک

شرکت هواپیمایی ماهان متعلق به چه کسی است؟

سهام‌دار عمده این شرکت مؤسسه خیریه مولی‌الموحدین است.

پروازهای خارجی ماهان از کدام شهرها انجام می‌شود؟

تهران، مشهد

پروازهای داخلی ماهان در فرودگاه مهرآباد در کدام ترمینال انجام می‌شود؟

ترمینال شماره 4 فرودگاه مهرآباد

نظرات کاربران