Museums in Istanbul

بازدید 41 از موزه های استانبول: سفری هیجان‌انگیز به دل تاریخ ترکیه

فهرست مطالب

استانبول، شهری که موزه‌هایش نه تنها گنجینه‌هایی از آثار هنری و تاریخی را در خود جای داده‌اند، بلکه هر یک پنجره‌ای به فرهنگ و تاریخ غنی این منطقه باز می‌کنند. از موزه‌های باشکوه با مجموعه‌های باستانی و اسلامی گرفته تا گالری‌های مدرن که هنر معاصر را به نمایش می‌گذارند، موزه های استانبول به عنوان یک مرکز فرهنگی برجسته، تجربیاتی خیره‌کننده را برای عاشقان هنر و تاریخ به ارمغان می‌آورد. در این مقاله، به کاوش در موزه های استانبول در دسته‌بندی‌های مختلف می‌پردازیم، جایی که هر گوشه‌ای داستانی از گذشته‌های دور و نزدیک را برای بازدیدکنندگان روایت می‌کند.

با بلیط ارزان استانبول سفری متفاوت را تجربه کنید.

1. کاخ توپکاپی (Topkapı sarayı)

Topkapı sarayı

کاخ توپکایی از جمله میراث‌های غنی و دیدنی قرن ۱۵‌ام و دوره عثمانی است که ۴۰۰ سال به عنوان خوابگاهی برای سلطان‌های عثمانی مورد استفاده قرار می‌گرفت. در آن زمان این کاخ به عنوان مرکز آموزشی، فرهنگی و اداری توپکایی فعالیت می‌کرد.

شما می‌توانید با گشت‌وگذار در موزه قصر توپکایی از خنجر معروف الماس، لباس‌ها و سلاح‌هایی که در این موزه قرار دارند؛ دیدن کنید. این موزه از جمله زیباترین موزه‌ های استانبول است که بازدید از آن به شدت توصیه می‌کنیم، حتی اگر به تاریخ و موزه‌گردی علاقه‌ای ندارید.

توپکاپی از نظر ظاهری شبیه یک قلعه تسخیر ناپذیر است که از دو طرف آن را دریای مرمره گرفته است. جالب است بدانید که در آن زمان یک تونل زیرزمینی حفر کردند تا که مستقیماً از باغ لاله به خلیج منتهی می‌شود تا در صورت نیاز پادشاه بتواند فرار کند. 

ساعات کاری از 1 آوریل تا 2 اکتبر: از 09:00 صبح تا 06:45 بعد از ظهر. موزه روز سه شنبه تعطیل است.

2. کاخ دلما باغچه (Dolmabahçe sarayı)

با تور استانبول حتما به دیدن کاخ دلما باغچه بروید. این کاخ در قرن هفدهم توسط کاراپت بالیان، یکی از مشهورترین معماران ترک طراحی و ساخته شد. به معنای واقعی کلمه، این کاخ یک شاهکار معماری در ساحل بسفر است و زیبایی بی و حد و اندازه می‌باشد. 

کاخ دلما باغچه به عنوان یکی از موزه های استانبول یک مجموعه کامل است که در آن چندین نمایشگاه برگزار می‌شود: یک موزه نقاشی، مجسمه سازی، موزه ساعت، و همچنین یک برج ساعت و یک مسجد. برای مدت طولانی، کاخ اقامتگاه اصلی سلاطین بود. کمال آتاتورک متعاقباً در اینجا زندگی و کار کرد، اما پس از مرگ او کاخ خالی شد و به یک موزه شیک تبدیل شد.

کاخ از ساعت 09:00 صبح تا 04:00 بعد از ظهر باز است. (به جز دوشنبه‌ها). مجموعه موزه به اندازه کافی بزرگ است، بنابراین برای دور زدن همه آن، حداقل 2 ساعت زمان نیاز دارید.

3. ایاصوفیه (Aya Sofya müzesi)

موزه های استانبول

این کلیسا در گذشته کلیسای اصلی بیزانسی‌ها بود، اما پس از حمله ارتش عثمانی به قسطنطنیه، به مسجد تبدیل شد. این شاهکار معماری در قلب استانبول یعنی در منطقه سلطان احمد قرار گرفته است. این کلیسا، مسجد یا بهتر بگوییم موزه در حدود 80 سال است که مجموعه‌ای تاریخی‌ترین اشایای استانبول را در خود نگه داشته است. ایاصوفیه از پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری استانبول است؛ پس دیدن آن را هرگز از دست ندهید. 

در اولین نگاه نقاشی‌های دیواری و موزاییک‌های داخل موزه شما را مات و مبهوت خود می‌کند. برای مثال، اولین موزاییک مربوط به 86 قبل از میلاد است! روی دیوارها هم می‌توانید تصاویر امپراطورانی مانند اسکندر، جولیان و کنستانتین کبیر و همچنین فرشته گابریل را ببینید. 

شما می توانید همه روزه به جز ساعات نماز از ایاصوفیه دیدن کنید.

در سفرتان از مسجد آبی استانبول نیز دیدن کنید.

4. کلیسا ایا ایرنه استانبول  (Aya İrini müsezi)

ایا ایرنه قبل از اینکه به یکی از موزه های استانبول تبدیل شود؛ زیارتگاهی برای مسیحیان بوده است. خیلی خلاصه از تاریخ آن بخواهیم بگوییم؛ صومعه در قرن چهارم ساخته شد، اما پس از آن در آتش سوزی ویران و توسط ژوستینیان کبیر بازسازی شد.

زیارتگاه نه به افتخار شهید بزرگ ایرینا، بلکه به عنوان تقدیم به “جهان مقدس” ساخته شد. کلیسا در کاخ توپکاپی قرار دارد، بنابراین می‎‌توانید هر دو همزمان ببینید. 

ساعات کار موزه: از 09:00 صبح تا 18:00 بعد از ظهر. (به جز سه شنبه)

کلیساهای استانبول واقعا شگفت انگیز هستند.

5. آب انبار باسیلیکا (Yerebatan sarnıcı)

Yerebatan sarnıcı

در ابتدا، آب انبار باسیلیکا به عنوان یک مخزن برای تامین آب شیرین شهر عمل می‌کرد. اما اکنون به یکی از موزه های استانبول تبدیل شده که بسیار هم معروف است. این موزه در نزدیکی پارک گلهانه و ایاصوفیه قرار دارد.

ساخت مخزن باسیلیکا در سال 306 آغاز شد و بیش از 200 سال به طول انجامید! این تاسیسات بزرگ 80000 متر مکعب آب را در خود جای داده است. برای حفظ سقفی به ارتفاع 8 متر، بیش از 300 ستون ساخته شد که با یکدیگر تفاوت دارند، زیرا از نقاط مختلف کشور آورده شده‌اند. جالب است بدانید که دیوارها از مواد نسوز ساخته شده اند. همین ویژگی‌های خاص است که باعث محبوبیت این موزه شده است. 

ساعات کاری موزه: از ساعت 09:00 صبح تا 17:30 بعد از ظهر (هفت روز هفته)

با تور ارزان استانبول، سفری ارزان را تجربه کنید.

6. آب انبار تئودوسیوس (Şerefiye sarnıcı)

آب انبار شریفیه یا تئودوسیوس یکی از آب انبارهای تاریخی استانبول است. این بنا به دستور امپراتور بیزانس تئودوسیوس دوم ساخته و برای ذخیره آب طاق بوزدوغان در نظر گرفته شد.

ورودی آب انبار در خیابان پیر لوتی قرار دارد که قبلاً شهرداری بوده است. در سال 2010، تالار قدیمی شهر تخریب و کار بازسازی در این منطقه آغاز شد که بر روی آب انبار تئودوسیوس تأثیر گذاشت. خیلی از گردشگران برای دیدن ستوان‌های مزین شده با سنگ مرمر و فضای عجیب و جالب به این آب انبار می‌روند. 

موزه از 09:00 صبح تا 06:00 بعد از ظهر باز است. (شنبه از ساعت 09:00 الی 15:00)

7. آب انبار فیلوکسنوس (Binbirdirek sarnıcı)

وقتی صحبت از یک آب انبار بزرگ می‌شود؛ گردشگران معمولا هیچ تصوری از آن نخواهند داشت. آب انبار بین بیر دیرک که حالا درب آن به روی همه باز شده و تبدیل به موزه شده است؛ از دیدنی‌ترین موزه های استانبول به شمار می‌آید. 

سومین آب انبار بزرگ در منطقه سلطان احمد است که احتمالاً در زمان بیزانس به آب انبارهای دیگری نیز متصل بوده است. برای مدت طولانی این آب انبار به روی بازدیدکنندگان بسته بود، اما امروزه فرصتی برای دیدن یک اثر تاریخی پر از شگفتی وجود دارد.

موزه از ساعت 09:00 تا 17:00 همه روزه به جز دوشنبه ها باز است.

8. برج گالاتا (Galata kulesi)

موزه های استانبول

یکی از شناخته شده‌ترین نمادهای استانبول برج معروف گالاتا است. در هر کجای استانبول که باشید، می‌توانید این برج زیبا را ببینید. 

در سال 2020 برج گالاتا بازسازی شد و امروز به عنوان یکی از موزه های استانبول باز است. از تراس آن با منظره 360 باورنکردنی از شهر روبرو خواهید شد. در شب که تمام چراغ های استانبول روشن است، منظره برج گالاتا مرموز و عجیب به نظر می رسد.

این موزه از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر باز است و در تابستان تا ساعت 19:00 هم می‌رسد. هزینه ورودی 100 لیر ترکیه

9. موزه نیروی دریایی (Deniz müzesi)

این موزه در ساحل بسفر واقع شده است. ساختمان سه طبقه آن نمایشگاه‌های مختلفی از ناوبری را در خود جای داده است: تجهیزات دریایی، طناب‌هایی که با گره‌های خاص بسته شده‌اند، مدل‌های مختلف کشتی، سلاح‌ها و نقاشی‌های زیبا که نبردهای آبی را به تصویر می‌کشند.

بیشتر گردشگران جذب سالنی که به آتاتورک اختصاص یافته است؛ می‌شوند. در موزه نیروی دریایی به عنوان یکی از موزه های استانبول، اقلام شخصی قهرمان ملی، وسایل منزل، رزمناو و قایق های تفریحی نیز دیده می‌شوند. 

نکته: قبل از بازدید از موزه، می‌توانید به مسجد اورتاکوی بروید: می‌توانید از اسکله در 15 دقیقه به آن برسید.

ساعات کاری موزه: روزهای هفته از 09:00 صبح تا 05:00 بعد از ظهر، در تعطیلات آخر هفته از 10:00 صبح تا 18:00 بعد از ظهر. (دوشنبه تعطیل است)

10. موزه مینیاتورک استانبول

Miniature Museum

موزه مینیاتورک از مجموعه موزه های استانبول است که بزرگ و کوچک نمی‌شناسد و همه آن را دوست دارند. اگر فرصت رفتن به جاهای دیدنی استانبول را ندارید؛ این موزه همه را با ابعاد کوچک در معرض دید شما قرار داده است.  

پارک-موزه به 3 بخش عثمانی، آناتولی و استانبول تقسیم شده است. بسیاری از مدل‌ها در اینجا کپی دقیقی از شاهکارهای معماری امروزی هستند. اما نمایشگاه‌های زیادی هم در آن وجود دارد که از خلاقیت‌های گمشده معماران باستان زنده کرده و در معرض نمایش قرار داده است. 

پارک از ساعت 09:00 صبح تا 06:00 بعد از ظهر باز است.

11. موزه رحمی ام کوچ (Rahmi M. Koç müzesi)

موسس این مجموعه موزه خصوصی مهندس و میلیاردر رحمی کوچ بود. او تصمیم گرفت در یک مکان به خصوص بسیاری از خلاقیت‌های شگفت انگیز معماران را جمع‌آوری کند. همه چیز با این واقعیت شروع شد که رحمی کوچ کارگاه‌های صنعتی ساحل گلدن هورن را خرید و بازسازی کرد.

در پایان قرن بیستم، موزه برای اولین گردشگران باز شد. سپس در نزدیکی این مجموعه موزه، رحمی کارخانه‌های خالی کشتی سازی را خریداری و به مجمعه‌های خودش اضافه کرد. در این موزه‌ها، اتومبیل‌ها، لوکوموتیوهای بخار و کشتی‌های قدیمی و با ارزش قرار دارند. در حال حاضر، موزه Ramhi M. Koc شامل آثاری است که می‌تواند پرواز کنند، روی زمین حرکت کنند، روی آب شنا کنند و بچرخند.

ساعات کاری موزه: از سه شنبه تا پنجشنبه از ساعت 09:30 صبح تا 17:00 بعد از ظهر، در تعطیلات آخر هفته و تعطیلات از 09:30 صبح تا 18:00 بعد از ظهر. (دوشنبه ها تعطیل است)

12. قلعه روملی (Rumeli Hisarı)

موزه های استانبول

قلعه روملی یکی از جاهای تاریخی استانبول در سال 1452 به دستور محمد دوم ساخته شد. ساخت دیوارها فقط 4 ماه طول کشید. برای ساخت سریع‌ترین سازه دفاعی، بیش از 2000 کارگر و 1000 معمار طراح درگیر بودند. اما معروف‌ترین معمار آن، مصلح الدین آقا بود.

فضای داخلی این قلعه و آثار تاریخی قدیمی آن بسیار دیدنی و جذاب هستند؛ اما، یکی از ویژگی‌های خاص قلعه رومی به عنوان یکی از موزه های استانبول، برگزاری کنسرت‌ها و فستیوال‌های مختلف هنری و فرهنگی است که جذابیت آن را دو چندان کرده است. 

ساعات کاری: از 9:00 صبح تا 07:00 بعد از ظهر. (به جز چهارشنبه)

پس از بازدید از قلعه، می‌توانید در امتداد ساحل مجاور آن قدم بزنید.

13. موزه قلعه یدیکول (Yedikule müzesi)

همه گردشگرانی که از استانبول دیدن می‌کنند؛ باید گلدن گیت را از نزدیک ببینند. این جاذبه بخشی از قلعه‌ای در اطراف قسطنطنیه است. زمانی که قسطنطنیه سقوط کرد، سلطان محمد تصمیم گرفت برای پایداری بیشتر گلدن گیت را با ۷ برج تکمیل کند. بنابراین قلعه هفت برجی یدیکول ساخته شد.

در حیاط موزه می‌توانید توپ‌های نظامی 1453 را ببینید. به غیر از این، کلیه وسایل و آثار تاریخی مربوط به دوره‌های گذشته در معرض نمایش گذاشته شده است. نکته جالب درباره قلعه یدیکول به عنوان یکی از موزه های استانبول ، دیوارهای خیلی بلند آن است که در بالای می‌توانید مناظر خیره کننده‌ای از تنگه و استانبول را ببینید. 

14. پانوراما 1453(Panorama 1453 )

Panorama 1453

موزه پانورما تماما یک رویداد تاریخی را بازگو می‌کند؛ محاصره قسطنطنیه که 54 روز به طول انجامید. پس از این محاصره، بیزانس سقوط کرد و امپراتوری بزرگ عثمانی به وجود آمد.

موزه یک نقاشی هنری فوق‌العاده دیدنی است که در آن 100 هزار سرباز در حال نبرد را نشان می‌دهد. 

در این موزه می‌توانید با انواع سلاح های مورد استفاده در آن نبرد آشنا شوید. همچنین، نمایشگاه به تدریج بازدیدکنندگان را با جریان یک محاصره طولانی و خونین آشنا می‌کند. 

موزه از ساعت 08:00 صبح تا 06:00 بعد از ظهر باز است. (هفت روز هفته)

15. موزه هنرهای ترکی و اسلامی (Türk ve İslam Eserleri Müzesi)

موزه هنرهای ترکی اسلامی، در خانه‌ای شیک و لوکس واقع شده است که سلیمان بزرگ به عنوان هدیه به دوست و همکار خود ابراهیم پاشا داده است. این موره بزرگ‌تر از ان که تصورش را بکنید و چیزی در حدود 40 هزار اثر از زندگی اشراف ترک در آن قرار گرفته است. این موزه جز ان دسته از موزه های استانبول است که ارزش دیدن را دارد. 

موزه از 9:00 صبح تا 05:00 بعد از ظهر باز است. (به جز دوشنبه). شما می‌توانید با کارت موزه (ورودی رایگان) از موزه هنرهای ترکی و اسلامی دیدن کنید.

16. موزه نقاشی (Resim müzesi)

موزه های استانبول

موزه نقاشی در اواخر دهه 30 قرن بیستم به ابتکار کمال آتاتورک افتتاح شد. برای کشوری با پایه‌های سختگیرانه، چنین نمایشی انقلابی تلقی می‌شد. موزه آثار مجسمه سازان و نقاشان ترک قرن 19-20 را در معرض نمایش قرار می‌دهد. اما، برجسته‌ترین آنها، آثار مجسمه‌ای ایوب اوغلو و نقاشی های ابیدین دینو است. جالب اینجاست که در سالن‌ها می توانید نقاشی‌های ایوان آیوازوفسکی را ببینید. 

ساعات کاری: روزهای هفته و آخر هفته از ساعت 9:00 صبح تا 04:00 بعد از ظهر. (به جز دوشنبه ها).

17. موزه پرا

موزه پرا از موزه های استانبول در قلب بیوغلو، خانه‌ای برای هنر معاصر در ساختمانی مدرن با ریشه‌های تاریخی است. این مکان پر جنب و جوش، نمایشگاه‌های متنوعی از نقاشی‌ها، مجسمه‌ها، عکس‌ها و ویدئوها را ارائه می‌دهد و به کشف گنجینه‌های تاریخی می‌پردازد. با برنامه‌های آموزشی و رویدادهای خاص، موزه پرا به دنبال اشتراک گذاری عشق به هنر با همگان است.

18. موزه هنرهای مدرن استانبول

موزه هنرهای مدرن استانبول بستری برای آثار هنری معاصر ترکی و جهان است. این موزه با داشتن کلکسیونی از آثار مدرن و معاصر، محلی الهام‌بخش برای دوست‌داران هنر است. از نقاشی گرفته تا مجسمه‌سازی، عکاسی و هنر نصب، نمایشگاه‌های متنوعی را در بر می‌گیرد. موزه مدرن استانبول مکانی است برای درک بهتر هنر ترکیه‌ای معاصر و گسترش دیدگاه‌ها به سمت هنر جهانی.

19. موزه باستان‌شناسی استانبول

موزه های استانبول

موزه باستان‌شناسی استانبول، گنجینه‌ای از میراث دیدنی آناتولی است. این موزه خانه‌ای برای مجسمه‌ها، سارکوفاگ‌ها و نوشته‌های قدیمی است که از آناتولی، زادگاه تمدن‌های بی‌شماری، آمده‌اند.این موزه در کنار کاخ توپکاپی قرار دارد. کافی است در باغ اول کاخ، کنار حاجیه ایرین، پایین بروید تا به این مکان شگفت‌انگیز برسید.

آناتولی، مهد تمدن‌های کهن، بخشی از داستان خود را در این موزه روایت می‌کند. علاوه بر این، موزه تمدن‌های آناتولی در آنکارا نیز مجموعه‌ای چشمگیر از این میراث را به نمایش می‌گذارد. به تازگی، ساختمان اصلی موزه باستان‌شناسی استانبول مرمت و دوباره افتتاح شده، اما تا نوامبر ۲۰۲۳، کاخ کاشی‌ها و موزه آثار باستانی شرق همچنان بسته بودند.

شما دوست دارید از کدامیک از موزه های استانبول دیدن کنید؟

20. موزه موزاییک کاخ بزرگ

موزه موزاییک کاخ بزرگ، این گنج پنهان استانبول موزاییک‌های کف شگفت‌انگیزی از دوران امپراتوران بیزانس، به ویژه دوره امپراتور جاستینیان، را در خود جای داده است.برای دسترسی به موزه موزاییک کاخ بزرگ، از بازار آراستا کنار مسجد آبی عبور کنید. در این بازار تاریخی، تابلوهای راهنما شما را به سمت موزه هدایت خواهند کرد. موزه موزاییک کاخ بزرگ از موزه های استانبول، از ژوئیه ۲۰۲۳ به خاطر مرمت بسته است، اما انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ بازگشایی شود.

21. کاخ بیلربیی

کاخ بیلربیی، با قرارگیری درخشانش در کنار آب‌های بسفر و معماری قرن ۱۹ام، یکی از زیباترین کاخ‌های عثمانی و نگینی در سمت آسیایی استانبول است. این کاخ که ابتدا به عنوان مکانی برای استراحت تابستانی سلاطین طراحی شده بود، بعدها میزبان اشرافیت خارجی به استانبول شد، با مهم‌ترین مهمانش امپراطوره یوژنی دو مونتیخو، همسر ناپلئون سوم فرانسه.

در دورانی که کاخ‌های با شکوه با معماری باروک و نئوکلاسیک در استانبول سر بر می‌آوردند، بیلربیی نیز با شکوه خاص خود و ستون‌های مرمر آبی درخشان در سالن اصلی، جای خود را در میان آن‌ها باز کرد. اینجا هم مانند یکی از موزه های استانبول شما را به آغوش تاریخ میبرد.

22. کاخ ییلدیز

کاخ ییلدیز

کاخ ییلدیز، گوهری پنهان در بشیکتاش، در دل پارکی وسیع قرار گرفته و با عبدالحمید دوم، از سلاطین عثمانی، عجین است. این مجموعه با باغ‌های دل‌انگیز، کارخانه کاشی و کوشک مالتا، فرصتی برای لذت بردن از آرامش و تاریخ عثمانی را فراهم می‌کند.

با اینکه کاخ ییلدیز به دلیل مرمت‌ها برای مدتی بسته بود، هنوز مشخص نیست که چه زمانی دوباره درهایش را به روی علاقه‌مندان باز خواهد کرد. برای آخرین اطلاعات درباره بازگشایی این موزه، انتظار می‌رود که اخبار سال ۲۰۲۴ را دنبال کنید.

23. موزه ساکیپ سابانجی

موزه ساکیپ سابانجی در امیرگان، یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های بسفر واقع شده است. در این موزه، گاه به گاه می‌توانید آثار نقاشان نامدار جهانی را در نمایشگاه‌های موقتی ببینید.

علاوه بر این، موزه ساکیپ سابانجی از موزه های استانبول، رستوران زیبایی دارد. در رستوران موزه‌ده‌چانگا، می‌توانید غذایی لذیذ در کنار بسفر نوش جان کنید. بعد از بازدید از موزه سابانجی، فرصتی دارید تا از پارک سرسبز امیرگان هم دیدن کنید.

24. موزه فتحیه

موزه فتحیه از موزه های استانبول، مکانی برای دیدن زیباترین موزاییک‌های دوران بیزانس است. این موزه در اصل توسعه‌یافته کلیسای پاماکاریستوس، یکی از کلیساهای بیزانسی دیرینه است.

بی‌شک، مشهورترین کلیسای بیزانسی در استانبول، ایا صوفیه است. اما، موزه فتحیه و مسجد کاریه (کلیسای قدیمی خورا) نیز دو جایگاه برجسته برای تجربه هنر بیزانسی به شمار می‌روند.

25. موزه کاشی کاخ تکفور

موزه های استانبول

موزه کاشی کاخ تکفور، آخرین بازمانده یک کاخ بیزانسی از دوران میانه است، که در محله دیدنی آیوان‌سرای قرار دارد. به نام کاخ پورفیروژنیتوس هم شناخته می‌شود، این مکان کوچک اما تاثیرگذار، شاهدی از معماری و هنر کاشی‌کاری دوره‌های پایانی هم بیزانس و هم عثمانی است.

داخل اینجا که از بهترین موزه های استانبول است، میزبان نمایشگاهی از شاهکارهای کاشی‌کاری عثمانی است، جایی که شما هم کاشی‌های زیبا را می‌بینید و هم با معماری پایان دوره بیزانس آشنا می‌شوید. نزدیک این محل، کاخ بلاخرنای قرار داشت، که زمانی دومین کاخ بزرگ قسطنطنیه بود. تاریخ‌نگاران می‌گویند کاخ پورفیروژنیتوس، که با کنستانتین هفتم گره خورده، آخرین بازمانده این کاخ باشکوه است.

بخوانید: ارزان ترین راه سفر به استانبول را انتخاب کنید!

26. موزه عکاسی آرا گولر

موزه عکاسی آرا گولر، پنجره‌ای است به تاریخ نزدیک استانبول، جایی که عکس‌هایی از دهه‌های ۵۰ و ۶۰ استانبول به نمایش درآمده‌اند. آرا گولر، اسطوره عکاسی ترکیه، در طول دوران حرفه‌ای خود، جوایز فراوانی از سرتاسر جهان دریافت کرده و لحظات به یادماندنی نقاشانی چون پیکاسو و دالی را ثبت کرده است. یکی از خاطره‌انگیزترین اتفاقات زندگی او، کشف شهر باستانی آفرودیسیاس هنگام عکاسی بود.

موزه آرا گولر، بهترین‌های این عکاس نامدار را به نمایش می‌گذارد و به عنوان یکی از برترین موزه های استانبول شناخته می‌شود. برای بازدید از این موزه، می‌توانید به مرکز فرهنگی بومونتیادا سری بزنید.

27. موزه بی‌گناهی

موزه بی‌گناهی

موزه بی‌گناهی، ایده‌ای از اورهان پاموک، نویسنده برجسته و برنده جایزه نوبل است که در محله مدرن چیهانگیر استانبول جای گرفته و بازدیدکنندگان را در زمان به ۵۰ سال پیش می‌برد.

پاموک، در همان زمان که داشت رمان “موزه بی‌گناهی” را می‌نوشت، دست به کار شد تا موزه‌ای با همین نام را طراحی کند. او برای این کار، اشیاء یادگاری مربوط به مکان‌هایی که در داستانش از آنها یاد کرده بود جمع‌آوری کرد.

پاموک یک بنا در چوکورجوما، معروف به محله عتیقه‌فروش‌های استانبول، خرید و سال‌ها وقت صرف بازسازی آن کرد و در نهایت، موزه‌ای را به وجود آورد که جوایز متعددی را کسب کرد.

بخوانید: بایدها و نبایدهای سفر به استانبول؛ 8 رازی که نمیدانید!

28. موزه یهودیان ترکیه

در مورد موزه یهودیان ترکیه از جالب ترین موزه های استانبول، این موزه در کنیسه نوه شالوم، بزرگ‌ترین کنیسه استانبول قرار دارد و به تشریح ریشه‌ها و تاریخچه چندین قرن زندگی یهودیان در ترکیه و یهودیت می‌پردازد.

یهودیان در طول تاریخ بیزانس و عثمانی همیشه در استانبول بوده‌اند، به ویژه با ورود یهودیان سفاردی از اسپانیا در دوران عثمانی، جامعه یهودی شکوفا شد.

امروزه، با گشت و گذار در محله‌هایی چون گالاتا، ارتاکوی و بالات می‌توانید آثار و نشانه‌هایی از حضور یهودیان در این شهر را کشف کنید. کنیسه‌های معروفی مثل نوه شالوم، آهریدا و اتز آهاییم نیز در همین محله‌ها قرار دارند و نمادهای مهمی از تاریخ یهودیان در استانبول هستند.

29. موزه توهم

موزه های استانبول

موزه توهم ، جایی که هر گوشه‌اش سرشار از شگفتی و جادو است، می‌تواند ساعت‌ها شما را در دنیایی از سرگرمی‌ها و توهمات بصری فراگیر نگه دارد. این موزه با بیش از ۹ نمایشگاه دستی و چهار اتاق پر از بازی‌های مهیج و توهم‌های دیداری، فضایی را خلق کرده که می‌توانید در آن، زمان و فضا را فراموش کنید و به دنیایی دیگر سفر کنید.

همچنین، این موزه که از بهترین موزه های استانبول است؛ میزبان مجموعه‌ای عظیم از هولوگرام‌هاست که فرصت‌های بی‌نظیری برای عکاسی خلاقانه فراهم می‌آورد. اگر دلتان می‌خواهد کمی هیجان را تجربه کنید، حتماً به تونل ورتکس سری بزنید و عکس‌های ناب و باورنکردنی بگیرید.

تجربه‌ای که موزه توهم در استانبول ارائه می‌دهد، نه تنها خلاقانه بلکه کاملاً فراگیر است، ایده‌آل برای اضافه کردن به برنامه‌های خانوادگی شما.

30. موزه نظامی استانبول

در مورد موزه نظامی استانبول، این موزه یک گنجینه برای دوست‌داران تاریخ است که درست در قلب مناطق توریستی مانند میدان تکسیم، نیشانتاشی و بشیکتاش قرار دارد و به راحتی قابل دسترسی است.

در موزه نظامی استانبول، می‌توانید با سنت‌های نظامی ترکیه از دوران سلجوقیان و عثمانیان آشنا شوید و امپراتوری‌هایی که قرن‌ها بر آناتولی و میان‌رودان حکمرانی کرده‌اند را کاوش کنید.

31. موزه خانم سادبرک

 موزه خانم سادبرک

موزه خانم سادبرک از موزه های استانبول، واقع در منطقه زیبای ساری‌یر کنار بسفر، در یک خانه تاریخی نزدیک به رستوران‌های معروف ماهی قرار گرفته است. این موزه به نوعی به خانواده کوچ و موزه رحمی کوچ مرتبط است، چرا که سادبرک خانم از اعضای شناخته شده این خانواده بوده است.

در اینجا، می‌توانید مجموعه‌ای از کاشی‌ها و لباس‌های سنتی که سادبرک خانم طی عمرش جمع‌آوری کرده، ببینید و با بخش‌هایی از فرهنگ ترکی آشنا شوید.

32. مادام توسو استانبول

مادام توسو استانبول از بهترین موزه های استانبول فرصتی عالی برای عکس گرفتن با مشاهیر ترکی و جهانی در زمینه‌های مختلف فراهم می‌آورد. اینجا، علاوه بر چهره‌های محلی، می‌توانید با افراد معروف در عرصه‌های جهانی هم عکس بیندازید و عکس‌های اینستاگرامی جذاب بگیرید.

33. موزه اسباب‌بازی استانبول

موزه اسباب‌بازی استانبول توسط سونای آکین، شاعر معروف ترک، افتتاح شده و مجموعه‌ای بی‌نظیر از اسباب‌بازی‌های جمع‌آوری شده از سراسر دنیا را به نمایش می‌گذارد. این موزه که استانبول را به عنوان پایتخت اسباب‌بازی جهان معرفی کرد، بی‌شک یکی از جذاب‌ترین موزه‌های سمت آسیایی استانبول است.

34. موزه چورا

موزه های استانبول

موزه چورا یکی از مهم‌ترین بناهای بیزانسی در استانبول است که به خاطر موزاییک‌ها و نقاشی‌های دیواری زیبایش شهرت دارد. این موزه در محله ادیرنه‌کاپی قرار دارد.

ساختمانی که اکنون موزه در آن جای گرفته، ابتدا در اوایل قرن چهارم به عنوان کلیسا ساخته شده بود. در قرن دوازدهم، به مسجد تبدیل شد؛ و در قرن نوزدهم، به عنوان انبار آثار باستانی استفاده می‌شد. در سال ۱۹۵۸ به عنوان موزه افتتاح شد.

موزه چورا  شامل چندین موزاییک و نقاشی دیواری بیزانسی مهم دیگر نیز می‌باشد. این‌ها شامل صحنه‌هایی از زندگی مسیح، مانند تولد و صلیب کشیده شدن، به علاوه پرتره‌های قدیسان و شخصیت‌های کتاب مقدس است.

این موزه به مقصدی پرطرفدار برای گردشگران تبدیل شده و یکی از بهترین موزه های استانبول است.

بخوانید: کاروانسرای والده خان استانبول

35. موزه کاشی

موزه کاشی، یکی از گنجینه‌های کمتر شناخته شده استانبول است، اما بازدید از آن برای هر کسی که به هنر و تاریخ علاقه‌مند است، بسیار ارزشمند است. موزه مجموعه گسترده‌ای از کاشی‌های ترکی را که به قرن چهاردهم بازمی‌گردد، در خود جای داده است. کاشی‌های به نمایش گذاشته شده بسیار زیبا هستند و نگاهی جذاب به گذشته کشور ارائه می‌دهند.

36. موزه شکلات

موزه شکلات

موزه شکلات پلیت در استانبول، تنها موزه شکلات این شهر، به جهان شگفت‌انگیز شکلات اختصاص دارد. این مکان، که از سوی شرکت شکلات‌سازی پلیت بنا شده، بازدیدکنندگان را به تجربه‌ای بی‌نظیر دعوت می‌کند که در آن می‌توانند از تندیس‌ها و نمایش‌های متنوع شکلاتی لذت ببرند.

در موزه، مجسمه‌های شکلاتی دیدنی، شامل مدل‌هایی از جاذبه‌های مشهور، شخصیت‌های تاریخی و کاراکترهای افسانه‌ای، همگی از شکلات ساخته شده‌اند. بخش‌هایی هم به تاریخچه و فرآیند ساخت شکلات اختصاص یافته است. موزه همچنین کارگاه‌ها و برنامه‌هایی را برای علاقه‌مندان، به ویژه کودکان، که مایل به کشف رازهای ساخت شکلات هستند، ترتیب داده است.

موزه شکلات پلیت مکانی ایده‌آل برای عاشقان شکلات و خانواده‌های در جستجوی یک تجربه متفاوت در استانبول است. این مکان فرصتی برای کشف، یادگیری و البته تست کردن شکلات‌های خوشمزه را فراهم می‌آورد.

شما نظرتان درباره موزه های استانبول چیست؟

37. موزه تاریخ علم و فناوری در اسلام

استانبول خانه‌ی موزه‌ای بی‌نظیر در زمینه علم و فناوری در دنیای اسلام است: موزه تاریخ علم و فناوری در اسلام. این موزه، که در سال ۲۰۰۸ به دست پروفسور دکتر فوات سزگین پایه‌گذاری شد، گنجینه‌ای است از شاهکارهای دستاوردهای علمی اسلام. با ابزارهای نجومی برای اندازه‌گیری زمان، کتاب‌هایی در ریاضیات و مدل‌های مهندسی، بازدیدکنندگان را به دورانی می‌برد که علم در قلمرو اسلامی از قرن نهم تا شانزدهم میلادی شکوفا بود. موزه نیز میزبان ساعت فیل، اثر معروف الجزری و یکی از برجسته‌ترین نجومیان دوره عثمانی است. گشتی در این موزه، فرصتی است غنی برای آشنایی با این بخش هیجان‌انگیز از تاریخ اسلام.

بخوانید: ایستگاه راه آهن حیدر پاشا

38. موزه بانک استانبول

موزه های استانبول

این موزه که از بهترین موزه های استانبول است، جایی کامل برای کسانی که مشتاق دانستن درباره تاریخچه هنر، فرهنگ و بانکداری ترکیه هستند. این موزه که در سال ۲۰۰۷ توسط ایش بانک، یکی از قدرتمندترین بانک‌های ترکیه افتتاح شد، به شما دیدی چشمگیر از دنیای بانکداری در دوران پایانی حکومت عثمانی می‌دهد. شما می‌توانید همه چیز را از دفتر موزه گرفته تا گاوصندوق‌ها و میز کارمندان را ببینید، جایی که همه چیز دقیقاً مانند گذشته حفظ شده است، از صندوق‌های امانت گرفته تا میزهای نقدی و حتی اتاق‌های امنیتی که حالا به کتابفروشی و میز اطلاعات تبدیل شده‌اند. و نکته بهتر اینکه، ورود به این موزه رایگان است.

39. موزه خودروهای کلاسیک اورال آتامان

برای دوستداران خودروهای کلاسیک، موزه خودروهای کلاسیک اورال آتامان در استانبول، بهترین نقطه برای پرداختن به این علاقه است. این موزه که تلفیقی از فضای موزه‌ای و کافه‌های سبک دهه ۵۰ است، شما را به گذشته‌های دور می‌برد و در نوستالژی غوطه‌ور می‌کند! با تاسیس در سال ۲۰۱۲، موزه بیش از ۷۰ وسیله نقلیه شامل کامیون‌ها و موتورسیکلت‌هایی را که مربوط به دوره‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۷۰ از نقاط مختلف اروپا هستند، به نمایش می‌گذارد. از خودروهای کلاسیک نظیر فورد تی تورینگ ۱۹۲۶، کامیون پیکاپ دوج ۱۹۳۷ و کادیلاک کانورتیبل ۱۹۵۰ گرفته تا تابلوهای نئون و نمایش درپوش‌های چرخ، علاقه‌مندان به خودروهای کلاسیک چیزهای زیادی برای دیدن و لذت بردن دارند.

اینجا از هیجان انگیز ترین موزه های استانبول است!

بخوانید: پلکان کاموندو استانبول

40. موزه آتاتورک در استانبول

موزه آتاتورک در استانبول

این مکان تاریخی، وقف زندگی و دستاوردهای مصطفی کمال آتاتورک، اولین رئیس‌جمهور ترکیه، شده است. خانه‌ای سه طبقه که در سال ۱۹۰۸ ساخته شده و زمانی خانه آتاتورک بوده، امروزه به عنوان پنجره‌ای به دنیای او در خدمت علاقه‌مندان است. شهرداری استانبول این خانه را در سال ۱۹۲۸ خرید و آن را همراه با وسایل شخصی آتاتورک به موزه انقلاب آتاتورک تبدیل کرد که در سال ۱۹۴۲ افتتاح شد. بازدید از این موزه، با نمایشگاه‌هایی از لباس‌ها، اسناد تاریخی و تصاویری از زندگی آتاتورک، فرصتی است برای غواصی در تاریخ و شخصیتی که بر تاریخ ترکیه تاثیر گذاشت.

41. موزه آشیان

موزه آشیان از بهترین موزه های استانبول، نیز دنیایی از تاریخ و فرهنگ را به نمایش می‌گذارد. این خانه دو طبقه، که زمانی متعلق به توفیق فکرت، شاعر برجسته ترک بوده، حالا به عنوان موزه‌ای به یاد او و دیگر شاعران ترکیه، زندگی و آثارشان را به اشتراک می‌گذارد. پس از وفات فکرت، خانه به موزه تبدیل و در سال ۱۹۶۱ به «آشیان»، به معنی «لانه»، نام‌گذاری شد. طبقه اول به آثار و وسایل شخصی شاعرانی چون عبدالحق حامد ترهان و نیگار خانم اختصاص دارد، در حالی که طبقه دوم، جایی است برای غرق شدن در زندگی و خلاقیت توفیق فکرت. از اتاق کار تا وسایل شخصی، هر چیزی در موزه آشیان داستانی برای گفتن دارد، و مناظر زیبا از استانبول و بسفر، جلوه‌ای خاص به این موزه می‌بخشند.

از آخرین قیمت هتل های استانبول خبر دارید؟

حرف آخر

موزه ‌های استانبول را به شما معرفی کردیم و در رابطه با دیدنی‌های هر یک ازآن ها با شما صحبت کردیم. چنان چه شما قبلا از این مکان های جذاب دیدن کرده‌اید، نظرات خود را با ما در میان بگذارید تا بقیه مسافران هم بتوانند از آن استفاده کنند. ممنون که تا اینجا همراه ما بودید!

سوالات متداول

مهم‌ترین موزه‌های استانبول کدام‌ها هستند؟

موزه‌های مهم استانبول شامل موزه ایاصوفیه، موزه کاخ توپکاپی، موزه باستان‌شناسی استانبول و موزه هنرهای مدرن استانبول هستند.

آیا برای بازدید از موزه‌های استانبول بلیت لازم است؟

بله، برای بیشتر موزه‌های استانبول نیاز به خرید بلیت است، اما قیمت‌ها و ساعات بازدید می‌تواند متفاوت باشد.

آیا موزه‌های استانبول در روزهای خاصی تعطیل هستند؟

بله، برخی از موزه‌ها ممکن است در روزهای خاصی مانند دوشنبه‌ها تعطیل باشند، بنابراین توصیه می‌شود قبل از بازدید، ساعات کاری موزه‌ها را بررسی کنید.

آیا موزه‌های استانبول دارای نمایشگاه‌های موقت هستند؟

بله، بسیاری از موزه‌ها در استانبول به طور منظم نمایشگاه‌های موقت برگزار می‌کنند که مجموعه‌های متنوعی از آثار هنری و تاریخی را به نمایش می‌گذارند.

آیا بازدید از موزه‌های استانبول برای کودکان مناسب است؟

بله، بسیاری از موزه‌ها در استانبول فعالیت‌ها و بخش‌هایی ویژه برای کودکان دارند که تجربه‌ی آموزشی و سرگرم‌کننده‌ای برای آن‌ها فراهم می‌کند.

نظرات کاربران