Cappadocia

20 مورد از بهترین جاذبه های گردشگری کاپادوکیا غافلگیرتان می کند!

کاپادوکیا، یکی از شگفت‌انگیزترین مناطق ترکیه، با مناظری خارق‌العاده که گویی از داستان‌های افسانه‌ای بیرون آمده‌اند، خودنمایی می‌کند. این سرزمین، با دودکش‌های پریانی که از زمین سربرآورده‌اند، شهرهای زیرزمینی که داستان‌ها از آنها نقل می‌کنند و پروازهای فراموش‌نشدنی با بالون‌های هوای گرم، هر ساله مسافران را از سراسر جهان به سوی خود می‌کشاند. جاذبه های گردشگری کاپادوکیا، با تاریخی غنی و فرهنگی غنی‌تر، دعوت‌نامه‌ای است برای کاوشگرانی که به دنبال تجربیاتی جدید و خاطراتی به یادماندنی هستند. از پیاده‌روی در دره‌های رویایی گرفته تا شب‌هایی ستاره‌باران زیر آسمان کاپادوکیا، هر گوشه از این سرزمین رازآلود، داستانی برای تعریف کردن دارد.

خرید بلیط کنسلی هواپیما استانبول فقط با سه کلیک ممکنه!

جاذبه‌های تفریحی کاپادوکیا

کاپادوکیا بیشتر از هر چیز دارای دیدنی‌های تاریخی است؛ اما باید با چشمان خودتان ببینید که حتی این مکان‌های تاریخی هم از تفریحات باحال و دیدنی به حساب می‌آیند. با این حال، برخی از جاذبه‌های تفریحی کاپادوکیا عبارت است از:

بالون سواری؛ از جاذبه های گردشگری کاپادوکیا

Cappadocia

حتما عکس های بالون های رنگارنگ در کشور ترکیه را دیده‌اید؛ در واقع، پرواز بر فراز آسمان در صبح یکی از جذاب‌ترین مواردی است که گردشگران به آن علاقمند هستند. چنان چه هوا گرم و مساعد باشد، شما می‌توانید از بالون سواری در منطقه کاپادوکیا لذت ببرید. در فصول گرم سال و در ابتدای روز، به طور همزمان صد بالون بر فراز آسمان این منطقه به پرواز در می‌آیند که منظره‌ای زیبا و تماشایی را ایجاد می‌کنند. بالون سواری در این منطقه حدودا یک ساعت الی ۹۰ دقیقه طول می‌کشد. اگر می‌خواهید از تمامی جاذبه های گردشگری کاپادوکیا به شکلی متفاوت دیدن کنید؛ بالون سواری بهترین گزینه برای شما است. 

بخوانید: استانبول یا کاپادوکیا؛ کدامیک بهتر است؟

دره‌های سرخ و گل سرخ؛ تپه‌های رنگی و باغ‌های سرسبز

این دره‌های در هم تنیده و زیبا در حد فاصل دو روستای Göreme و çavusin واقع شده و تمام منطقه از صخره‌های پاستلی زرد و نارنجی پوشیده شده است. این صخره‌های رنگارنگ و زیبا در اثر انفجار آتشفشان‌ها و اثرات فرسایشی آب و خاک ایجاد شده‌اند. در میان این صخره‌های زیبا، شما شاهد وجود باغ‌های میوه سرسبزی خواهید بود که توسط باغبانان محلی نگهداری می‌شوند. 

به علاوه، کلیساها و حکاکی‌های مربوط به دوره بیزانس که در این منطقه وجود دارند، یک منظره دیدنی طبیعی و تاریخی را تشکیل می‌دهند که شما می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. مسیرهای پیاده‌روی زیبایی که در این منطقه وجود دارند، شما را برای برداشتن کفش‌های پیاده‌روی‌تان ترغیب می‌کنند. سه مورد از جاذبه های گردشگری کاپادوکیا کلیسای kolonlu، کلیسای Haçil و کلیسای uc Haçil است که با طراحی‌های حیرت انگیز دیواری و سقفی در دره‌های گل رز واقع شده‌اند.

بخوانید: جاهای تاریخی استانبول: از قصرهای عثمانی تا حمام‌های باستانی، سفری در زمان!

دره ایهلارا؛ از بهترین جاذبه های گردشگری کاپادوکیا

این دره باریک و سرسبز ۱۰۰ متری که با صخره‌های ناهموار ایهلارا محاصره شده پر از درختان صنوبر و زمین‌های حاصلخیز بوده و منظره‌ای بسیار زیبا و دیدنی را برای گردشگران ایجاد کرده است. سه کلیسای زیبا و دیدنی سنت جروج (Kirk Dam Altı Kilise)، مار (Yılanlı Kilise)، و کلیسای معطر(Kokar Kilise) در این مسیر وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. یک صومعه صخره‌ای بسیار زیبا هم در دره روستای سلیم با نام قله‌ی سنگیِ صومعه‌ی سلیم وجود دارد که دیدن آن برای علاقمندان به تاریخ خالی از لطف نخواهد بود. کلا، این دره به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری کاپادوکیا آنقدر دیدنی است که هم شما را به دل تاریخ می‌برد و هم حال و هوای گردش و تفرحی را به شما هدیه می‌کند. 

تور ارزان استانبول با سه کلیک در دستان شماست!

اسب سواری و پیاده‌روی در کاپادوکیا

جاذبه های گردشگری کاپادوکیا

بالون‌ها تنها راه برای دیدن مناظر چشم نواز و زیبای دره‌های کاپادوکیا نیستند. یکی از روش‌های بسیار محبوب برای بازدید از مناطق مختلف این منطقه از جمله دره رز، اسب سواری و دوچرخه سواری است. البته به علت وجود صخره‌های سخت، استفاده از دوچرخه تنها به افراد بسیار حرفه‌ای توصیه می‌شود.

سوگانلی؛ تاریخی و تفریحی از جاذبه های گردشگری کاپادوکیا

دره‌های دو قلوی سوگانلی (Soǧanlı) که در میان قله‌های سنگی هرمی شکل قرار گرفته‌اند از جمله زیباترین جاذبه های گردشگری کاپادوکیا به شمار می‌روند. در زمان شکوفایی دوره بیزانس، این محل یک مرکز صومعه‌ای بزرگ بود. کلیساهای کاراباس، ساکلی و ییلانی از کلیساهای زیبا و دیدنی این منطقه هستند که دیوارهای آن‌ها با تصاویر و نقاشی‌های زیبایی مزین شده است. در مسیر جاده سوگانلی که به این منطقه ختم می‌شود، روستاهای زیبایی وجود دارند که محلی مناسب برای سفر یک‌روزه و به یاد ماندنی هستند. شما می‌توانید در مسیر این روستا در دو مکان دیدنی و زیبا شامل صومعه کسلیک دوران بیزانس و ویرانه‌های باستانی روبس سوبسوس توقف کنید.

بخوانید: آکواریوم های استانبول؛ در دنیای ماهی های رنگارنگ سفر کنید!

اوچیسار؛ دژ سنگی بزرگ و پر از غار و تونل

دهکده اوچیسار در احاطه قلعه سنگی غول پیکری قرار گرفته است که تونل‌ها و غارهای متعددی را در دل خود قرار داده‌اند. این صخره‌های سنگی عملکردی همانند تونل‌های زیر زمینی را در عصر بیزانس داشتند و دهکده را در برابر حمله مهاجمان حفاظت می‌کردند. با پیاده‌روی از روستای اوچیسار، شما می‌توانید به روستای Göreme بروید و از مسیری زیبا لذت ببرید. مسیرهای پیاده‌روی با چشم اندازهای زیبای طبیعت باعث شده تا توریست‌های زیادی به این منطقه سفر کنند. اوچیسار یکی از جاذبه های گردشگری کاپادوکیا قطعا ارزش دیدنی را دارد. 

اورگوپ (Ürgüp)؛  هتل ور ستوران‌های خیلی خاص

Ürgüp

این مجموعه یک مجموعه پر از بوتیک‌ها، هتل‌ها و رستوران‌های لوکس است که سالانه توجه تعداد زیادی از گردشگران کاپادوکیا را به خود جلب می‌کند. البته مسجد کارامان اوغلو که از قرن سیزدهم به جای مانده است و آلتی کاپی توربسی که یک مقبره خانوادگی ساخته یک شاهزاده سلجوقی است، از جمله آثار تاریخی مربوط به دوره سلجوقیان و از جاذبه های گردشگری کاپادوکیا در این منطقه به شمار می‌روند که برای بازدیدکنندگان جالب توجه هستند. معماری زیبا و تاریخی این بخش از کاپادوکیا قطعا اوقات خیلی مفرحی برای شما بوجود می‌آورد. 

بخوانید: آب انبار باسیلیکا؛ میراث بیزانسی ها در استانبول

دودکش‌های پریان از جاذبه های گردشگری کاپادوکیا

دودکش‌های پریان کاپادوکیا، با قرار گرفتن در فاصله ۴ کیلومتری از مرکز شهر، به عنوان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری کاپادوکیا و تفریحات آن شناخته می‌شوند. این سازه‌های سنگی خیره‌کننده که از میراث جهانی یونسکو به شمار می‌روند، به لطف فرسایش توف آتشفشانی و سنگ‌های نرم، شکل‌گرفته‌اند. بیشتر این سازه‌های طبیعی و منحصر به فرد در پارک ملی گورمه قرار دارند.

برای تجربه بهترین مناظر دودکش‌های پریان، دره‌های زلوه، قرمز، دورنت، و کبوتر از جمله مکان‌هایی هستند که باید به آن‌ها سر زد. علاوه بر این، یکی از به‌یادماندنی‌ترین روش‌ها برای مشاهده این ساختارهای طبیعی زیبا، پرواز با بالون هوای داغ است که تجربه‌ای استثنایی از کاپادوکیا ارائه می‌دهد.

جاذبه‌های تاریخی کاپادوکیا

جاهای تاریخی کاپادوکیا کم نیست و هر کدام پر از شگفتی هستند که وقتی به صورت جزئی و دقیق به آنها نگاه می‌کنید؛ متوجه اصالت و فرهنگ مردم این منطقه در قرن‌های گذشته می‌شوید. این مکان‌های تاریخی شامل: 

موزه فضای باز گورمه؛ از جاذبه های گردشگری کاپادوکیا

منطقه محافظت شده یونسکو و موزه فضای باز Gröme، در خارج از این دهکده واقع شده است. این موزه دارای کلیساهای صخره‌ای است که با نقاشی‌های دیواری زیبایی مزین شده‌اند. قدمت این منطقه دیدنی تاریخی به قرن‌های ۱۰ تا ۱۲ میلادی باز می‌گردد. در آن زمان، کاپادوکیا یکی از مهم‌ترین مراکز مذهبی بینزانس به حساب می‌آمد. 

در گورمه، چندین کلیسای مختلف وجود دارد؛ اما از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به 

  • کلیسای سیب با نقاشی‌های دیواری زیبا 
  • کلیسای سنت باربارا با دکوراسیون داخلی قرمز دیدنی‌اش
  • کلیسای مار با نقاشی‌های دیواری زیبای به جا مانده از زمان سینت جورج و نقاشی‌های دیواری جذاب به جا مانده از هرمافرودیت سینت انوفیروس 
  • کلیسای ترمیم شده خارق‌العاده کارانلیک 

و غار نوردی در کلیسای توکالی اشاره کرد. این موزه از جاذبه های گردشگری کاپادوکیا است که شما را حیرت زده می‌کند. با تماشای هر جزئیاتی از این کلیساها عقل و هوش از سرتان می‌پرد. 

بخوانید: 15 مورد از شهربازی های استانبول؛ زمین بازی بزرگسالان و پارادایس کودکان

گورمه (Gröme)؛ روستایی دفن شده در خاک

جاذبه های گردشگری کاپادوکیا

این روستا بارها از سوی چندین مجله گردشگری به عنوان یکی از زیباترین روستاهای جهان شناخته شده است. قدم زدن در این منطقه و بازدید از قسمت‌های مختلف آن خالی از لطف نخواهد بود. گورمه زیبا تا نیمه زیر تپه‌ها مدفون شده است و چیزی به جز نمای سنگی خانه‌ها از بیرون قابل رویت نیست. اگر به پیاده‌روی علاقمند هستید؛ این روستا به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری کاپادوکیا، می‌تواند بهترین محل برای قدم زدن شما باشد. تپه‌ها و دره‌های مختلفی که در این منطقه واقع شده‌اند، منظره زیبایی را برای قدم زدن ایجاد می‌کنند که گذر از آن خالی از لطف نیست.

بخوانید: همه چیز درباره شهربازی ویالند استانبول؛ قیمت بلیط، ساعات کاری و جاذبه‌ها

شهر زیر زمینی کایماکلی؛ از بهترین جاذبه های گردشگری کاپادوکیا

شهرهای زیر زمینی کاپادوکیا نخستین بار در عصر برنز دوره هیتیت حفر شدند؛ اما شهرت آن‌ها مربوط به عصر بینزانس و قرن ۶ و ۷ است. در این زمان، مسیحیان زمین را برای فرار از دشمنان حفر می‌کردند که امروزه به شهرهای زیرزمینی کاپادوکیا معروف شده‌اند. گردش در این تونل‌های حفر شده می‌تواند یک تجربه جالب و شگفت‌انگیز باشد؛ اما چنان چه از فضاهای تنگ و بسته وحشت دارید، قسمت‌های بسیار باریک این تونل‌ها می‌توانند برای شما دلهره‌آور باشند. هزارتویی از اتاق‌ها و تونل‌های به هم وصل شده که هشت طبقه هم هست از تماشایی‌ترین جاذبه های گردشگری کاپادوکیا است؛ تصمیم با شماست!

موزه فضای باز زلو؛ صخره‌های سنگی با خانه‌های درون غار

قدم زدن در میان صخره‌های منطقه زلو (zelve) و خانه‌های غاری و سنگی که در این محل واقع شده‌اند، شما می‌توانید سفر در کاپادوکیای قدیم را تجربه کنید. این شهرک در قرن ۹ به عنوان یک صومعه وجود داشت و در قرن ۲۱ یک شهرک بسیار پررونق و شلوغ بود. 

در سال ۱۹۵۲، فرسایش و ریزش سنگ‌ها مردم را ناگزیر به تخلیه منطقه کرده و zelve را به یک شهرک متروکه تبدیل کرد. امروزه این منطقه به عنوان یک موزه فضای باز و از جاذبه های گردشگری کاپادوکیا شناخته می‌شود. کلیسای Üzümlü سالم‌ترین قسمت به جا مانده از این مجموعه است که به شکل یک کلیسای کاملا سنگی وجود دارد و علاقه‌مندان به تاریخ می‌توانند از آن بازدید کنند. البته، اگر به تاریخ هم علاقه ندارید، مطمئن باشید که گشتن در میان راه‌های پر پیچ وخم این موزه و دیدن خانه‌های داخل غار خیلی جالب و دیدنی هستند. 

بخوانید: در میدان تکسیم استانبول چه کارهایی انجام بدهیم؟

شهر زیرزمینی درینکویو؛ عمیق‌ترین پناهگاه‌های زیرزمین

The underground city of Drinkuyo

شهر زیر زمینی درینکویو (Derinkuyu)، عمیق‌ترین پناهگاه مسیحیان است که توسط مسیحیان اولیه یا کایماکلی برای پنهان شدن از دست مهاجمان و دشمنان مورد استفاده قرار می‌گرفت. تونل‌های زیر زمینی در این قسمت بسیار کلاستروفوبیک هستند و تا عمق زمین فرو می‌روند. چنان چه شما از فضاهای بسته و تنگ هراس داشته باشید، بازدید از این منطقه به شما توصیه نمی‌شود. 

این شهر زیر زمینی بسیار به شهر زیر زمینی کایماکلی نزدیک است و شما می‌توانید در یک روز از این دو منطقه بازدید کنید. از آن جایی که این منطقه محبوبیت زیادی نزد بازدیدکنندگان ندارد، شما می‌توانید با خیال راحت و بدون ترس از ازدحام جمعیت از آن بازدید کنید.

بخوانید: مسجد فاتح استانبول؛ مسجدی با معماری بیزانسی!

چاووسین؛ شهری تاریخی با کلیساهای قدیمی 

دو کلیسای زیبا و دیدنی باقی مانده از دوره بیزانس از دیدنی‌ترین قسمت‌های شهر چاووسین یا چاووشین هستند که شما می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. کلیسای معروف چاووسین در ورودی شهر وجود دارد. این کلیسا همچنین با نام کلیسای کبوتر بزرگ شناخته می‌شود؛ زیرا در زمان‌های قدیم و در اوایل قرن ۲۰، مردم از این کلیسا به عنوان یک کبوتر خانه محلی استفاده می‌کردند. پس از کمی پیاده روی در این شهر، شما می‌توانید کلیسای سینت جان باپتیست را ببینید که به گفته برخی مورخان، قدیمی‌ترین کلیسا و از جاذبه های گردشگری کاپادوکیا است.

پاشابگ؛ قله‌های قارچی

وجود صخره‌های سوزنی شکل و قارچی پاشابگ (Paşabaǧ)، این منطقه را به یکی از دیدنی‌ترین جاذبه های گردشگری کاپادوکیا تبدیل کرده است. در اوایل دوره بیزانس، یک جامعه مذهبی از مریدان سنت سیمئون استیلت، زندگی خود را وقف پایه‌گذاری سبک‌های جدیدی در این منطقه کرده‌اند. آن‌ها اتاقک‌هایی را در بالای این صخره‌های سوزنی تراشیده‌اند که محلی برای نمازگزاری آن‌ها محسوب می‌شده است. در حال حاضر، علاقه‌مندان می‌توانند از یکی از این اتاقک‌ها بازدید کنند.

بخوانید: غذاهای محلی استانبول: رازهای آشپزخانه‌های ترکی، خوشمزه و اصیل

آوانوس؛ شهر هنر زیبای سفال گری

Avanos

آوانوس یکی از شهرهای زیبا و پر جنب و جوش ترکیه است که در حاشیه رودخانه کیزیلیرماک واقع شده است. در قسمت‌های قدیمی‌تر این شهر، شما عمارت‌هایی فرسوده و بازمانده از دوره عثمانی را خواهید دید که با یک جاده سنگفرش شده احاطه شده‌اند. این شهر تاریخچه دور و درازی در صنعت سفالگری دارد. صنعتگران این منطقه از خاک رس قرمز حاشیه رودخانه برای ساخت ظروف سفالی زیبای خود استفاده می‌کنند و آن‌ها را در امتداد جاده اصلی مرکز شهر به فروش می‌رسانند. موزه سرامیک گورای، یک موزه دیدنی است که میراث سفالی منطقه را به نمایش می‌گذارد و ارزش یک بار بازدید را دارد.

بخوانید: معرفی بهترین دانشگاه های استانبول+ معرفی رشته و رتبه

صومعه اسکی گوموسلر؛ دیوارنگاره‌های ماندگار و دیدنی

صومعه اسکی گوموسلر یا نقره قدیمی از دیگر جاذبه های گردشگری کاپادوکیا در ۱۰ کیلومتری شمال شرق شهر نیگده واقع شده است. این صومعه صخره‌ای نقاشی‌های بسیار زیبا و چشم‌نوازی دارد که قدمت آن‌ها به قرن یازدهم برمی‌گردد و شامل تصاویری از مریم مقدس و عیسی مسیح است که در کنار جبرئیل و میکائیل به تصویر کشیده شده‌اند. به علاوه مجموعه‌ای از تونل‌های به هم فشرده شده به تازگی در این منطقه برای بازدید گردشگران باز شده‌اند که با وجود فشرده بودن در بعضی از قسمت‌ها می‌توانند محل خوبی برای بازدید گردشگران باشند.

قیصریه؛ شهر پرتکاپو و از جاذبه های گردشگری کاپادوکیا

بسیاری از گردشگران، تنها در حین عبور از مسیر فرودگاه از شهر قیصریه (Kayseri) بازدید می‌کنند؛ اما در این شهر، آثار انگشت شمار تاریخی مختلفی وجود دارد که علاقه‌مندان می‌توانند از آن‌ها بازدید کنند. برای مثال یکی از نخستین دانشگاه‌های پزشکی جهان در این نقطه واقع شده است که می‌تواند برای خیلی از گردشگران جالب به نظر برسد. موزه باستان شناسی قیصریه یکی دیگر از اماکن دیدنی این شهر است. همچنین شما می‌توانید از پیست اسکی زمستانی این شهر بازدید کنید و از تفریجات آن لذت ببرید.

بخوانید: جاهای دیدنی استانبول؛ مثل محلى ها همه جا را بشناسید

حاجی بکتاش؛ زیارتگاه و از جاذبه های گردشگری کاپادوکیا

جاذبه های گردشگری کاپادوکیا

حاجیبکتاش یکی از مراکز زیارتی برای پیروان بکتاشی است که توسط حاجی بکتاش ولی، فیلسوف ایرانی، تاسیس شد. این مرکز زیارتی سنگی به طور حتم می‌تواند برای گردشگران مختلف بسیار جالب باشد و یک مکان دیدنی از دید آن‌ها محسوب شود.

رازهای پنهان صومعه سلیمه: از جاذبه های گردشگری کاپادوکیا

صومعه سلیمه از جاذبه های گردشگری کاپادوکیا، اثری خیره‌کننده از معماری منحصر به فرد که در دل کوه‌های آتشفشانی کنده‌شده و با محیط اطرافش یکپارچه شده است، در نخستین نگاه، تمایزی با سنگ‌ها و صخره‌های اطراف ندارد. این ادغام هنرمندانه، شاید با هدف محافظت از بنا در برابر دیده‌های دور و نزدیک طراحی شده تا همچون گنجی مخفی، تنها به چشم طالبان حقیقی نمایان شود.

با قدم زدن در دالان‌ها و اتاق‌های این صومعه دست‌کند، بازدیدکنندگان می‌توانند از نزدیک با جزئیاتی شگفت‌انگیز و آثار باستانی که از دوران‌های گذشته به یادگار مانده، آشنا شوند. این مکان، که زمانی برای عبادت و مناسک مذهبی مورد استفاده قرار می‌گرفت، هنوز هم خانه‌ای برای نقاشی‌های دیواری باستانی و شاهدی بر تاریخ غنی منطقه است.

بازدید از صومعه سلیمه فرصتی استثنایی برای کاوش در عمق تاریخ و میراث فرهنگی منطقه، و لمس آرامشی است که تنها در چنین فضای روحانی و باشکوهی قابل تجربه است.

بخوانید: مراکز خرید استانبول؛ در استانبول چه بخریم و از کجا بخریم؟

جاذبه های گردشگری کاپادوکیا برای زوج های جوان

کاپادوکیا در ترکیه با مناظر طبیعی خیره‌کننده و تاریخ غنی خود، گزینه‌ای رویایی برای زوج‌های جوان است که به دنبال تجربیات به‌یادماندنی هستند. در اینجا چند جاذبه گردشگری برای زوج‌های جوان در کاپادوکیا آورده شده است:

  1. پرواز با بالون هوای گرم: شروع روز با پروازی در آسمان کاپادوکیا، از بالا نظاره‌گر مناظر فراموش‌نشدنی دودکش‌های پریان، دره‌ها و کوه‌های زیبا باشید.
  2. گشت و گذار در دره رز و دره قرمز: پیاده‌روی دست‌در‌دست هم در میان مناظر نفس‌گیر و تماشای غروب آفتاب فراموش‌نشدنی در این دره‌های رنگارنگ.
  3. شام رمانتیک در رستوران‌های صخره‌ای: لذت بردن از یک شام رمانتیک در یکی از رستوران‌های صخره‌ای با چشم‌اندازهای بی‌نظیر از بهترین جاذبه های گردشگری کاپادوکیا است.
  4. اقامت در هتل‌های غاری لوکس: تجربه زندگی در یکی از هتل‌های غاری منحصر به فرد و لوکس کاپادوکیا، که ترکیبی از راحتی سنتی و امکانات مدرن است.
  5. تور ATV در غروب خورشید: هیجان یک ماجراجویی در طبیعت، با یک تور ATV در اطراف مناطق دیدنی و تماشای غروب آفتاب.
  6. بازدید از شهر زیرزمینی دِرینکویو: کشف اسرار یک شهر زیرزمینی عظیم و تجربه تاریخ زنده کاپادوکیا.
  7. پیاده‌روی در دره ایحلارا: یک مسیر پیاده‌روی آرامش‌بخش در میان طبیعت سرسبز و کلیساهای صخره‌ای تاریخی.

این تجربیات رمانتیک و منحصر به فرد از جاذبه های گردشگری کاپادوکیا می‌توانند خاطراتی ناب و به‌یادماندنی برای زوج‌های جوان در سفر به این مکان شگفت انگیز ایجاد کنند.

بخوانید: چه کارهایی را در محله سلطان احمد استانبول باید انجام داد؟

جاذبه های گردشگری کاپادوکیا

10 حقیقت جالب در مورد کاپادوکیا

  1. چیزی که ما امروز به عنوان پری کاپادوکیا یا «قلعه‌های پنبه‌ای» می‌شناسیم؛ در حدود س تا چهار میلیون سال پیش بر اثر مجموعه‌ای از فوران‌های آتشفشانی منطقه آناتولی ایجاد شدند.
  2. دودکش های پری نمادین منطقه کاپادوکیادر اثر فرسایش آتشفشانی بوجود آمدند. یعنی خاکستر ضخیم به سنگ نرمی تبدیل شد که توف نامیده می‌شود و با گذشت زمان سنگ‌های توف با باد و آب فرسایش یافتند و به دودکش درآمدند. 
  3. وسعت کاپادوکیا بسیار زیاد است؛ این منطقه مسافتی 5000 کیلومتری را در بر می‌گیرد و در ارتفاعی بیش از 1000 متر قرار دارد و از سه استان آناتولی یعنی نوسهیر، کیسری و نیگده می‌گذرد.
  4. نام کاپادوکیا از کلمه فارسی Katpaktukya گرفته شده است که به معنای سرزمین اسب‌های زیبا است، زیرا در زمان‌های قدیم این منطقه به دلیل اسب‌ها معروف بود.
  5. در کاپادوکیا چندین شهر زیرزمینی وجود دارد که برخی از آنها با شبکه‌ای از تونل به هم وصل شده‌اند. بسیاری از انها برای گردشگران باز هستند. گشتن در راه های زیرزمینی بهترین جاذبه های گردشگری کاپادوکیا و تجربه سفر برای شما خواهد بود.
  6. در کاپادوکیا حدود 600 کلیسا وجود دارد که بیشترشان از که از صخره های نرم کاپادوکیا حکاکی و ساخته شده‌اند.قدمت این کلیساها به قرون وسطی بازمی‌گردد و نقاشی‌های دیواری زیبایی را به نمایش می‌گذارند که در طول قرن‌ها رنگ و جزئیات شگفت‌انگیزی را حفظ کرده‌اند.
  7. موزه فضای باز گورمه شناخته‌شده ترین بخش مذهبی کاپادوکیا است. حتی در سال 1985 به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
  8. کنسرت‌های موسیقی اغلب در ساختمان‌های غار اطراف جاذبه های گردشگری کاپادوکیا برگزار می‌شود، از جمله جشنواره موسیقی کاپادوکیا که یک هفته طول می‌کشد و گروه‌های کر و ارکستر را به نمایش می‌گذارد.
  9.  کاپادوکیا از تولیدکنندگان بزرگ انگور است. 

بهترین هتل های 5 ستاره استانبول را با سه کلیک رزرو کنید!

کلام آخر

در این مقاله، 20 نمونه از جاذبه های گردشگری کاپادوکیا را به شما معرفی کردیم که بازدید از آن‌ها در زمان سفر شما می‌تواند بسیار لذت بخش باشد. اگر قصد سفر به کاپادوکیا را دارید، بهتر است بدانید که اماکن بسیاری برای اقامت شما وجود خواهند داشت که می‌توانید مدتی را در آن‌ها بگذرانید و از گردش در این منطقه زیبا و دیدنی تاریخی لذت ببرید. برای مثال هتل‌های کوچک، مهمانسراها، هتل‌های لوکس، هتل‌های میان رده و هتل‌های ارزان که شامل هتل غارها هستند، از اماکن اقامتی مناسب در این منطقه محسوب می‌شوند که اقشار مختلف جامعه قادر به استفاده از آن‌ها خواهند بود.

سوالات متداول

دودکش‌های پریان کاپادوکیا چه ویژگی خاصی دارند؟

دودکش‌های پریان ساختارهای صخره‌ای منحصر به فردی هستند که به دلیل فرسایش سنگ‌های آتشفشانی به وجود آمده‌اند.

موزه روباز گورمه چه اهمیتی دارد؟

موزه روباز گورمه، میراث جهانی یونسکو، به خاطر مجموعه استثنایی از کلیساها و نقاشی‌های دیواری مذهبی دوران بیزانس معروف است.

قلعه اوچی‌سار در کاپادوکیا چه چشم‌اندازی ارائه می‌دهد؟

قلعه اوچی‌سار، بلندترین نقطه کاپادوکیا، چشم‌اندازهای پانورامیکی از دودکش‌های پریان، دره‌ها و غروب‌های باشکوه ارائه می‌دهد.

تجربه اقامت در هتل‌های غاری کاپادوکیا چگونه است؟

اقامت در هتل‌های غاری کاپادوکیا تجربه‌ای منحصر به فرد از زندگی در غارهای سنگی با امکانات راحتی و لوکس است.

چرا پیاده‌روی در دره ایحلارا معروف است؟

پیاده‌روی در دره ایحلارا به خاطر مسیر زیبا و آرامش‌بخش خود، همراه با کلیساهای تاریخی و مناظر طبیعی خیره‌کننده، معروف است.

نظرات کاربران